Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
FlipperV6

Vad kostar båtägandet för Dig?? Vågar du räkna??

Rekommendera Poster

I debatten om sjunkande båtpriser på begagnat funderade jag på vad mitt båtägande kostar mig??

Totaltkostnaden för mitt båtägande, exkl. ev uppgradering av båten: 33 300 kr

Billigt för den upplevelsen båtlivet ger mig och min familj!!!

Båt: Flipper 700 VP 4,3 GL med DPS duoprop (allt nytt 2009)

Kapitalkostnad: 5 300 kr /har inga lån, räknade med 2,1% nettoavkastning på kapitalet)

Värdeminskning: 10 000 kr ( 4% per år, baserat på 5 års ägande)

Försäkring: 3000 kr i Svenska Sjö

Service/tvätt: 2000 kr (gör det själv)

Sjösättning, Upptagning: 100 kr (gör det själv)

Förvaring: 0 kr (förvaras på tomten)

Båtplats: 1900 kr

Båtklubb: 500 kr (rabatt på försäkring)

Bränsle: 10 000 kr ( 500 nm, förbrukar 1,3 l/nm á 15 kr/litern)

Gästplatser: 500 kr ( 5 nätter á 100 kr)

 

Not: Har uppgraderat båten rejält men den smällen är historia nu.....är så gött att vrida på nyckeln å bara njuta!!

 

 



Senast ändrad av FlipperV6 | 21 augusti 2011 | 19:12



Senast ändrad av FlipperV6 | 22 augusti 2011 | 11:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnar nog någonstans i samma härad, fast med lite annorlunda kostnadsfördelning. Min fru, som jobbat med ekonomi och inte riktigt kan hålla fingrarna borta räknade en gång ut timkostnaden vid användning av båten. Hon har lovat att inte göra om det!laugh

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtplats: 2500kr

Soppa: 1500kr

Underhåll: 300kr

Försäkring: 2100kr

Värdeminskning: ?. Mycket lite

Totalt: 6400kr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte räkna på hur mycket det kostar, får se det som en hobby annars är det väldigt dyrt om man räknar per sjömil eller gångtimme. Är nog så att njutningen att vara på sjön är värt en hel del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 100:- per kilo torskfilé (och per kilo öring) i driftskostnader. Investeringskostnaden har jag ingen som helst lust att räkna på; huvudsaken är att min hustru köper argumentet om att det handlar om investering i produktionsmedel!

aakeoe

post-10001043-1394236805,714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte räkna så utan ser det mer som livskvalitet.

Dessutom, de pengar du tjänar i detta liv kan du inte ta med dig.

 

Lev och var lycklig. Har du råd med en båt så skaffa en och njut av varje tillfälle.

Som reklamen för Fritidsresor, dagarna du minns

 

Jag tror att alla oavsett mängden pengar njuter av sin båt och livet med denna. Glöm inte att även när vintern är som mörkast och kallast så är du fortfarande båtägare och framför dig finns bara möjligheter samt minnen av dina och kärestas upplevelser.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt kostar båtpengar. Har för mig att en båtkrona står i ungefär 500000000000 landkronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker sååå.. Det låter klokt att lika väl som att skilja på land och  hålla i sär land och båtkronor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför stoppa huvudet i sanden? Bättre att räkna och inse hur mycket det kostar. Dividera sedan med varje timma du använder båten, mekar med den eller bara tänker på den. Då kommer du att inse att det är ganska billigt. Det förutsätter förstås att man inte satsar på det vräkigaste man hittar och att man inte måste låna upp hela investeringen.

Vad kostar en semestertripp till Thailand för fyra personer? Med en normal båt kan man säkerligen ha både tre och fyra semesterveckor med havsutsikt för de pengarna. Det intressanta med båten är ju också att ju mer du använder den desto billigare blir det per utnyttjad dag.

Mitt tips är alltås att räkna och använda båten så mycket man hinner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig räknat på vad det kostar att ha båt (-ar). Det inte min fru vet, det har hon inte ont av - men jag vet att hon anar. Det är inga billiga seglingstimmar det handlar om.

