Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Arne_Anka

Vadan detta gnäll om ny sjölag/0,2?

Rekommendera Poster

 

Hej,

Jag har besökt skärgårdskrogar vid minst 10 tillfällen i sommar. Jag har vid samtliga tillfällen hållit mig till lättöl. Jag väljer att hålla mig till lagen nu när den finns. Hade lagen inte funnits så hade jag sannolikt ändå nöjt mig med lättöl, men det är då ett beslut fattat efter eget omdöme och val. Jag trivs bättre bakom ratten på min båt som marschar närmare 30 när jag är 100% alert. Skulle jag ha tagit några glas vin så jag inte känner mig alert hade jag valt att puttra i 7 knop till natthamn.

De enstaka stolpskott som varje år ränner upp prutfulla på land i snabba båtar blir vi nog inte av med genom den nya lagen. Och dessa puckon lär väl vara lika skyldiga till brott enligt den gamla lagen som den nya. Lagen har sannolikt ingen inverkan på de personer den skulle behöva påverka men skapar istället ett stort obehag och misstroende hos den stora skara hederliga fritidsskeppare och skärgårdsbor som likt jag själv har gott omdöme.

Lagen kom till för att minska antalet dödsolyckor till sjöss. De flesta dödsolyckor lär vad jag förstår ”drabba” berusade män i åldern 50 som trillar ur småbåtar på insjöar. Dessa personer hade i stor utsträckning överlevt om de haft flytväst. Det roliga är dock att denna högriskgrupp inte omfattas av den nya lagen. Hade lagstiftaren velat komma åt dödsolyckor hade man infört flytvästtvång i båtar tex under 10 meter / 15 knop. Konsekvensen av den nya lagen är att man ”skapar” nya brottslingar (genom polisen och KBV’s kontroller) men utan att man i effektiv bemärkelse kommer åt problemet med dödsolyckor.

Sammantaget, herr Anka, blir då lagen i mina ögon ett demokratiskt problem. Lagstiftaren skjuter vid sidan av målet och får därför, vilket är fullt rimligt, bristande respekt, dålig laglydnad och protester till svar av de som pekas ut av den nya lagen. Alternativet, att blint lita på lagstiftaren, leder till osunda och kusliga scenarion – i det mest extrema till totalitär diktatur.

Det är därför, tror jag, som vi har ”detta gnäll om ny sjölag/0,2”

Personligen har jag inga problem med en promillegräns till sjöss, men jag tror att den då måste vara bättre motiverad, på en relevant nivå och framförallt rikta in sig på en olycksdrabbad målgrupp (d.v.s. ett reellt problem) om lagstiftaren vill nå sina syften och få folk att respektera och följa lagen.

Hälsningar/Staffan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag måste skriva ett sista inlägg här

Om man nu som Ankan och Harry gör med smarta utlägg med diagram så borde ett väder diagram vara med, plus kanske ett diagram med såld båt diesel/bensin för att det ska kunnas utläsa ifall sjö olyckor har ökat eller sjunkit, själv är jag inte så smart/utbildad enligt vad Ankan tycker men som normal tänkande medborgare tror jag det hänger mycket ihop

Tack för mig.

Berra

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/1.2430 

 

http://www.gradvis.se/LinkClick.aspx?fileticket=b2Zo5sRMiG4=&tabid=58 



Senast ändrad av BerraK | 24 augusti 2011 | 15:01



Senast ändrad av BerraK | 24 augusti 2011 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori är att lagen är framtagen för att man retat sig på brats som åker båt och dricker pilsner.

Precis som nämnts tidigare så borde lagen gällt alla farkoster om mna velat minska olyckor med dödlig utgång. 

Före lagen tog man inte reda på verkliga problemet utan satte ihop en lag med utgångspunkt från bilismen.

Efter lagen redovisar man endast hur många man gripit med alkohol i kroppen.

Aldrig redovisar man hur många färre som drabbats av olyckor på grund av alkohol eftersom man inte vet detta, varken nu eller tidigare.

Ickeproblem är löst.no

Tänk om man går in till chefen och berättar att man löst ett problem och sedan direkt efter förklarar att man inte visste om det var ett problem eller inte.

Då är nog karriären utstakad, rakt ned i källaren.blush

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det så att lagen har tillkommit utifrån situationen på land, alltså trafiken där. Och det är ju självklart i allas medvetande att ett flertal dödsolyckor där kan härledas till onykterhet, även sådana där det inte är den onyktra själv som omkommer. 

I båtvärlden tycks det väl vara lite annorlunda, där är det mycket ovanligt att en onykter förare (0,5) dödar eller skadar en annan människa, om det ens har hänt? ... Efter vad jag har kunnat läsa mej till sker de flesta dödsolyckor med båt i insjöar och från mindre båtar, alltså någon ramlar överbord och drunknar! Fast jag vet ju inte heller hur man prioiterar med sjöpoliser i insjöar ... så det är kanske en annan promillegräns, typ 2.0 som i praxis gäller där? 

