Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
LightHead

Hur tar ni vågorna med båten??

Rekommendera Poster

Nu när det är lite ostadigt väder och större vågor,, finns det något bra resonemang kring hur man skall anfalla vågorna? Eller är det bara ut och testa egan båten för att lära sig hur just den beter sig?

 

Anledningen till frågan är väl främst för att jag är lite försiktig och inte vill överraska mina passagerare med några oönskade situationer..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en planande båt eller en långsam? Långkölad snipa med roder eller vridbar propeller på drev? Om planande: är botten platt eller v-formad? Stävens form?

Det beror så att säga på... wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har motorbåt med platt botten; Då gäller att INTE ta vågorna rakt från sidan. Så rakt mot vågorna (eller med vågorna) som möjligt. Det händer att jag får kryssa mig fram 45 grader mot vågorna när man missbedömt väderläget.

När man rutschar ned på baksidan av en våg så kan man skära ner nosen i nästa vågberg, om det är tillräcklig våghöjd. Har inte råkat ut för något sådan än men känt en väldigt obehaglig risk några gånger. Beroende på hurpass tät båten är kan man nog sänka den på en sådan manöver. (Jag har ingen utomskärsbåt.)

Jag TROR att segelbåtar guppar mera rakt upp och ned och klarar sidsjö bättre. Men det är bäst att någon annan seglare svarar på.

Och blir det för jäkligt får man ligga kvar ute i naturhamnen. Ha med tillräckligt med konserver o vatten så du kan ligga inblåst 2-3 dar.

Med min gamla 5.5 meters hardtop på 600 kg gick min maxgräns för bekväm planerad båttur vid 4-5 m/s. Med min nuvarande 9,5 m 4 ton så är max 10 m/s. Om det inte är helt skyddade vatten hela vägen.

Oftast klarar väl båten mer än besättningen. Men det ska ju vara kul att åka båt också.

 



Senast ändrad av Anders_St | 16 augusti 2011 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det bästa sättet att ta motsjö är att ta den snett framifrån. inte så snett som 45 grader, men kanske 20-30 grader. Detta gör att båten får en längre väg över vågen (=lutningen minskar), utan att den för den saken skull rullar för mycket. Detta beror nog på både vågens beskaffenhet samt båtens konstruktion, men att ta vågen rakt på tror jag ökar risken att fören gräver ner sig i nästkommande våg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåt, 5.30,, v-format skrov.

 

Det du beskriver låter precis som om jag kunde skrivit det själv.,. det där med rödslan att köra nosen rätt in i kommande våg är inte så kul.

 

Märker att det lätt bli relativt kraftiga vågor precis när man skall ut från Stigfjorden och ta sig till Mollösund t.ex.

 

Får nog lämna familjen hemma ett par gånger och gå ut själv för att testa lite när det är lite grövre sjö. En 5.30 blir snabbt väldigt liten på havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man rutschar ned på baksidan av en våg så kan man skära ner nosen i nästa vågberg, om det är tillräcklig våghöjd. Har inte råkat ut för något sådan än men känt en väldigt obehaglig risk några gånger. Beroende på hurpass tät båten är kan man nog sänka den på en sådan manöver. (Jag har ingen utomskärsbåt.)

Jo det har man varit med om ett antal gånger, men inte så allvarligt kanske. Det enda som hänt mig när nosen har skärt in i vågen framför är att det blir väldigt blött i båtenangry Men man kanske får skylla sig själv lite när man är ute och gasar i vågorna wink

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ngn skrev är det bra att gå upp lite snett - kanske 20 30 grader. Men om sjön är riktigt hög kan du för att unvika att köra in i nästa våg när du glider ned svänga över vågtoppen så att man också glider ned i vågdalen lite snett (20- 30 grader) Alltså man kör zick-zack över vågorna.

Gennerellt är det värsta (obehagligaste) att ha sjön in från sidan.Har man vinden i ryggen får man försöka surfa på vågorna köra upp och ned och försöka att inte få en våg in snett från sidan så att man tappar båten.

Ett tips är att när det kommer en stor våg: Förvarna besättningen, speciellt om den är lite osäker. Då har de chans att hålla i sig och de märker att du har koll på läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmade lite i lördags för att visa hur vänern kan vara, det var stora vågor men jag har varit ute i betydligt större på vänern.

Det är inte lätt att förvarna eller planera körningen då man inte ser dom stora vågorna förrän dom är 10m framför båten.

Kameran sitter monterad på ca: 2,5Meters höjd oplanat så det är svårt att få en riktig uppfattning om hur stora dom faktiskt är.

Strax efter denna turen så fick jag rädda ett par i en regal 2850 som elsystemet havarerade i dom hårda vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog varit i vänern för att förstå hur dom vågorna känns, den är så krabb så det blir liksom inga vågdalar att köra ned i utan nästa våg kommer direkt.

Det blir ju särskilt spännande när vågorna kommer från flera hållsurprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att många drar av för mycket (motorbåt) på gasen då dom blir tvungna att gå mot hög sjö och därmed tappar drivet och lyftkraften i skrovet. Det kan göra att fören hamnar i ett mycket lägre gångläge och därmed öka risken för att man stoppar näsan i en våg. Många gör detta för att man tycker att det låter otäckt när skrovet dundrar i vågorna så att det känns som om prylarna skall gå sönder. Det som kan gå sönder är glasen i picknikkorgen men skroven är byggda och klassade för att tåla väldigt hårda krafter.

