Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Arne_Anka

Vadan detta gnäll om ny sjölag/0,2?

Rekommendera Poster

Har kollat runt på detta forum ett tag och reagerat på en sak: hur sorgligt och patetiskt det är hur vissa människor förefaller likställa båtliv med alkohol. Det pratas att det är svårt att hålla 0,2, tom fallande båtpriser beror på att man inte får dricka lika mycket längre.

Ursäkta, men vad är det för fel på folk? Kan man inte njuta av livet utan sprit. Speciellt i skärgården.

Jag kanske är fel person att uttala mig, jag dricker ganska sällan, tillhör de som gärna tar bilen till festen för att slippa vänta på taxi, men jag förstår att det är gott med ett glas, det tycker jag själv med. Men varför verkar det vara så förbannat viktigt på sjön?

Personligen förstår jag inte varför man ens gjorde ett undantag med längd och hastighet gällande nya sjölagen. Hur svårt kan det vara, ska jag dela farled dig, låt flaskan vara.

Tradition skanderar någon. Det hör till skriker en annan. Jag dricker vad fan jag vill utbrister en tredje.

Tack och lov förefaller dessa otyg till åsikter mest tillhöra den äldre genrationen som nu tack vare artros och reumatism får köpa sommarstuga eller lägger sina pengar på seniorboende. Men det finns tyvärr fortfarande för många individer kvar i vårt avlånga land som knappt hunnit lägga till innan sponken ska fram.

Jag pekar inte finger, det är ju inte riktigt möjligt för mig att veta här vem som dricker och framförallt i vilken omfattning. Men i resten av samhället förefaller faktiskt verkligheten ha kommit ifatt. Man börjar, om än fortfarande i liten omfattning, diskutera de oerhörda kostnader och skadeverkningar de som dricker osunt faktiskt orsakar.

Men spritromantiseringen på sjön, den verkar fortsätta. Här finns det de individer som på fullaste allvar anser att man ska kunna ha 1,0 promille i kroppen när man kör sin Princess 55 i 35 knop genom skärgården. Och dessa säger det tom rakt in i kameran på nyheterna utan att helt avskrivas som en idiot av många. Hur många som anser att de borde få köra sin SUV med 1,0 promille på våra vägar skulle få säga det på nyheterna?

Jag hoppas att det är så som någon skrev; att vissa börjar sälja av båtarna när Man börjar inse att alla på båten måste ha 0,2.

Till alla er som anser att det är en skymf mot er som individer att ni och de andra på er båt inte får dricka er redlösa, kan ni vara så vänliga och lägga ut era båtar på Blocket nu. Detta då det tyder på en hög grad av omognad att inte kunna umgås med vänner utan att dricka en massa sprit.

Eller varför inte lägga ut era vänner på Blocket, tror ni kan behöva några andra...

 



Senast ändrad av Arne_Anka | 20 augusti 2011 | 00:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon hänvisning till ditt påstående? 

Jag har lite svårt att finna alla många  trådar med alla dessa vissa människor  ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också vilja se en hänvisning/länk till dessa påståenden..

Det det handlar om är inte 1.0 utan 0,5 promille som var lagligt tidigare.. men det är alltid någon trögfattad stolle till troll som missar det, trots att han läst alla trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är inte berusad vid 0,2 promille. Man bör kunna få ta en öl eller ett glas vin till middagen utan att riskera straff. Svårare än så är det inte. 0,5 vore nog lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Kalle_Anka

 

Inse att vi tycker olika och att många  vill leva ett socialt liv där frihet att själv kunna välja hur begränsats utan minsta form av bakomliggande fakta.

När du skriver om att köra sin Princess 55 i  35 knop med 1,0 promille, eller att man inka kan dricka sig redlös och sedan köra båt så visar du att du missat mycket i denna diskussion här på forumet.

Men har man en introvert läggning så har man säkert den inställning som du beskriver i ditt inlägg.