 

/  Jes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom här överlevde iallafall,o ingen olycka,o billigt blev det med inhyrd Polis från Väst. Läste att den ena mannen hade uppnått otroliga 0,22 promille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte blåsa ... har väldigt svaga lungorsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Staffan

Jag tycker att ditt inlägg var precis som jag hade skrivit det själv !!!!

post-26407-1394236806,6802_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående ... fast jag tar nog en Cola när det beger sej.

Är glad för att jag inte tycker om lättöl, för det smakar ju så illa smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är för lagen, det måste jag säga... Men detta var fanimig det absolut bästa och intelligentaste inlägget jag sett, bland alla dessa evighetstrådar om nya lagen, där folk skriker om fakta från båda håll och det sedan slutar med att man kastar baj och paj på varann personligt... Jag inser att jag faktiskt står exakt för samma åsikt som Staffan gör här...

Bra skrivet, tack för detta inlägget!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kackar i samtliga trådar som berör 0,2 lagen verkar skumt.

Denna tråd var för lagen så din inställning till detta ämne blir lite tvetydigt. Risk att du missuppfattats med dina åsikter.

Eller vad har du för anledning att väcka i stort sett alla trådar om 0,2 lagen?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

har inte läst dom andra inläggen så noga, men det känns som om vi är på olika forum. 

eller?

inte många har väl stått upp och gapat om sin rätt att vara full på sjön?

saken handlar mera om problemen med berusade förare som körde upp på land, över andra båtar och ibland t.om igenom dom. läskiga skador på folk som varit inblandade osv. 

folk som drunknar från små båtar på sjön utan flytväst, halvpackade.

vad blev lösningen på det?

jo, en av dom sämst skrivna lagarna i historien. svår att tolka, otydlig och som uppenbarligen riktade sej till fel målgrupp.

 

får man inte kritisera det utan att behöva lägga ut sina vänner på blocket?

 

dra en paralell  med t.ex pedofiler:

det är ett stort och avskyvärt problem. man bestämmer sej för att göra nått åt saken.

det kommer en lag som är till för att jaga äcklen , fast bara på internet och bara om dom är över 65.

för så har politikerna uppfattat den nya pedofilen.......

och dom som åker dit är morfar och farfar.....för ser dom inte lite äckliga ut med barnbarnen?

 

är du pedofil om du skulle kritisera den lagen?

 

 

men du tillhör såklart kategorin spiknykter vs dyngrak, så du kommer att få leva resten av ditt liv i en känsla av att inte riktigt bli förstådd......

om du inte är pedofil såklart...



Senast ändrad av jonten | 06 oktober 2011 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

så det gick på grund UTESLUTET  ELLER SOM EN DIREKT FÖLJD AV att kaptenen hade 0.4 ?

har du källa på det, eller håller du  i utredningen ?

 

min egen teori är att kaptenen är alkolist och till slut tappade omdömet.

fast din  kanske är bättre? -iallafall med källa.

 

mvh jonten

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Har låst två trådar om den nya sjöfyllerilagen. (Alla trådar om ämnet har spårat ur...)

http://www.maringuiden.se/forum/;write=edit&threadID=414358
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=408481

Vi ni diskutera detta så hänvisar vi till denna tråd.

Ps. Det är ett brännhett ämne, men håll diskussionen på rätt nivå så slipper vi låsa denna tråd oxå. 

//maxrelax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt som slår mig i alla dessa trådar är att motståndare till lagen kan ha teorier, men förespråkare till lagen måste kunna visa upp källor till det dem skriver, lite lustigt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har reagerat på precis samma sak! Sen kan väl jag också tycka att alkohol och framförande av båt inte hör ihop. Sen hur lagen sedan är uppbyggd har jag inte satt mig in i då jag inte har några som helst problem med lagen för jag dricker inte överhuvudtaget när jag ska eller vet att jag kommer att köra båt/bil/moped etc etc så för mig spelar det ingen roll. Och stoppar denna lag några genom att dricka och sedan köra sin båt så anser jag att lagen måste väl ändå har gjort en del nytta.



Senast ändrad av SeaMaster560wa | 06 oktober 2011 | 15:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde ju vara motsatt egentligen; lagen finns och har röstats igenom av en majoritet av våra folkvalda. Jag säger inte att det som de bestämmer alltid är rätt, men det borde ju vara så att vill man riva upp en lag ska man komma med andra argument än såna som endast framkommer i debattartiklar och motioner från politiker (= åsikter). Och om de som tycker lagen är bra kommer med vetenskapliga argument, då rycker motståndarna på axlarna och låtsas som att det regnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är denna tråd MG admin hänvisar till för vidare diskussion om 0,2 lagen.

Detta är en tråd FÖR lagen och där kommer jag inte fortsätta mina argument MOT lagen.

