Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
wiii

gått på grund

Rekommendera Poster

hej alla glada.....

Gick på grund tidigare idag.

Har lite frågor om vanliga skador!

propellen blev bara skrot och även en bit på skeddan gick av. Tror det bara tog på skeddan och propellen för jag hörde bara en smäll och sedan rejäla vibrationer pga att ett halv propeller blad försvann och dom andra skamfilade ganska rejält

Dock så kommer det upp små olje droppar med ganska långa mellanrum då detta känns som en lite allvarligare grej så funderar jag på vad som brukar gå sönder för att orsaka en sådan skada. Det ser ut som att komma från propeller området.

drevet är ett volvo penta sx som sitter på en bayliner 2455

Är det något annat man bör kontrollera efter en grund stötning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej har inte haft möjlighet att göra det ännu men ska försöka ta upp den snarast men verkar inte ta in något vatten.

Dock så tror jag inte att det är någon större fara med skrovet då jag bara hörde en smäll som verkade ha tagit på drevet och sedan inget mera kan tillägga att jag körde cirka 20 knop samt gaspådrag så drevet måste ha vart lägsta punkten och känndes inte så mycket i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det låter ju rimligt, för då borde väl båten ha bromsats in tycker man, eller känts i båten på annat sätt. Du lär få byta underhuset med tanke på att det är det som tar i först. Du kan ju iofs ha haft röta och touchat propellern på sidan av grundet så att säga. Men jag hade försökt få upp båten så fort som möjligt för att undersöka saken.

En fråga: Blev du skraj? Det hade jag blivit :)



Senast ändrad av Carnage | 17 augusti 2011 | 23:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det upp olja så har du troligen slagit hål på underhuset. Då kommer det in vatten i drevet och det är stor risk att du förstör det om du kör med båten.Det kan även vara en läcka på PT-systemet. Du bör nog ta upp båten snarast för åtgärd.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tur så kommer oljedropparna från att axeln blivit skev och att packboxen därför inte kan hålla tätt(kommer dropparna hela tiden eller endast då du kör?). Ny skedda sätter en VP-verkstad dit åt dig på det befintliga underhuset så om ovan stämmer kan du komma undan byte av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring ditt försäkringsbolag också och medela din skada om det skulle bli mer än du tror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

misstänker att dom kommer från propeller axeln för när jag snurrar på propellern så kommer det med tätare intrevaller såg att det fanns lösa skeddor att köpa för en 500 så det måste man ju kunna ta till en svets firma som sysslar med alu svetsning och få den dit svetsad för ett par fika bröd.

axeln kanske man kan få riktad och en ny packbox och en propeller åker man jag ju på att köpa dock så hade jag ändå tänkt att köpa ny inför nästa säsong så det var ju en utgift jag redan räknat med så förhoppningsvis blir min lilla fadäs inte så dyr men har garderat mig och kontakt försäkringbolaget så om det skulle bli en saftig matrial kostnad så får jag gå på det spåret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om axeln fått en sådan snyting som jag förstått det rör sig om i ditt fall så behöver hela undre växelhuset tas isär och kontrolleras vilket ändå behöver göras för att fixa axeln.

Jag skulle personligen inte räkna med att den slutliga prislappen hamnar under 20':- så det kan nog vara bra att läsa igenom försäkringsvillkoren. Dom styr om du ska fundera på att försöka snåla eller om det blir så att det inte spelar dig så stor roll ekonomiskt om arbetet görs fullt ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...