Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
labbibia

Bomrevning?

Rekommendera Poster

På min nya gamla segelbåt kollade en segelkunnig klubbkamrat riggen när han kikade lite på mitt nyförvärv. Han påstod att man kan reva seglet på den, genom att det finns en vinschanordning som gör att hela bommen snurrar runt, och virar upp seglet på den. Testade i går, och mycket riktigt, så börjar bommen att snurra runt när jag stopppade i en skruvmejsel av lämplig dimension och började skruva runt lite.

Egentligen ska det väl vara någon slags vev till det där? Jag har letat runt på nätet, men inte hittat någon sådan. Någon som vet var man kan köpa en sån manick? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte avsett för ett vanligt winchhandtag?

För att revningen skall fungera krävs att eventuell kicktalja samt skot är monterat på ett vis som tillåter bommen att rotera. Så är det naturligtvis gjort från början men många har skippat rullrev på bom och därmed ändrat arrangemangen.
Man skall ha klart för sig att rullbom i sitt traditionella utförande är en notoriskt dålig revningsanordning, seglet får helt fel form och bommen tenderar att hänga nedåt.



Senast ändrad av Eilean | 18 augusti 2011 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Eilean.

Kicktalja finns ingen, och skotet sitter ju allra längst bak på bommen, så nog fungerar det? Jag provade ju att vrida bommen ett 1/4 varv, iofs med seglet nere. Mycket riktigt så hänger bommen inte helt vågrätt, utan pekar något neråt mot aktern. Men det sitter ju en blå lina längst bak på bommen (se bild)som verkar gå att justera den saken med? Linan går ända upp till toppen på masten. Du har säkert rätt när det gäller seglets form. Vad jag är ute efter är ett snabbt sätt att få ner segelytan om det blåser upp. Och det verkar ju vara ett smidigt sätt att reva på trots de nackdelar du nämner?

Och jag saknar alltså en vev. Skotvinchen passar inte. Det behövs någonting som är helt fyrkantigt för att passa , gissningsvis ca 5-6 mm x 5-6 mm.

post-22515-1394236798,1466_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, såg inte inlägget ovan men ...
Om det är en Seldén-rigg så är det nog ett fyrkantigt hål, ungefär 8x8 mm?
Originalveven har en liten fjäderbelastad sidokula i sin fyrkantiga insticksdel - ungefär som på hylsnycklar - för att inte ramla ur, om jag minns rätt.

Håller med Eilean, det rullrevade seglet får fel form och är kort sagt otrevligt att segla med.
Orsaken är att det blir mer hoprullat segel i bomens förliga ända än där bak, rull-diametern ökar mest fram ju mer man revar och fördärvar segelformen alltmer. (Finns f.ö. tips på lägga in kilar av liggunderlag under inrullningen för att kompensera, men det funkar nog bara i lugnt väder. Om ens då.)

Kicktaljan får man nog dessvärre också tillfälligt säga adjö till under revad seglats, dess bomfäste är nog ett nyckelhålsformat infällt snabbfäste för att snabbt kunna lossas vid revning.
(Skot- plus dirk-fäste roterar inte med då bomen roteras, för dessa ska sitta fästade på ett fritt roterande ändbeslag.)

Men har du inga riktiga bindrev-rader i nuvarande segel så kan det ju få duga tills vidare, för nån sorts revningsmöjlighet är väl bättre än ingen.
Tror jag har en Seldénvev nånstans, mejla mig (med måttuppgift på dess fyrkantsfäste) så kan jag kolla närmare.

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2011 | 12:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas! Ja, jag är rätt säker på att det är en Selden-rigg. Ska ner till båten nu, ledig i dag. Återkommer om måtten på vevfästet. Tack än en gång.

 

PS. På vilket sätt blir seglet otrevligt att segla med? För mig som glad nybörjare, utgick jag ifrån att det viktiga var att minska segelytan när vinden blir för hård. Om konsekvensen bara blir att man förlorar fart, så må det kanske vara hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag minns det, främst genom att försämra kryssegenskaperna och inte ge samma minskning av krängning/lutning som ett bindrev. Avsaknad av kicktaljan ger också gärna mer rullningar i undanvind.
Ett riktig bindrevsrad är sydd så att bomen pekar litet uppåt akterut, detta antagligen för att minska risken att doppa bomände/segel vid extrem rullning. (Har iofs aldrig hänt mig, men verkar kunna vara riktigt otrevligt?)

