Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Geaddmannen

vattenskoter för utombordare

Rekommendera Poster

Hej...
Jag ska i vinter renovera en sådan där gammal vattenskoter för utombordare
motorn blir en 20hk Mercury tidigt 70-tal
Men det är en sak jag undrar över
Är det någon som vet något om dessa
Vem tillverkade dom?
Vem sålde dom?
Vilket land kom dom ifrån?
har sökt fögäves på nätet efter info men hittar inget
provar nu div olika båtforum för att se om lite ljus
kan kastas över denna mystiska skugga i båtvärlden
jag har fått höra att dom är vanliga i Finland oxå
mvh
Peter
 

post-10008245-1394236805,2015_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har precis införskaffat en sådan farkost för vinterpyssel. På den satt en 15HK Evinrude som enligt tidigare ägare ska räcka till.

Jag söker också info om denna vattenskoter.

Enligt den jag köpte den av så ska den vara svensktillverkad, men det hade vart skoj att få reda på hela historien kring dessa farkoster. .

Mvh

Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jo, den är svensk tillverkad, modellen kommer frå början i från Tailand där en leverantör av svenska redskapsbodar bytte till sig formen till dessa vattenskotrar. Sedan i sverige gjordes det ett  försök att tillverka en sådan men som misslyckades och formen blev liggandes på en bakgård, kort där på så hittades av en slump den nästan obrukbara formen av en man vid namn Christer, som råkar vara en av sveriges bästa plastare och har bland annat varit med och tillverkat racerbåten Piraya som det skrevs om i tidningen Klassiska båtar  nr3 2011. Nåväl  Christer tyckte att den där farkosten såg interessant ut och räddade formen och började tillverka sveriges första vattenskotrar. Kan inte garantera att allt stämmer exakt men det går ju att ta reda på efter som att jag träffar honnom i bland. men jag vet att han har formen kvar och om det är så att nan vill ha en nytillverkad 70-tals vattenskoter så går det att ordna.

Mvh: Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant !! Var i vårt avlånga land har den tillverkats, och i hur många ex.?? Vill veta mer. Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd.
Vore kul att höra hur det har gått renoveringen och om någon har mer uppgifter om dessa häftiga 😉 farkoster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns det som att de inte går nåt vidare i sjön, men det kan nog någon som kört en bekräfta eller avfärda:)

 

Coola är de dock och min grannes med 28hk Yamaha gick relativt fort när det begav sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolliga saker detta, körde en för några år sedan. Letar en nu för att köpa men inte hittat nån.

Finns det nån som har tips?

 

Fanns en modell som heter Sea Horse som såldes av Tekno Marin i Stockholm men jag hittar inte företaget nu...de hade 08-67 76 78

Har även hört att det tillverkades en modell i Fnland och att den är vanlig där. Någon här som har kontakter i Finland eller vet av nåt Salutorg där som finns på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den österbottniske båtbyggaren Rönnqvist har tillverkat de där skotrarna. Pratade med dem för något år sedan, då fanns inte formarna kvar längre men en plugg lär ligga någonstans.

Har sett en sån med en urgammal 40 hkr Johnson på aktern. Den motorn var lite väl tung, om man ville åka två på den så fick passageraren kasta sig ombord som en tiger från bryggan när skotern passerade, men en jäkla fart gjorde den :-)

De är inte det säkraste av vattenfordon så åtminstone en killswitch med säkerhetslina och ett gasreglage som går till tomgång när du släpper gasen är ett måste, inte kul att hamna i vattnet och se hur den herrelösa skotern tar en vid lov och kommer rakt emot dig där du ligger i vattnet...

 

Du kan söka runt lite på tori.fi och findit.fi

Nettivene.com  finns alltid några till salu, klart coolast är den här:

Vesijetti-Water-Sport-fc6bdb6f18afdc32-large.thumb.jpg.4f2fa460167e43113b939f7603c074d0.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Ford1956:

Rolliga saker detta, körde en för några år sedan. Letar en nu för att köpa men inte hittat nån.

Finns det nån som har tips?

 

Fanns en modell som heter Sea Horse som såldes av Tekno Marin i Stockholm men jag hittar inte företaget nu...de hade 08-67 76 78

Har även hört att det tillverkades en modell i Fnland och att den är vanlig där. Någon här som har kontakter i Finland eller vet av nåt Salutorg där som finns på nätet?