Tror knappast att det går påverka din inställning till detta men du får leva i din tro och hoppas du senare i livet kan lära dig att det finns andra som har annan syn på saker och att du lär dig att beslut om lagar som begränsar vår frihet borde utformas utifrån fakta.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne_Anka, jag har följt denna debatt på forumet sen den startade och jag känner inte igen mig i det du skriver, visst det kan verka som om ett antal personer har tagit detta som sin livsuppgift, men i de flesta fall har det varit en mycket sansad debatt, en av dom flitigaste skibenterna i ämnet sen Ljungbergarn hoppade av är crabfish som gång på gång efterfrågar fakta baokom gällande lag, även om jag vid ett flertal tillfällen har huggit emot honom så har han faktiskt helt rätt, det finns ingen fakta bakom lagen.(Har läst allt jag kommit över i frågan) Dock anser jag personligen att med sunt förnuft så är 1,0 en för hög nivå då är man berusad. Men ett par öl eller ett par glas vin ökar inte risken för olyckor så 0,5 vore betydligt vettigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föga förvånande får man påhopp om att vara introvert för att man inte tycker att dricka på sjön är en briljant idé. Du som påstod detta har helt rätt, jag är en introvert person som bara sitter framför min dator och skriver inlägg och låser ute min dotter och sambo från rummet. När jag kommer in i viken/naturhamnen känner jag mig så utanför för att jag tycker att nykterhet på sjön är något eftersträvansvärt, varför jag direkt drar för kapellet trots 26 och solsken och låser in mig i ruffen.

Hmm, får lite vibbar från gymnasiet där de som inte drack var tråkiga och introverta.

På förstasidan återfinns följande trådar. Den första där någon anser att personen uppenbarligen hade mer än 1,0 promille, så vad är problemet (för under 1,0 är väl inget problem):

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=406014#loopstart

Och här där det påstås att att begagnatpriserna gått ned pga sjölagen i senare inlägg.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=408414

Gällande Princess så är detta inte taget från detta forum, detta gällde ett inslag på ABC där de intervjuade en man som ägde en väldigt stor båt med flybridge som ansåg att polisen inte hade med hur mycket han drack att göra.

Trots att jag är introvert har jag jobbat med berusade människor under 5 år, och ja, det var det främsta orsaken till att jag efter det dricker mindre, om än inte är nykterrist. Men jag kan lova er en sak; att tjafsa med er på ett forum, det må vara en sak, men att tjafsa med folk som är fulla face to face, det kräver ett visst mått av... disciplin. Och mitt jobb var att tjafsa.

Så kalla mig vad ni vill, jag är inte den som behöver gå in i dimman bara för jag inte är tillfreds med resten av mitt liv... så jag trivs med att vara introvert.

Sedan förstår jag inte detta med 0,2 vs 0,5 vs 1,0. Varför inte 0,0?

Jag vågar påstå följande, där jag har väldigt underbyggda argument; ju mer du dricker, desto sämre omdöme. Detta sämre omdöme inkluderar omdömet om hur mycket du kan fortsätta dricka utan att det är nån fara. Underförstått; risken att du bara tar en öl till är större när du har 0,5 vs när du har 0,2, för att inte tala om när du har 1,0.

Och den sämsta personen att avgöra om man är för påverkad att göra något är en person som har druckit. Punkt.

/Kalle Anka

 



Senast ändrad av Arne_Anka | 20 augusti 2011 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever också att det är en viss typ av personer som tycker att man ska få ta sig att glas och det är ofta samma personer som köper laservarnare för att kunna köra för fort, tycker att det är tramsigt att förbjuda gifter i bottenfärgen och att det är miljömupparnas fel att bensinen är dyr. Allt detta är ju intrång på deras rättigheter.

Ett argument för att man skulle få kröka på sjön är att det är så gott om plats på vattnet och att det skulle kräva mindre av en kapten än av en bilförare. Jag tycker nog tvärt om, i biltrafiken är det ordning och filer och man kan hålla på hur länge som helst med att fickparkera. På sjön däremot åker alla kors och tvärs, det kan vara dålig sikt, det finns en massa dolda hinder och att lägga till i hårt väder kan vara farligt på riktigt.

Till och med ledaren i vi båtägare hävdar att 0,2-lagens inverkan på den tröga båtmarknaden inte ska underskattas. Ursäkta mig? Idiot! Men nåja, de flesta idioter glöms bort ganska snabbt och de är inte så många som de tror, högljudda, ja men inte så många... Och utanför båtvärlden så står man bara och skakar på huvudet, ingen fattar att någon hävdar rätten att få köra påverkad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lever i ett relativt fritt land men mer och mer röster höjs för att göra det mer övervakat och kontrollerat.

