Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
FlipperV6

Vad kostar båtägandet för Dig?? Vågar du räkna??

Rekommendera Poster

Så länge jag har råd är det värt varenda krona ... smiley

.

Vår fisketur idag förvandlades till tumlarsafari ... 50, kanske 100 individer underhöll oss någon timma ... Kanske nyfikna på vad det var för plastbalja som bara kunde simma i ytläge? 

post-10019792-1394236806,446_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För noga bok på vad allt kostar, från minsta skruv till försäkring och bränsle.

På ca ett år har båten kostat mig 39.000 i drift, därav 12.000 i diesel, 11.000 i försäkring och 11.000 i vinterförvaring. Sommarplats har jag egen.

Sen tillkommer förbättringar som jag sätter en avskrivningsplan på, 3/5/8/10 år. De går utanför driften ovan.

Sen tillkommer kapitalkostnaden som jag räknar på verkligt lånat kapital och en värdeminskning som jag inte bryr mig om även om den säkert är mycket stor, speciellt i dagens läge. Det får vänta tills jag säljer båten.

Mycket pengar, javisst men jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att göra av med pengar på och i helgen ska jag ut igen. Kommer nog upp i 45-50 övernattningar i år, men det var ju en annan tråd.

Arbetar säkert 200 timmar per år i båten eller med grejer till den.

Vi båtägare ÄR tokiga! Men vi får ju så mycket glädje ut av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i år mest blivit fisketurer med min 4,3m plasteka. 2hk 4-takt motor, som går otroligt billigt, ca 1,5l bensin för en helkväll på sjön. Har gått kanske 15l totalt i sommar. Har köpte lite tillbehör, ekolod m.m. ca 1000kr. Inga övriga kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde en ganska noggrann budget när vi köpte nuvarande båt, om jag minns rätt landade vi på 105.000 kronor per år (inklusive gissad värdeminskning). Nu efter 3 år är det värt att uppdatera:

Kapitalkostnad: extra lån på villan, just nu 4,09% ränta och med 30% avdragsrätt = 25.000 kr/år

Värdeminskning: säg att motorn är slut efter 25 år och båten efter 50 år, snitt 37 år = 23.000 kr/år

Varvet, motorservice, drevservice, propellerbyte  = snitt 15.000 kr/år

Diesel: 10.000 kr/år

Försäkring: 8000 kr/år

Transport höst och vår: 6000 kr/år

Båtplats sommar: 3000 kr/år

Bottenmåla, vaxa, annat småfix på våren = 2000 kr

Båten är en Aquador 26HT med KAD44 -- summa 92.000 kronor per år. Lite mindre än vi gissade då (tror att vi då räknade med högre ränta). Helt OK för en familj på 5 personer, men visst är det mycket pengar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att frågan är ointressant.

 

Allting står ju i relation till något annat. Att spendera 100 lakan om året till båt är lite för några och omöjligt för andra. Det finns ju de som har mycket månad kvar i slutet av lönen s a s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte frågan är ointressant just därför att man ska ställa det i relation till något annat meningsfullt som just Du tycker om.

För några är det nog att dra runt en familj och spendera allt för mycket på båtlivet kanske inte är det optimala.

Jag ställde frågan p g a att många inte  reflekterar över alla kostnader som förenas med ett  fritidsintresse som båtlivet. Allt går dessutom att påverka, en snipa har låga ägandekostnader och en 9 m Nimbus är något annat.

Eftersom mitt båtägande f.n ligger på 30 papp/år och våra senaste semesterresor till Thailand gick loss på 80 tkr/resa så tycker jag att man får mycket för pengarna.

Just ikväll är vi ute och tuffar på i 3 knop och förbrukar 0,2 l/nm och allt är bara fantastiskt!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med alla utgifter i år så vill jag inte summera  men 30 - 40 tkr .Vad kan man ha kört  tror det är ca 16 landmil   ca 86 distans. fick i båten sista veckan i juli

Har byggt in ett nytt värmesystem bytt kylskåp  fixat med dreven bytt knutkors bytt packboxar   o- ringar bälgar

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad båtlivet i slutändan kan ha kostat är svårt att beräkna, just nu är det ju driften, alltså bränslet som kostar (40 - 50 liter/tim) ... men ställt mot vad en vanlig sommarsemester med familjen brukade kosta (barnen är stora nu) så är det överkomligt, ställt mot en vanlig chaufförslön ..

Köpte ju nyligen min Bella 601 och med diverse tillbehör, vilket inkluderar en iPad och ett ekolod, så ligger ivesteringen på ca 80 papp ... Men det är omöjligt att sia om vad jag skulle få om jag sålde nu. Behöver i övrigt en kärra också ... så vad det totalt kostar, vet jag inte ännu .... men det Är den dyraste leksak jag någonsin haftsmiley. Båten kostade mej ca 70, vilket just nu verkar vara 20 -30 under marknadspris men det vet man ju inte säkert förän den dagen kommer.