Prröva nettivene.com. De har ett salutorg för marint bruk = båtar etc men om de har just specifikt vattenskotrar med utombordare det vet jag ej.:)

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev lobban:

Här är min Barracuda Hydro-Cycle 60 talare.

skotern 5.PNG

Fart med 45hk?:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Fart med 45hk?:) 

Torde inte bero på motorn och skrovet utan på vad föraren har mellan öronen 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lobban:

Här är min Barracuda Hydro-Cycle 60 talare.

skotern 5.PNG

45hk!! Förmodligen lär väl utombordare - Förare och skoter gå åt varsitt håll när du når toppfart hehe??😁👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en med 25hk Mercury. Grymt bra ax, ingen planingströskel.

Den var dock ingen höjdare i vågor.

Vår var röd med vita fartränder och hade ratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ej Facebook så kan ej gå med där

Snygg farkost det där och läcker färg 

Letar fortfarande efter en liknande o helst med motor o styre...ratt ser inte lika fränt ut. Motor lämpligen 20-30 HP 

Tips mottages.

Bor i närheten av Sundsvall så tips söder om Sthlm är ingen idé såvida det inte finns kontakter för transport norrut😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Svartsundet” sim hade inlägg här ovan 2011 o kände den som haft form o tillverkat dessa farkoster...

undrar om Han pratade med kompisen om att tillverka igen??

Vore intressant att höra svaret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-24 vid 11:26 skrev Ford1956:

”Svartsundet” sim hade inlägg här ovan 2011 o kände den som haft form o tillverkat dessa farkoster...

undrar om Han pratade med kompisen om att tillverka igen??

Vore intressant att höra svaret

En kille som ska börja tillverka dessa nu i höst, sist hade han fått fem beställningar, han är med i min Retro vattenskotergrupp på facebook.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Låter spännande, vet du nåt pris?

Vilken modell är det han ska tillverka...?

Har du nån bild på den?

Är det modellen som set ut som din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden för en liten snabbfråga

Har själv införskaffat en likadan som vinterprojekt, allt går som smort men jag har lite funderingar angående gas reglaget. Är det ett vanligt cross gas reglage som man kopplar på styret?  Det kanske är en dum fråga men men😂

IMG_20210923_204932.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till "lobban"

Du skrev 2019-08-24 att en kille skulle börja tillverka vattenskotrar under den hösten, hade visst beställningar på 6 st då

Hur gick det?  Håller han på än?

Jag har inte Facebook och kan inte gå med i gruppen som du har

Har du hans mail eller kan du be honom kontakta mig på   chev_58@hotmail.com ?

 

Tacksam för alla tips och även från nån som har en stående till Salu

 

Mvh

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Jensunge

Ja den jag körde för många år sedan hade ett gashandtag från en moped

Kan ju användas från Mc, Cross, Moppe eller liknande

Gäller bara att få rätt utväxling så det blir full gas!  -:)

 

Har sett på en del skotrar från 70.talet att det sitter ett gashandtag på sidan skotern som på en motorbåt...en spak som man för framåt eller bakåt beroende på hur den är monterad...

 

Finns de som monterar gasreglaget från motorbåt direkt på sidan också och som passar motorn man har. Man får ju både back, framåt och gas i ett o samma reglage då

 

Googla lite så hittar du säkert bilder på det

 

Mvh

Roger

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat med blåslampa efter en lösning, har en gammal evinrude motor 18hk. Gasen blir jätte seg sen blir returen svår att få till om inte omöjlig, en returfjädern på gasen gör den ändå segare. Har testat alla möjliga lösningar, har nog varvat Google hur man kopplar ihop ett sånt där reglage till en äldre utombordare. Dom som gjorde dessa måste ha haft nån typ utav smart lösning som jag inte finner😂 Om nån kan tänkas veta lösningen så är jag evigttacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det förresten med dessa farkoster, räknas de som vattenskoter i lagens mening, vilket isåfall innebär att det krävs "vattenskoterkörkort" from. första maj 2022?

Eller är det snarare en liten båt?

 

Och gäller förresten kravet bara för vattenskoter, eller gäller det även för jetski?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen räknas de inte som vattenskoter eftersom de inte har vattenjetaggregat som främsta drivkälla.

 

Så här står det i lagtexten: 

 

2 §   Med vattenskoter avses i denna lag en vattenfarkost vars skrovlängd understiger fyra meter och som
   1. har ett vattenjetaggregat som främsta drivkälla, och
   2. har utformats för att framföras av en eller flera personer som sitter, står eller står på knä på skrovet snarare än i farkosten.

 

https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2021626-om-forarbevis-for-vattenskoter_sfs-2021-626

 

Så det gäller att man inte använder utombordare med jetdrift om man saknar förarintyg för vattenskoter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...