Visst behövs lagar och förordningar men det behövs även eget ansvar och hänsyn om medmänniskor.

Det finns röster som vill införa begränsningar i allemansrätten, införa båtregister för att hålla ordning på oss båtägare införa massa övervakninskaemeror liknade Storbrittanien osv.

Finns säkert de som vill inför visumkrav och skärpning mot invandring. De som vill verka för ett mindre mångkulturellt samhälle.

Själv föredrar jag ett friare samhälle med ett ökat inslag av eget ansvar och där föräldrar avkrävs att ta ansvar för sina barns uppfostran än fler poliser på gatorna som ska ta hand om fulla  och drogade ungdommar som tiilåts göra samhället till en mardröm på kvällarna.

Jag har full förståelse för att vissa inte klarar av att hantera alkohol och kan bli en fara för sig själva och andra. Dock är det inte alkoholen som är problemet utan oftast trasiga människor med problem och med ett mer instängt och kallt samhälle kommer sådanna människor bara att bli fler.

Men att för den skull att införa lagar som inte ens finns fakta bakom anser jag är fel och även undergräver förtroendet för ett demokratiskt samhälle och som snarare hämtat sin inspiration från diktaturer.

Gamla sjölagen innehöll det som behövdes där den som framförde sin båt även kunde dömmas vid mindre mängd alkohol än 0,2 och ansvaret var det viktiga.

Det som saknades är ansvaret att leva efter det. Men det är numera tydligen löst via gestapofasoner av Kustbevakningen.

Är det ett sådant samhälle vi villa ha?

 

Exempel

Kustbevakning tog en riktig buse i Fjällbaka under juli månad.

Den svårt skadade brandmannen Lasse Gustavsson som hade hela 0,23 promille, d.v.s ca 2 glas vin. Märkliga är att KBV frågade Lasse om han är kapabel att framföra båten.

Sjukt. 

 

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla Harry, nu kom det upp återigen med den svårt skadade brandmannen, hade det spelat någon roll om der var Jöns Jönsson svetsare från Åmål? du får det att framstå som om det skulle vara en förmildrande omständighet att man var svårt skadad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det där påståendet om att många gnäller över 0,2 gränsen verkar vara ett gnäll i sej. Tråkigt med sådan inställning! Nu läser jag att de som gnäller också är de som i övrigt uppför sej illa på sjön. Då undrar jag om de som gnäller på de som gnäller är bryggkaptener som absolut inte skulle riskera varken sitt eget eller andras liv med något så riskfyllt som att segla?

.

Som jag har uppfattat mesta motiveringen med just 0,2 gränsen är att man kan falla överbord och drunkna, vilket man självklart kan! Emellertid gäller gränsen enbart för båtföraren och eventuell besättning av betydelse för framförandet ... Och då förstår jag ingenting alls! Jag hade gärna uppfattat en bättre motivering från myndigheten faktiskt!

.

Hur som helst, så har alla rätt till en uppfattning och också uttrycka den utan att andra ska sätta sej ovanpå med alla anklagelser, huttande pekfingrar och andra  dumheter!  Till trådskaparen och dennes gelikar; var saklig och kom inte med gnäll över påstådd gnäll! Kom istället med något exempel där 0,5 har varit ett problem och 0,2 inte skulle varit det, det vore mer konstruktivt än denna godtemplar och förmyndarattityd!

.

 

post-10019792-1394236805,1455_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att hävda individens okränkbara rätt att göra helt vad man vill utan begränsningar är samma sorts extremegoistiska libertarianism man hittar hos såna där tungt beväpnade stollar i USA som helt vill avskaffa staten.

Tänk på att din frihet (att dricka på sjön) är en begränsning av min frihet (från berusade personer på sjön).

Nu säger jag inte att folk på forumet är idioter, men många verkar inte vilja se att det finns hänsyn att ta mot sin omgivning även till sjöss. Jag vill inte ha ett storebrorssamhälle, men jag vill heller inte överlåta bedömningen av vad som är en rimlig sjöfyllerigräns åt dem som är törstigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte så att det bara är några här på forumet som ifrågasätter lagen.

