Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gsson

Byta växelhus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår kväll var jag ute med vår båt då det small till i motorn. Jag antog att jag kört på ett grund och tiltade upp motorn men hittade inga synlig skador. Med barn i båten var jag ordentligt skärrad och åkte raka vägen intill småbåtshamnen, vilken var 5min bort. När jag låg i hamn tiltade jag upp motorn igen för att kolla lite mer på vad som hänt. Ordentligt förvånad upptäckte jag att proppeller och en del av växelhuset var borta.

Jag är inte så van båtägare och har därför några frågor till er som säkert har svar.

Jag tror att proppeller och del av växelhus lossnade i hamnen, för kan man verkligen ta sej fram utan proppeller?

Kan motorn ha tagit skada av att jag körde med trasigt växelhus? (mer än själva växelhuset)

Motorn är en Yamaha 30hk från 1986.

Är det värt att byta växelhus, kan man göra det själv och vad är en rimlig peng för delarna?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en hård grundstötning. Vilket aldrig är roligt att uppleva!

Den del av växelhuset som är borta antar jag är skeddan, den del som sitter under propellern som oftast går av när man kör på något.
Angående propellern, du kommer ingenstans utan propeller!

Skeddan och propellern går att fixa, finns företag för detta.

Har du otur är propelleraxeln sned, vatten i växelhusoljan eller vibrationer bevisar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen satt proppen på hela vägen in i hamn pga framåtdrivningen pressar proppen framåt på axeln.

Lossnade när du stängde av motorn, du hittar nog proppen under båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Helt klart är att jag hade tur som kom in till bryggan, antar att propeller och del av växelhuset lossnade när jag var framme och la i backen.

Jakt efter begagnat växelhus pågår, om jag inte hittar något begagnat får det bli ett nytt.

Att byta det bör inte vara några svårigheter, svärfar som haft båten tidigare har lossat det för ett par år sen och har lovat att bistå vid bytet.

Antagligen blir det dock inte så mycket mer båtåkande i år...men, men...får typ skylla mej själv.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...