Fast om man kan räkna in även de timmar man tänker på båtarna och de timmar man jobbar med dem och naturligtvis de få timmarna man seglar, så borde det ju inte va så många kronor i timmen.

Med statistik kan man bevisa praktiskt taget vad som hellst  surprise Vid närmare eftertanke så är ju båtägande praktiskt taget gratis. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man räknar på vad det kostar inser man snart att det är på tok för mycket pengar.

Räknar man ut per timma så blir det skitdyrt. Men slår man ut det på årets alla dagar blir det kanske inte så dyrt.

Antag att det blir som i trådskaparens exempel, 33.300 kr så är det 91 kr/dag

Låter i och förs sig fortfarande dyrt. hmmm

Men om man tänker på om båda (herr och fru) rökat och eldat upp var sitt paket med 20 cigaretter om dagen då blir motsvarande kostnad, ca 50 kr per paket = 100 kr/dag

Detta ger rökaren ett pris på 36.000 kr/år

 

Alltså är plötsligt 33.300 för båten billigt i förhållande till rökarna.

Antag att man varit rökare så hade man kunnat skaffa båt för de pengarna.yes

Ni som röker och inte har båt ännu, inse möjligheten.

 

Endast idioter eldar upp en båt men cigaretter är ok.

 

::Harry:: Ickerökare och har både båt och åker till Thailand varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tänk så mycket vi nykterister sparar in på spriten. wink

tommy

Nykterist, ickerökare och helt utan längtan att åka till Tailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy, även om du bor i ett underbart paradis (Västkusten) så kan även själens batteri behöva uppladdning på vintern.

Jag och frugan har insett hur viktigt det är då långa mörka kalla vintern tär på krafterna och ett par veckor med sol, värme, positiva människor (thailändare) mm.

Den kostnad för båten är något man får leva med om man vill ha friheten att komma ut på havet och njuta under sommaren.

Måtte båtskatter och andra nya kostnader bli något vi skräms av snarare än verklighet. För då blir det endast ännu tuffare för de som inte har så gott ställt.

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger på ca: 30.000 om året inklusive bränsle, försäkring, inomhusförvaring och sommarplats, men det är värt varenda öre. Tänk på kostnaden när man sitter på klippan och väntar på att grillen skall bli grå och färdig med en wirre i handen och måsarna skriar i bakgrunden eller när man går upp på holmen högsta topp och tittar på solnedgången, bara ett sånt dygn är värt hela kostnaden och ett dygn att tänka på när det snöar och blåser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte det förbjudet? wink

Jag säger som dansken i tv-reklamen.
Livet är inte dagarna som passerar, det är dagarna du minns. 

Jag kommer fortfarande ihåg några magiska dagar sommaren 2005. Hur mycket är inte det värt?
Solnedgång över ett blankt Ålands Hav från Högbulen i Norrpada Skärgård -->

post-8232-1394236805,835_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, TS missade en detalj, visst kan man gå in i sjöboden å så, men vad kör ni för båt? Det är ju oxå intressant i sammanhanget.  

Båt: Flipper 760, VP D4, 260

Båtkostnad: Kapitalkostnad, beror på om jag får tillbaka det jag köpte båten för eller inte - vet när jag säljer. Har inga avbetalningar. 

Sommarplats: 5,000 kr

Försäkring: 6,400 kr

Diesel: 1300 nm x 1,18 x 15 = 23,000 kr 

Gästhamnar: 2,500 kr

Tvätt/polering: 2,000 kr

Service: 3,000 kr 

Diverse underhåll: 5,000 kr (säkert lågt räknat) Sen tillkommer uppdateringar, nya sjökort å annat. 

Vinterplats: Vet inte ännu, men det kommer nog att hamna på 5,000 kr. 

Summa summarum: 51,000 kr

Att få 4 veckors semester runt i Sverige (800 nm på semestern) med boende och dessutom en massa helgsemestrar gör att kostnaden som först ser hög ut inte blir så hög. :) I skrivande stund har vi kört 1100 nm, med några höst turer blir det nog 14-1500 nm i år. 