Alltfler politiker, både riksdagsmän och komunalråd har på senare tid ifrågasatt den nya lagen. Flera komunalråd (bla Norrtälje) och även riksgdagsmän har i tidningar och debatter efterlyst en ändring av lagen.

Åker man runt i skärgården så ser man även att lagen inte har mycket stöd bland befolkningen. Med det inte sagt att folk tycker det är ok att båtförare är fulla. Det de handlar om är friheten att ta ett par glas vin/öl till maten. Det finns inga bevis för att man är en farlig båtförare med låt oss säga 0,4 promille eller vad det nu kan bli av det. Och snacket om att båt och bilkörning ska jämställas är bara helt verklighetsfrämmande och oftast är det folk som knappt sett en båt som tycker det ska vara så.


Arne Anka: Om du nu jobbar med missbrukare så kanske du även ska ha den distansen att kunna skilja på vanligt folk som tar ett par glas vin till maten och personer som är grava alkoholister och behöver vård. Det känns inte riktigt som du kan göra den gränsdragningen när man läser dina inlägg



Senast ändrad av thundergod | 20 augusti 2011 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla regler uppkommer p.g.a ett behov. 0,2 lagen har väl helt enkelt stiftats för att det finns just Princess 55 dårar som inte är förmögna att se sina egna begränsningar. Att lagen fortfarande medger att man kan äta gott och ta ett glas vin i sin 6m snipa i 8knop är väl självklart då den utgör en betydligt mindre risk än Flybridge båten i 35 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut hålla med dej ljunghall, men vi får ha olika uppfattningar om var gränsen borde vara och för den som anser att 0,5 är rimligare kan det nog vara magstarkt att bli anklagad för allt möjligt ... 

Trådskaparen försöker tydligen skapa en debatt om moral, eller vad det är och vill tydligen sätta sej över alla andras meningar, helst frånta dem rätten att vara på sjön, uttala sej och sälja sina vänner !? .... Jag kan fortfarande inte finna alla trådar med alla som gnäller över lagstiftningen. Jag finner några där gränsen ifrågasätts lite grann och så några som finner det roligt med skrivningen lägsta gräns (faktiskt mördande roligt :o)) 

.

I övrigt är det tillåtet att vara båtförare även om man är halvblind  ... eller rättare, det finns ju egentligen inga faktiska krav om lämplighet för att få framföra en mindre båt, I praktiken kan man sätta 12-åringen vid ratten och supa sej redlös, så vill man ... kan man! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det överhuvudtaget någon som kan hitta något som hänt av allvarligare art med där föraren haft något mellan 0,2 och 1,0?

Fall med grovt fylleri, vilket oftast tas upp som argument, finns men försök hitta något enligt ovanstående.

Eller, redovisa något falla av liknande art där förare av båtar typ Princess 55 orsakat någon olycka och föraren haft mellan 0,2 och 1,0,

 

Själv har jag en mindre båt och kommer det en Princess 55 eller motsvarande i högre fart så ser jag og till att flytta på mig oavsett om föraren har 0,00000 promille.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många här inne kan sätta pengar på att de inte skulle bli en sämre båtförare av 5 glas vin? För när någon använde exemplet med nån Lasse som hade druckit 2 glas vin stackarn och hade 0,23 och av detta drog slutsatsen man borde ju kunna dricka 5 glas (=0,5 promille), då kan jag, som är introvert, med gott samvete resa mig och säga att efter 5 glas vin är jag en sämre båtförare.

Men jag är inte problemet. Inte heller är de utav er som kan dra 2 helrör utan att påverkas problemet.

Problemet är de som tror att de kan dricka 5 glas vin utan att påverkas men som likt mig faktiskt gör det.

Därför måste väl den bästa lösningen vara just 0,2. Eller 0,0. Och inte 0,5 eller 1,0.

Och kom inte med någt dravel om demokrati och övervakning. Vad du gör i ditt hem är en sak. Vad du gör i din ruff densamma. Men när du framför ett fordon som vare sig är snabbt eller stort, men som tack vare obetänkliga manövrer kan framkalla fara för annan, då ar ni förbrukar era rättigheter och kommit in på ämnet skyldigheter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, Arne Anka så kan de som är påverkade i sin tro på sin egen överförmåga och andras oförmåge inte fängslas genom ett utandningsprov! 