Men kanske egentligen mest; just när vinden börjar pipa i ordentligt så blir även små nackdelar tydliga, det känns otrevligt ifall inte seglet är perfekt, dvs 100%-pansarpålitligt med tyst effektivt driv utan onormalt kräng etc.
Ha ha, skiner solen och seglet är bra så är kuling görskoj, men redan ifall stora svarta moln närmar sig så avtar övermodet märkligt snabbt ... :-)

/ Thomas
Sen edit: Bindrevsrad skall det naturligtvis stå, inget annat. (Vid rullrev tenderar f.ö. bomen tvärtom att peka lite neråt akteröver.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2011 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Thomas  skriver är det ju ett rullrev som var populärt för många år sen. 

Det är som också Thomas skriver helt värdlöst att reva med.

Vi talade lite om bindrev när jag var och besökte dig för några veckor sen. Lite skamset får jag erkänna att jag lovade kontakta dig när jag kom till Stockholmstrakten nästa gång. Jag har varit här i styvt en vecka och jobbat på sommartugan på förmiddagar och hjälpt dottern med att flytta in i hennes nygamla hus på eftermiddagar/kvällarna och har haft lite för mycket att göra. Skulle möjligtvis kunna komma vägen om på Söndag eftermiddag/kväll om du har behov.

tommy 

PS

Vevar för revning har jag tappat sjön några stycken genom åren.

DS



Senast ändrad av toaen | 18 augusti 2011 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som andra sagt blir seglets form helt felaktig när det rullas upp för att revas. Man får ett segel som snarare kränger båten än driver den framåt.  Därför har man idag helt gått ifrån den här typen av rullrev. Dessutom är en kicktalja nästan en nödvändighet när du seglar med vindar akter om tvärs.
Men visst, rullrev är bättre än inget alls.

Den blå linan är en dirk, var jobb är att förhindra att bomändan kraschar ner i däck när seglet tas ner. Dirken skall alltid vara helt slapp när seglet är hissat och kan inte användas för att hålla upp bomändan. Då blir akterliket (akterkanten) helt löst och seglet fungerar inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade rullrev brukade jag ta hem på dirken innan jag började rulla in så att bommen hängde kvar i samma vinkel som när seglet är orevat. I och med det så tyckte jag att bommen hängde mindre nedåt när revningen väl var klar. Tyckte nog det fungerade ganska smidigt med rullrev, men ett bindrev är allt att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att HR:s Monsun 31:a hade rullbom. Funkade inte så bra så ägaren till den båt jag prövade lät sy in ett par vanliga rev och monterade krokar. Blev betydligt enklare att reva, vilket gjorde att man revade oftare och seglade mer i hårt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora nackdelen med rullrev är att inte kunna ha kick. Det är avsaknaden av kick som kan ge upphov till otrevligheter. Bomen kan då röra sig fritt uppåt till skotet blir sträckt. När bomen rör sig upp och ner får man en pumpande rörelse som ger upphov till pendling. Risken för detta är liten på kryss men uppenbar på läns. Får man dessutom en gipp då bommen pekar uppåt lär den fastna i akterstaget och då kan det bli riktigt otrevligt. Har sett båtar som mastat av på detta sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken för slänggippar ökar också med avsaknad av kick.
På undanvind, alltså.
På min förra båt som saknade kicktalja köpte jag en fästplatta till bommen och en talja och en snörstump hos Benn´ s. Det gick på ungefär tusenlappen totalt vill jag minnas, men det är nästan tio år sedan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för all kunskap och  alla goda råd som ni så gärna delar med er av! :-D

Har varit ute på fjärden och seglat ett par timmar nu. För första gången helt ensam ombord! Kanonkul! Tills det kom en rejäl regnskur vill säga.......:-(

Men det blev ju rätt hyfsad vind strax innan skuren, så bara negativt var det inte.......

Seglade på endast storsegel. I seglet fanns knappt en meter upp 4 hål. Är det dessa som är avsedda för att revas med revkrokar? Och kan jag i såfall använda mig av dessa även om bommen är avsedd att rullrevas? Verkar ju klart vettigt med tanke på det ni andra skrivit i ämnet.

