Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kaptenanders

merc 500 1970

Rekommendera Poster

Hej jag har kommit över en merc 500 1970 års model 50hk. Motorn startade ganska lätt men växelhuset satt fast. Tänkte jag skulle leta på nätet efter ett gammalt växelhus. Är det någon som har koll på vilka växelhus som passar. Passar t.ex. ett växel hus från en 40hästars merc 402 och spelar det någon roll om växelhuset kommer från en två cylindrig motor? Min är 4cyl o.s.v. 

Tacksam för alla ledtrådar jag kan få. 

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att växelhuset satt fast? Har det varit vatten i huset och sedan stått utan olja o rostat eller? Går inte propellern att röra? Får du ner växelhuset, drivaxeln brukar rosta fast i splinesen uppe i motorn.

Nu var det ett tag sedan jag rev i gamla Murklor. Men jag ska kolla ikväll om jag kan luska ut om det finns några hus som passar men har för mig att det är unikt. 402:an passar inte vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

propellern gick inte att rubba. Trodde först att det var kolvarna som fastnat i cylindern. Men när repartionskillen tog loss växelhuset startade motorn och gick bra. Det var ingen olja i växelhuset heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp hela min motor samma årsmodell allt Finns i falun för 4000kr bara att hämta startar inte efter jag tog av tändhattarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag rätta mig själv lite grann. Det ser faktiskt ut som växelhuset är samma på modellerna 500, 402 400 (2 cyl) och 350. Ingen garanti för att det stämmer men Mercurys verkstadshandbok beskriver dessa modeller i samma kapitel om växelhuset, sedan om dom passar fysiskt vet jag inte.. 200 och mindre motorer passar inte och inte heller 600 och större

Ang ditt växelhus fyll det med diesel och låt stå någon vecka och se om det gå att få släpp på propellern.



Senast ändrad av Gelis | 20 augusti 2011 | 08:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det vara fina tips. Då känns det lite roligare och åka några mil och kolla på ett växelhus jag hittat. Ska testa diesel-tricket också. Jag återkommer

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...