Jag kan fortfarande inte finna alla dessa som du beklagar dej över ska finnas, var fasiken är dom? 

Jag skulle kunna hävda att; genom din syn på, och bristande respekt för andras åsikter jämte din löjliga koppling mellan dessa meningar och sjöbusar, är du nog en direkt olämplig förare av allt som kan röra sej, all social samvaro och du borde kanske försöka  sälja dej själv på tradera!

; för att köra lite på din egen stil!

.

Eller lämna bryggan nån gång och njut av livet laugh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck...

Ja, en person vars signatur är I get totally drunk, what is your hobby är ju lätt att ta på allvar i denna diskussion. Jag hajar att vi står ganska långt ifrån varandra, oroa dig inte. Jag hade verkligen önskat att jag var lika häftig som dig. Men jag är jag, du är du, jag är socialt missanpassad och du är cool. Jag önskar att jag vore som dig.

Jag respekterar att andra vill dricka. Och att det det finns gränser för vad staten ska bry sig om. Men jag respekterar inte att man inte tänker längre än runt sin egen person. För även om alla på detta forum, varenda en, klarar att framföra sin båt med 0,5 promille, så gäller inte detta alla.

Min fråga är; varför finns inte denna diskussion på vägarna? Varför finns det inga som klagar på 0,2 på vägarna? Varför startar inte en massa norrlänningar ett upprop om att de inte kan gå på krogen för att de knappast kan köra de fem mil från krogen.

Kan inte någon förklara varför man klarar att köra en båt med 0,5, men tycker att det är rätt att ingen ska får köra bil med 0,2? För upprikigt, jag är nog riktigt korkad, för jag förstår inte.

Och vill ni använda otrevligheter i era försök att förklara så är det inga problem. Min erfarenhet av alkohol har jag fått i mina studier av Svenssons med för många öl innanför skjortan som ordningsvakt på krogen samt i tunnelbanan (härligt, nu fick ni alla ännu en anledning att tråka mig, men även detta bjuder jag på). Så jag kan skriva en hel bok på ämnet. 

Och är det en sak jag lärt mig så är det att ju mer man dricker desto bättre tycker man att man är. På allt. Fast det är tvärtom. Och att individen själv är den absolut sämsta personen att bedöma sin egen lämplighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 glas vin är självklart för mycket och inte ens gott, men man borde får dricka 2 glas till en middag utan att hamna på 0,23 promille, det är bara löjligt. Det är inte särkilt kul att sitta på en mysig sjökrog och beställa ett saft till oxfilén.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är uppenbarligen ett troll, bara här för att provocera och reta upp folk.  

Har du inget roligare för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt vi lägger ned detta. Det är precis som i tidigare trådar i ämnet att ingen kommer ge sig.

Arne Anka kör precis samma stil som vissa andra i tidigare trådar som vägrar se den verklighet som tom våra politiker verkar inse nu..

Fakta:

Det är INGEN som förspråkar att man ska köra båt full. Frågan gäller ett kanske 0,3-0,4 promille vilket det inte finns några belägg för att det är en farlig berusningsgrad (ens vid bilkörning faktiskt).

Det ÄR skillnad på att köra en bil och en båt. Sättet att färdas på, farten, trafikintensitet. avstånd till hinder etc etc.

En lag som begränsar folks friheter ska ha bred allmän förankring för att fungera. Det har INTE denna lag.

Det fanns en sjöfyllerilag som fungerade bra, möjligen att den kunde modifieras med att KBV tar blåsprov.

JAg är normalt sett en ganska sansad person men kan man inte förstå ovanstående. Så är man så långt från min planhalva så det inte ens är värt att diskutera saken.

Over and out, tack o hej

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste von Anka flytta till Ankeborg

'Bra eller dålig förare, har det med 0,2 eller 0,5 att göra? det finns förare som inte borde vara på sjön även i nyktert tillstånd.

Ja man kan ha roligt och njuta av skärgården om man har tagit några glas vin eller öl, med eget ansvar och omdöme.

Om man inte har ansvar och omdöme som vuxen så måste någon som ser till dom och då blir det en myndighet som måste vakta von Anka så han inte kör olagligt..

Upplev skärgården utan myndighet så kan vi vuxna ta ansvar och omsorg om den.

