Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
JonkeO

Md 21 haveri

Rekommendera Poster

Har haft kylproblem på min Md21 som sitter i en Nimbus 26-79.
När jag köpte båten var det inga problem att köra ca 2500 rpm, sen efter nån vecka när jag var på väg hem till hamnen så började den gå varm redan vid 2000 rpm.

Bytte impeller (inget fel), gjorde rent sjövattenfilter (slutade med att jag tog bort och kopplade en slang)
kollade så det inte var rost i utblås/avgaskroken...... tog bort termosteten.. Inget hjälpte.

Körde med locket öppet och konstaterade att det inte cirkulerade på glykolsidan. Borde vara cirkpumpen som slutat fungera. Ville inte riva mitt i säsongen så jag har kört vidare.

Gått bra om man hållt sig under 1800 rpm då har det räckt med självcirkulation för kylningen, den har inte gått mer än 3/4 upp på mätaren....

Sen i helgen var vi på sjön med 10 andra båtar och när vi skall åka hem därifrån så rökte det till (svartrök) av min båt säger en av de andra båtägarna... tänkte inte på det själv men såg att den helt plötsligt började kyla väldigt bra...??? Mätaren gick inte upp mycket alls, trodde det var nån propp i kylningen som krånglat så jag testade köra på högre varv, inte ens vid 3000 rpm gick mätaren över hälften.???

Ja det var skönt tänkte jag, saker som fixar sig själv border=0 /> Men dagen efter när jag skulle ut på en tripp så tyckte jag det lät konstigt från backslaget, det gnisslade och jag öppnade motorluckan..... det bara sprutade vatten åt alla håll.. PANIK, allt glykolvatten hade sputat ur och det var glykolvatten en par decimeter under motorn. Öppnade locket och det är rent sjövatten bara i systemet..??? Provstartade och ser att det sprutar ur slangkopplingen till expansionskärlet...

Antar att topppackningen gått på utblåssidan så det blir övertryck i kylningen men varför har det blivit sjövatten i systemet.??? Och konstigare än allt VARFÖR kyler den helt plötsligt.???
Nån som har erfarenhet.?

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det strömmar sjövatten ur expansionstanken, när du kör utan lock, är det värmeväxlaren det är fel på. Det är lackage mellan sjö och färskvattensystemet. Om det var topplockspackningen, skulle det komma gasbubblor ur expansionstanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så lär det vara. Kan tillägga att tempmätaren inte visar rätt när man inte har fungerande cirkulation. Den visar ju bara temperaturen precis där den sitter, och om vattnet inte cirkulerar som det ska så kan det vara mycket varmare på andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?

Var det insatsen till värmeväxlaren?

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...