 

MG har genom att låsa ett antal 0,2 trådar visat att de gett upp med sina försök att hålla ordning på forumet genom panikåtgärder.

 

Dessutom genom att hänvisa till denna tråd så vinklar man debatten till förmån FÖR lagen. Sjukt.

 

Då jag inte fick möjlighet att försvara mitt inlägg i morse så får det bli här.

Avsikten med att ange motionerna var för att påvisa fakta på Att allt fler vänder sig mot galna 0,2 lagen Sedan får ni tycka hur katten ni vill om inehållet i motionerna och att det endast är förslag, det vet jag.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder det att du gör en Ljungbergare nu och lämnar så fort det blir lite motstånd? kanske även du går över till hata samhället sajten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

fakta är att ett fartyg gått på grund.

fakta är att kaptenen hade 0.4.

 

är det fakta att påstå att det räcker för att sätta ett fartyg på grund?

 

ganska allvarligt att dra den parallellen på en ren gissning? närmare förtal än fakta?

därför är det väl naturligt att behöva veta varifrån det kommer?

att det var en bidragande orsak är väl tveklöst. men att det var den direkta orsaken?

 

källa tack!!

 

 

edit:

källor begär man när folk slänger ur sej märkliga saker som tex att det bara är fyllon som ska sälja sina kompisar på blocket som är mot och debatterar. eller att man ska åka bayliner i 30 knop dyngrak. eller att det nu är tveklöst att en så låg alkoholhalt som 0.4 satte ett fartyg på grund.

är det verkligen så svårt att förstå?

det är lite svennebanan över dej. 

 

bara för att politikerna har högre lön eller dyra utredningar tillsätts , betyder det inte att man inte har rätt att ifrågasätta. 

därför!  ,det är inget bra argument

därför? ,det leder lättare till egenkritik och kloka beslut.



Senast ändrad av jonten | 06 oktober 2011 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vi inte hålla oss på mattan enligt admin?

Svårt?

Nej jag kommer inte lämna forumet. Inte heller sluta min argumentation mot 0,2 lagen.

Så lätt gick det inte.

Och att skriva hata samhället sajten är bara ett bevis på din inställning till jantelagen.

 

Att jag inte avser att debatera mot lagen i den här tråden är för att visa viss respekt mot trådskaparens ämne som grundade tråden.

 

 

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Harry, är du inte konspiratorisk nu; jag tror inte att admin hade för avsikt att peka åt något håll. Han valde en; denna. Jag tror inte det finns fler anledningar till detta än att någon tråd ska finnas kvar. Och jag inte inte läst något in i det om det var din tråd som fick vara kvar upplåst.

Och med den logiken som du visar på med att du inte kommer argumentera MOT lagen i denna tråd, då ska vi ju två trådar; en för och en emot. Då kan motståndarna dunka varandras rygg och sjunga We shll overcome i den ena och förespråkarna kan då utbyta recept på drinkar utan alkohol i den andra... men då missar vi väl debatten i sig, eller?

Och, trots att jag är trådskapare kan jag tycka att detta kanske egentligen inte var rätt tråd att hålla öppen. Detta då jag (medvetet förvisso) spetsade till frågeställningen å det grövsta för att få reaktioner...

Anser även att din trådstart är mer saklig än min, vilket i sig borde borga för att den borde få vara kvar öppen... men det är bara jag smiley

 



Senast ändrad av Arne_Anka | 06 oktober 2011 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry..missförstå mig rätt, jag vill absolut inte att du lämnar forumet, inte svårt att hålla mig på mattan, vad var det som passerade gränsen i mitt inlägg?

Sen tar du upp min tolkning av Ljunbergarns sajt, jag står för det till 100%, det är den absolut sämsta sajten jag någonsin har besökt, med den som underlag skulle vilken psykolog som helst kunna staälla en diagnos, fullt med egna tolkningar av lagar, motioner, stavfel och en sida som är så rörig så att t.om en 7 åring skulle kunna göra en bättre layout, riktigt skitkass och med ett bedrövligt litet besökstal för att vara en sådan stor fråga som ni påstår i inlägg efter inlägg, från det ena till det andra Harry, det har nu gått ett år sedan den stora grejen skulle avslöjas, ni hade ju fått vissa indikationer som ni skrev.....vad händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste dock en en gång förtydliga att jag har mer och mer blivit tveksam till lagens tillkomst, och det har jag Harry , Ljungbergarn, labbibia och några till att tacka för, men detta handlar bara om tillkomsten av lagen inte syftet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

ja, det är dina skattepengar som går till utredningar och dyl rinnan lagen kom till.

lite skrämmande att tänka nivån på hjärnorna bakom lönekuverten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara på sin plats att koppla in hjärnan innan man skriver ett inlägg!! vem och vad svarade du på? med den typen av inlägg du gör så blir debatten på lite väl låg nivå tycker jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

du kommer inte hitta nån mer korkad person än mej. 

möjligtvis i badrums-spegeln då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...