Låt Ankeborg lev i sin värld  !!!!!!!      verkar inte ha båt ens och vill vara anonym

 



Senast ändrad av Florina | 20 augusti 2011 | 21:18

post-26407-1394236805,386_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eget ansvar och omdöme: Men Florina, varför tror du att lagen kom till stånd överhuvudtaget? Var det för att vissa individer visade på ett utomordentligt eget ansvar och omdöme? Eller tillhör du de som tror att staten är ute efter att kontrollera dig? Att de kontrollerar för kontrollerandets skull. För i så fall; ta av foliehatten.

Observera! Jag påstår ingalunda att någon här gjort något som helst fel. Eller druckit för mycket. Men att döma av den massiva reaktion förstår jag att vissa känner sig träffade. Detta ligger hos er och er allena.

Jag vill även passa på att påtala följande; jag har på intet sätt kommit med några nedlåtande kommentarer mot någon, jag har observerat ett fenomen som tydligt återges i tre trådar på förstasidan, och reagerat på detta. Jag har inte pekat på någon individ, detta har aldrig, jag menar aldrig varit min intention.

Men jag blir förvånad över den oerhörda reaktion som mitt inlägg orsakat. Och jag förstår, och respekterar att vi har olika åsikter. Men jag blir road, ytterst road av era försök till personliga påhopp genom att kalla mig det ena och det andra (något jag för övrigt gärna besvarar, för det betyder att jag träffat en öm punkt).

Nån frågar om jag inte har nåt bättre för mig. Min motfråga: har inte du nåt bättre för dig; kan inte du låta bli att ta den där sista ölen istället så att du håller er inom marginalen? Problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne Anka,  Du kan ju tydligen både läsa och skriva så varför sipprar det inte in att, du som trådskapare bör ge oss lite fakta för dina många påstående? Mycket riktigt skriver du i ditt ursprungliga inlägg att du kanske inte är den rätta att uttala dej och jag är benägen att hålla med dej så här långt men du har kanske lite fakta som du vill delge? 

Var är nu dessa som klagar på 0,2 gränsen ... Jag finner bara de som ifrågasätter om den är helt rätt. Varemot jag läser én som klagar över något som i princip inte finns! Hur många så'na stollar finns det, du som räknat?

.

I sakfrågan är det mycket möjligt att du inte kan framföra något med 0,21 % promille, du kan kanske inte framföra något alls oavsett, jag får väl då förlita mej på ditt omdöma att låta bli då, såsom med så mycket annat. Är det inte så att man känner andra som man känner sej själv? 

Om grannbåtens kapten drar ett par pilsner oroar jag mej faktiskt inte värst mycket för det, så varför gör du?

Och jag nedlåter mej inte att förklara min signatur ... för vi har inte samma humor, det kan vi inte ha eftersom jag har någon smiley. Vi har inte gått i samma kyrka, det är helt klart laugh.

.

Så .. Skepp å hoj, och en hel tunna rom ... wink

 



Senast ändrad av Jes_ | 20 augusti 2011 | 21:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju inte skriva nåt mer.. men en sista..

Förstår ni inte att vi har en äkta vän av ordning, pappa staten har alltid rätt  som vi debatterar mot... jag tycker mig känna de vibbarna.

Polisen ska bötfälla om du kör 112 km/h på en 110 väg etc..

Bara för att något är lagstadgat så är det rätt, oavsett vilka lobbygrupper etc som har påverkat politikerna i frågan.

Helst AIS/GPS sändare på alla båtar och bilar så att myndigheter och försäkringsbolag kan se vart vi befinner oss och så att vi inte gör några överträdelser..

Allt som experter och forskare anser vara rätt måste ju vara det för det är ju experter....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Herr Anka!

Du är definitivt ett internettroll, alternativet är att du är mer än lovligt.....ska vi säga provokativ?

Du skriver alltså att (se ovan) jag citerar, Citat: ....jag har på intet sätt kommit med några nedlåtande kommentarer mot någon...... Slut citat. Ok? 

 

I samma inlägg bara några rader högre upp kallar du med hjälp av en hel busslast halmgubbar Florina, som är en högt uppskattad medlem här på sajten för Foliehatt!?

Du kallar de som har andra åsikter än du för patetiska, du tycker att vi ska lägga ut våra vänner på blocket osv osv..... 