.

Skulle jag köpa en beg Koenigsegg för 4 miljoner är det ju också dyrt, men om jag sedan säljer den för 4.1 blir det den billigaste bil jag haft ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt är det redan idag. Färre och färre kommer nog ha råda med båt om utgifterna fortsätter att öka. Kanske därför begagnatmarknaden stagnerat.

Därför vill de flesta av oss inte få mer kostnader.

Se upp med försök till nya kostnader iform av

 

Obligatoriskt båtkörkort (alltså inte bara förarbevis)

Registreringsavgifter

Båtskatt

osv

 

Idag är redan bränslet beskattat för biltrafik och innehåller delar som aldrig kommer båtlivet tillgodo.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt Crabfish!!

Det var min tanke kring denna tråd att priserna är på väg ned är kopplat till båtlivets relativt sett höga fasta kostnader.

Många nya köpare har under det låga ränteläge som fortfarande råder inte dragit sig för att köpa båt då finansieringen har varit enkel och billig. Ett stort tryck att nya båtar har kommit ut på marknaden som påverkat begagnatutbudet som nu är enormt.

Säljarna fler än köparna = Nedjusttering av priserna.

Inga fler pålagor på oss båtägare iform av fler fasta kostnader. Trots allt vi bidrar till tillväxten i Sverige iform av alla nuvarande utgifter vi har som stimulerar BNPsmiley.

För mig själv råder att så länge man har jobb och kan drar ned på annat så kommer jag prioritera mitt båtliv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började räkna på vad en motorbåt skulle kosta mig i ägande men insåg ganska snabbt att det skulle påverka min månads sparkvot på 60% allt får hårt så fick bli en kajak istället. Kanske en plasteka vid en sjö är ett bra alternativ också, men behöver nog få lite större utdelningar först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är bäst så... om jag säger att min båt drar ca 2,2 lit bensin distansen ( eller ca 8 liter milen) så kanske en kajak är det bästa valet... kostar en slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Alicia1:

Kanske är bäst så... om jag säger att min båt drar ca 2,2 lit bensin distansen ( eller ca 8 liter milen) så kanske en kajak är det bästa valet... kostar en slant med motorbåt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtköp 40000:-

Ränteförluster om pengarna sparats 6000:-

Diesel en säsong 300:-

Försäkring vet inte  några hundra.

Service och underhåll. Gör själv. 2000:-

Prylar 1500:-

Bottenfärg  500:-

Så ca 11 000:- om man räknar på förlorad ränta på ränta eller avkastning på avkastning.

Har jag en lite ackumulerad pott överblivet då servicekostnaden sällan är så hög. Det är olja, filter, bränslefilter. Impeller och rem vårt annat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gundj:

Båtköp 40000:-

Ränteförluster om pengarna sparats 6000:-

 


Jag vill gärna veta vilken bank som erbjuder 15 procents ränta på insatta pengar!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknade lågt, jag har några lättåtkomliga pengar i fonder som ger dryga 30% .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:


Jag vill gärna veta vilken bank som erbjuder 15 procents ränta på insatta pengar!!!

 

Swisha mig så kanske du får någon ränta och ev. får du tillbaks pengarna...

 

15 % ränta var länge sedan man fick, 1,5 % kan man kanske få från banken.

15 %, då är det för bra för att vara sant.

 

Avkastningen på börsen är ju bättre, men knappast 15 %.

 

Jag misstänker att båtens värdeminskning är den största kostnaden för många, men den behöver man inte räkna med så länge man inte ska sälja.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gundj:

Jag räknade lågt, jag har några lättåtkomliga pengar i fonder som ger dryga 30% .


Men å andra sidan kan det bli en pluspost i beräkningen när börsen dyker. Bara ränta (inflationsjusterad) kan räknas som en riktig värdeökning, eftersom fonder och aktier kan tappa i värde. Falsk matematik!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt, men det har tuffat på bra i många år nu så en smäll får man väl ta om den kommer. 

Det gäller att ha spridit riskerna.

Men, för beräkningen av mina båtkostnader så är det ju vad de 40KSEK som båten kostade hade genererat om jag inte köpt båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Gundj:

Jag räknade lågt, jag har några lättåtkomliga pengar i fonder som ger dryga 30% .

Vilka fonder då, jag vill också tjäna pengar på mina sparpengar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-23 vid 23:03 skrev Mackey:

Vilka fonder då, jag vill också tjäna pengar på mina sparpengar.

 

Mackey

Jag vet inte om jag vågar svara.

Risken finns ju att någon på allvar tror att jag kan något om sånt och blir arg om det jag skriver inte gör dem till miljonärer.

Men jag lämnar gärna ut kontaktuppgifter till ett företag som gör sånt på riktigt och är duktiga på det.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...