 

Bor i lägenhet, kan inte ha båten på tomten, där hade jag sparat lite, men då hade jag fått betala en båttransport per säsong så det hade nog blivit jämt skägg i slutändan. På sommaren ligger båten på en marina. Har mailat lite olika båtklubbar i Stockholmstrakten, men jäklar vad griniga alla gubbar man mailar till är. Tror ingen båtklubbshamnkapten någonsin får ligga med sin fru (om dom har nån). 



Senast ändrad av RikardE | 24 augusti 2011 | 09:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast får man nog börja med att först bestämma sig för om båt är en kostnad eller tillgång?!

 

Om det är en kostnad och man vill räkna fram en siffra för att använda som argument EMOT fortsatt ägande,, ja då får man räkna kostnad per timma o.s.v.

 

OM det är en tillgång så kan man jämföra med vad det hade kostat att göra annat då man inte använde båten,,  t.ex. semesterresan till medelhavet, eller ännu längre bort. Det är absolut inte billigt.

 

Skulle det vara så att du väger in själva hobby-biten i kostnaden är det en rätt billig hobby... hur mycket hade det inte kostat om familjen höll på med någon motorsport? Eller hästar? Golf är baske mig INTE billigt!

 

Man skall använda sin båt och hitta bra användningsområden för den, och inte dra sig för att verkligen vara ute med båten i vått och torrt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare än att åka på 3w semester med familjen till Medelhavet och funderar man på vad det kostar så ska man inte ha båt. Som föregående skrev en relativt billig hobby som du trots allt kan utöva 5-6 månader om året ha lite trevligt med båtkompisar på vinterhalvåret med rustning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukade räkna på kostnaden tidigare men konstaterade att den låg runt 12000 i snitt ganska konstant. Använder båten kanske 25 dagar per år. Därav regnar det 5 så dom kan vi dra bort. Färdas 150 timmar varav kanske 100 under segel. Av dom 100 är 10 i svag medvind, trist, så dom tar vi bort. Kvar blir 90 tim = 133 kr/tim.

Jämför det med utförsåkning: Brukar bli en vecka i alperna, 2 pers = 25000. Hinner 20 åk/dag x 6 dagar =120 åk . 10% av tiden fryser man så det tar vi bort. Kostnad 116 kr/åk

Eller svampplockning, färdas till svampställe, bilkostnad 500 kr. Hittat 10 kantareller. Pris 50 kr/svamp. Men det är spännande i alla fall.

Slutsats: Man kan inte jämföra sysselsättningar med pengamått. Hur mycket är en timmas segling med spinnaker värt jämfört med att hitta 10 liter kantareller?

 

 

 



Senast ändrad av trewq | 22 augusti 2011 | 20:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt båtägande kostar vad jag tycker att det är värt: Annars finns alternativet att sälja om det kostar mer än det smakar, vilket känns fjärran i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att sätta sig och räkna. Om jag lurar mig själv blir det för min Myra 23 5000 i fasta kostnader

båtplats 2500 uppläggn 900 båtklubb 400 försäkring 529 olja, vax mm 700 Summa 5029

Till det kommer ca 10 kr bränsle per M. ca 250-300  i sommar. Gästhamn  och anndra små kostnader för prylar (men det är ju nöje ;) . Inte helt billigt men kul. och väl värt pengarna även  om jag många gånger tycker båtprylar är onödigt dyra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågar inte sätta mig att räkna ut detta.
Men bara båtplats sommar och vinter ligger på 16000:-
Men i runda slängor ca 50-80 000:-


Jag har segelbåt (Hanse 320)
under 1 tank diesel om året (100l)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hamnar på 30-40 tusen i fasta kostnader. Lämnar nyckeln till båten när det känns färdigåkt på hösten (slutet av okt blev det förra året) och hämtar ut nyckeln när båten är sjösatt (påsk i år). Servat motorn på VP aukt företag hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, sk#er nästan i vad det kostar..nästan. Presics köpt en segelbåt, nya segel osv. Behöver fortfarande köpa mer grejjor..