Som sagt, du är ett Troll, och troll ska man inte mata. Dvs, du får inga fler kommentarer från mig.

Labbibia

 

Edit: förtydligar lite.......



Senast ändrad av labbibia | 20 augusti 2011 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag har redan hänvisat till två trådar i mitt andra inlägg. Det tredje bidraget kom som ett brev på posten i form av någon med alliansen och nya sjölagen. Tack för det televerket.

2. Varför skulle jag oroa mig om grannbåtens kapten tar ett par pilsen. Då ligger han ju förtöjd, och mig veterligen finns det ingen lag som säger att man inte får ha över 0,2 om man ligger förtöjd.

3. Jag ber om ursäkt för att jag likställer gnälla med ifrågasätta.

4. Till alla er som påstår att det inte finns bevis för att man är en sämre förare när man har så lite alkhol som 0,2 promille föreslår jag att ni faktiskt läser på. Här exempelvis:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0847/is_n1_v14/ai_9353143/

Ett citat

Data from numerous studies demonstrate that divided attention deficits occur in the 0.02- to 0.10-percent BAC range (Hamilton and Copeman 1970; Moskowitz and DePry 1968; Moskowitz and Burns 1971; Huntley 1973; Brewer and Sandow 1980). In a more recent study, Moskowitz et al. (1985) also showed divided attention impairment at lower BACs (0.015, 0.03, 0.045, and 0.06 percent).

Inte mindre än fem olika vetenskapliga studier visar på just detta. Sen kan man säkert hitta de som säger det motsatta, men min kommentar till det är:

Varför chansa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra en snabb motorbåt, en snabb motorcykel, en sportbil, en 60 tons petrloeumtanker och överhuvudtaget gå ur sängen på morgonen är att chansa ... 

Det är inte alls det du pedikar Arne Anka du emotsätter dej frågan om en högre, alltså 0,5 promillegräns mot nuvarande och vad jag kan utläsa, hämtar du dina motiv från tomma intet! KBV's formulering i frågan om syfte är tydligen inte framförandet, utan om drukningsrisken ... så det där med att lita blindt på och försvara lagstiftaren är, i opåverkat tillstånd lite väl, kanske medvetet dumt! Man kan väl ta på sej räddningsvästen och fylla upp till tidigare gräns ... så är allt frid o fröjd?

Jag har inte räknat hur många trådar, kommentarer och enskilda användare det finns i det här forumet, men det är väldigt många ... men det du beskriver som många och vissa med det innehållet som du anmärker på är, som jag uppfattar det, försvinnande försumbart .. och där jag finner, finner jag flera med humor och glimten i ögat, inte med sälja båten-attityd eller så! 

.

Men men.  Jag chansar med mycket, alltså lever jag smiley

 

NU nog från mej också ... 

Dessutom, kom ihåg --- Beer, --  helping uggly people have sex since 1862  wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ok att chansa om insatsen är egen och personlig. Men nu är det ju inte så.

Några saker att hålla i minnet:

- De flesta i tråden, med något undantag, verkar vara överens om att det är bra att det _finns_ en gräns, frågan är var gränsen ska dras.

- Vi har en representativ demokrati där lagstiftarna (riksdagen) väljs av medborgarna för att representera oss när det ska stiftas lagar. Majoriteten bestämmer. det är inget kontroversiellt.

- Vi har en rättsstat som bygger på att medborgarna respekterar de lagar som riksdagen stiftar. Många som skulle kunna jobba svart eller anlita svart arbetskraft låter bli det eftersom de respekterar de lagar som gäller, även om de tycker att skatten är för hög. Det är respekten för rättstaten som gör det möjligt att ha så _lite_ statlig övervakning som vi faktiskt har. Den som har levt utomlands, i nästan vilken annat land som helst, har vett att dyrka den svenska effektiva byråkratin med regelverk som bygger på tillit melan stat och medborgare.

Respekten för majoritetens önskemål är viktigare än individens frihet om friheten inkräktar på andras frihet. Skiter jag i att betala skatt blir kollektivet lidande. Kör jag rattfull äventyrar jag omgivningens trygghet och säkerhet.

 

Och att börja tala om trollen bara för att någon har en avvikande uppfattning är lite klent på ett diskussionsforum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...