Det där med kick får nog anstå till nästa säsong, båten ska torrsättas om drygt en månad. Men om jag behåller den så verkar det som om det är en nödvändig investering?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia:
Japp, knapp meter upp låter som en bindrevrad ifall de hålen sitter på rad. :)

I det förligaste sätter man ibland inget snöre alls, utan har istället en fast krok på bomen. Men detta varierar lite efter tycke och smak.
I de aktersta har man oftast en lina fastsatt på ena sidan av bomen - vid rätt längsmässigt ställe för att få rätt dragriktning på löddran som nu ska bli skothorn, linan går sen igenom hålet (revlöddran) och ner till nåt fastnitat block på bomens motsvarande andra sida, sen kanske bara vidare fram till mastens närhet och en knytknape där (om man har krok och ändå måste upp på däck). Det är dessa två hål som utgör revet, behövs egentligen inte mer.
(I de två mellanliggande mindre hålen kan man sätta ett par fasta lintafsar, som man vid revning kan knyta ihop under bomen för att hålla den revade segeldelen snyggt på plats i blåsten.)

Arrangemanget brukar väl kallas för snabbrev, finns nog trådar om dess varianter. Inget hindrar väl f.ö. att man i första hand använder bindrevraden, och sen vid ytterligare ökande vind fortsätter med rullrevning?



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 augusti 2011 | 19:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompletterinmg till Thomas-1 inlägg, som jag i övrigt håller med.

Men kom ihåg, de hålen som sitter längst fram vid masten, respektive längst bak, vid akterliket är de två som skall ta upp alla krafter vid revning. Mellanliggande hål, som troligen har mindre diameter, är bara till för att med en tunn lina samla ihop överbliven segelduk så att den ligger snyggt och inte fladdrar, dessa hål får inte ta upp någon belastning! Skall du snöra upp segelöverskottet, vilket oftast inte är nödvändigt, knyt löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nemas Problemas!

Jag är väldigt tacksam för att du tog dig tid sist. I helgen jobbar jag dessvärre fram till 20.30 både lördag och söndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Thomas och Eilean (och ni andra)!

 

Det ser ut precis som ni beskriver, seglet alltså. 2 stora rejält förstärkta hål ett längst fram och ett längst bak på seglet. Däremellan 2 små hål.

Då återstår bara att klura lite när det gäller det aktre revfästet. Som du sa Thomas, så  sitter det ett fast block på ena sidan av bommen. Det där kommer jag att lösa tack vare er. Mange tack!



Senast ändrad av labbibia | 18 augusti 2011 | 21:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tydligare än så där blir det ju knappast, Eilean! :-)

Jag sparade ner bilden på hårddisken. Precis så där ser det ju ut. Med det lilla blocket som sitter fast på samma sätt, men på babords sida av min bom. Återstår bara att hitta, eller förmodligen snarare titta, efter den lilla knapen som man fäster revlinan i. Men den finns säkert där, har bara inte kollat in bommen så noga ännu.

 

edit. Förtydligar lite.....



Senast ändrad av labbibia | 18 augusti 2011 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bygga om bommen så jag revar med en lina i vinter.
Betydligt enklare att hantera än Eileans förslag.
Hoppas jag.
http://www.lady-helmsman.org/images/rev_stor.jpg

Se beskrivning, http://www.lady-helmsman.org/segel.htm
Fast jag tänkte använda det mesta befintligt och komplettera med en blocktrissa och ett dubbelblock/avlastningsblock och lite snöre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat med Eileans modell i två somrar nu efter muntlig design från Hjertmans. och det funkar skitbra. En sån där vev som du saknar kastade jag i soporna i våras. den hade legat och skräpat i båten flera år. Jag har aldrig använt den.
Om du ska fixa snabbrev var noga med att riktningen på den aktre revlinan som ska dra ner skothornet inte hamnar för långt fram. Jag fick tipset att hellre ha fästpunkten/blocket lite för långt bak än för långt fram på bommen och att välja en liten knap för fäste på bommen i stället för clamcleat som jag först tänkte.
Jag revar nu på 1,5 min om jag är ensam. Det tar under minuten om vi är två och någon annan sköter fallet!

 

post-28855-1394236798,4962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag vill passa på att tacka eilan för det informativa inlägget. Min förra båt hade wire i bommen förberett och på den var det lätt att reva. De andra jag haft har antingen saknat rev eller så har jag inte förstått funktionen. Det gör jag nu!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...