Inget är logiskt (ekonomiskt) när det gäller hobby. annars skulle man inte göra något..

Den som har mest kul när han dör, vinner!!

Var och en lägger så mycket denne vill, och kan på sin hobby. smiley

Jämför man att ha flyg som hobby. (hållt på med det i 20 år) Så är båt hobbyn inte billigare. Man kan göra/utöva nästan vilken hobby som hellst. Bara man håller en budget man själv vill och kan.

Själv så inser jag att jag aldrig kommer få igen hälften av pengarna jag investerar i båten. Marknadsvärdet minskar på beg båtar. Att utrusta/uppgradera till en bra standard kostar pengar.

Håller med ovanstående inlägg. Man får inte ta med sig pengarna till himelen iaf.  Dessutom, det den bättre hälften inte vet om (kanske anar). Det mår dom inte dåligt av! wink

En som dricker alkohol till fest och röker. Mao, pröjsar massor i skatt! surprise

/Arbetsnarkoman och livsnjutare!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att ha kul nästan gratis.

 

Min motorbåt i Sverige har en årlig burn rate på ca 80-100.000 kr.

Denna kostnad vägs dock upp av det jag tjänar på segelbåtsuthyrningen i Kroatien. Summa summarum - 0.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan på 80 år (som har en liten fiskesnipa på västkusten) sa häromåret till mig:

I år har båten kostat mig 65000 kronor. Bränsle, motorrenovering mm. Jag har fiskat hummer och sålt för 35000 kronor.

Men, så har jag haft för ungefär 50000 kronor roligt också. Alltså går jag plus.

Jag gillar hans inställning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdeminskningen är en av de största kostnaderna man kan ha i sitt båtägande (precis som för bilägande). Sedan beror det givetvis på vilken typ av båt det rör sig om och hur gammal båten är.

Köper man t.ex en gammal IF-båt (-segel) och behåller den i 5-10 år så händer troligtvis inte så mycket med värdet, här har liksom värdeminskningen nått en lägsta-gräns.

Men om man köper en ny, eller ganska ny, båt spelar värdeminskningen en betydande roll. Också här kan man med lite kunnande och en del tur lyckas få till ett båtval där värdeminskningen är mycket liten eller t.o.m att båten ökar i värde.

Så mitt råd är att tänka till noga då man står i begrepp att köpa ny eller beg båt. Det som verkar billigt i inköp kan i slutändan visa sig bli en rätt dålig affär. Vissa båttillverkare har också en filosofi  som motverkar ett stabilt andrahandsvärde -se t.ex på Bavaria som kommer med nya modellserier varje år och spottar ur sig mängder med båtar, ibland kan den nya modellen av samma storlek t.o.m vara billigare än den förra. Sådant gör andrahandsmarknaden väldigt osäker hur bra båtarna än må vara. Att däremot köpa en några år gammal Bavaria, som man prutat kraftigt på, kan bli en hyggligt bra affär då denna båt, precis som för IF-en har hamnat på en sorts lägsta-nivå där den samlade högen av plast-motor-rigg och annan utrustning fått ett rimligt bruksvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra sportfiskebåt, en Hansvik 700 Combi köpte jag beg. -97 för 185.000:-,  körde den 1.100 timmar (2½ l diesel/h i trollingfart), tog oräknelikt många laxar och öringar på Vänern och sålde sedan båten efter tio år för 315.000:-. Visserligen kostade jag på båten en del, men det gick ändå med vinst, ssk om jag inte räknar med den dioxinbelastning jag dragit på mig av allt fiskkött.

aakeoe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summan är väl i alla fall att det är väldigt trevligt med båt?! Och man får ut tillräckligt mycket i upplevelse och livskvalitet för att det skall vara värt kostnaden för drift och underhåll?!

 

Värdeminskningen är inte en kostnad innan du tar den!

 

Vet inte var som rekommenderas i båtvärlden, men en bil som är 3 år gammal anses väl vara det optimala,, och sedan säljer man den inom 2-3år. Eller kör den tills det är dax att skrota.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...