Man kan lära sig att arbeta aktivt med gasen och trim och därmed starkt påverka båtens beteende i vågorna. T.ex då båten går uppför en kraftig våg så kan man minska båtens stegring, och därmed fall ned i nästa vågdal, genom att snabbt minska gasen en del precis då man är i slutet av våg-backen. Då båten sen är horisontell i luften på väg över vågtoppen så drar man på gas och får därmed  ett parallet skjut över nästa vågdal och in i nästa topp. Sådant här finns det högfarts-kurser som lär ut på olika ställen i Sverige och som man sen kan använda kunskaperna från för att få en säkrare och komfortablare gång i normalare farter.

Utifrån tekniken ovan så förstår man också att ett sent gasavdrag (för att man blir skraj för den våg som kommer och då man redan är på väg ned i en vågdalen mot den) får en negativ verkan då uppbromsningen av propellern i aktern alltså skapar en nedåkraft på fören, så behåll farten en bit uppför den otäcka vågen och bromsa sen för att stoppa fallet!

Ut och öva utan skraja passagerare :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber tanten hålla sig i. Sedan är det bara att ge gas och trimma ner lite yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset ovan om att ändra trim o.s.v. är nog bra på kusten, men för oss på Vänern/Vättern är det knappast aktuellt då vågorna varken är långa eller konsekventa. Jag brukar säga att Vättern nog är den enda sjön jag vet där det kan komma vågor från alla fyra vädersträcken nästan samtidigt...

Redan vid en våghöjd på 1m kan det börja rista bra även i vår båt (9,5m/4,5 ton, köl/rak axel), eftersom vågorna är så branta att man rätt som det är råkar ut för mer eller mindre fritt fall. Vågorna in från sidan är direkt livsfarligt i grov sjö på dessa insjöar (om man inte surrat fast sig), och i medsjö gäller det att hitta en synkronisering med vågorna. Men just i medsjö på insjöarna har jag upplevt det behagligare att lägga upp fören med trimplanen och dra på i 17-18 knop. Autopiloten på snabbaste respons rattar sedan båten rätt om den börjar skära på nersidan av vågorna eller när de tillfälligt är inkonsekventa. Om man vågar, vill säga.....

Sedan gör undervattenströmmar, temperaturskiktningar och de stora djupen (Vättern är 128 m djup strax här utanför) att det även vid total bleke plötsligt kan komma ett par tre meterhöga dyningar från ingenstans.

Den som inte varit ute på någon av dessa våra största insjöar när det börjar bära sig dumt åt har nog svårt att förstå vad man pratar om. Titta gärna på denna på en av färjorna mellan Visingsö & Gränna. Kul arbetsmiljö blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en flipper 705HT.

Vet inte hur höga vågorna var men det gick över listen fram när jag körde tomgång mot vågorna.

Kör 18-19 knop med trimplan, testade att köra snabbare och med mindre trimplan men då släppte skrovet och kylen var full och det var fullt med packning så jag körde mer fören så att det inte slog så.

Ingemar: Inget roligt väder! Ser ut att blåsa väldigt mycket!



Senast ändrad av akterspegel | 17 augusti 2011 | 15:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju minst sagt som om Vättern kräver sin man för att hantera sjögången.

 

Videon på Ebba Brahe är ju hur galen som helst! Spontant känns det som om jag i egenskap av kapten hade ställt in den turen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågfenomenen som du pratar om kan uppstå även på kusterna. T.ex så kan en svag- till medelvind föra in långa dyningar från öppna Östersjön som omvandlas till korta och överraskande höga vågor då dyningarna kommer in i skärgården och då bottern grundar upp.

Har gått tvärs i hyggligt kraftig sjö på vättern (12-14 msek) med vår båt på 12 m och den kändes ganska lik den sjö som uppstår i skärgårdsområden på ostkusten vid dom vindarna ;-)

När det gäller trim i mot- och medsjö så finns det väl en grundregel som säger: Motsjö, lång båt (dvs, trimma ned båten för att länga skrovet i vattnet och skapa nedåtkraft som minskar studsarna) och vid Medsjö: kort båt (trimma upp stäven för att minska möjligheten att fören ligger i en våg och aktern i en annan vilket ger skärningar och dykningar). Själv går jag ifrån den regeln om jag går i motsjö som är så hög så att jag måste dra ned till typ 8-9 knop, då jag trimmar upp nosen något för att hålla upp stäven mot våghöjden som då minskar risken att stoppa stäven genom vågorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött vättern-klipp. :)

Tyvärr kan man ju inte alltid välja vinkel mot vågorna för dom kommer man inte hem. På planande båtar i hårt väder hamnar man ibland i ett läge där varken låg eller hög, planande fart fungerar utan man får köra lite mellangräv. Trist körning och hög förbrukning men vad sjutton gör man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I området N 58° 3.125', E 11° 29.726' upplever jag att det kan bli relativt hög sjö. Det är sällan som jag skall rakt ut på öppet vatten och jag har inte så mycket erfarenhet att jag skulle drista mig att ta mig ut till Måseskär i 10ms. Men det är ju karaktär på sjön av mer tydliga vågor här, än vad det verkar vara i Vättern, där vatten kommer från alla håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser med stort intresse. Har nämligen själv lite bry med att köra hysat bekvämt i den sjö som är vanligast häromkring (Ängelholm/Skälderviken). Stiltje är ovanligt och jag längtar tills den dagen kommer smiley

Blir lite fundersam när jag läser det senaste inlägget, för hur får jag upp nosen med trimplanen? Jag är väldigt ny på planande motorbåt men logiken säjer mej att, om jag trycker ner trimplanen så sänker jag väl nosen? 

Mitt lilla problem är att, det är väldigt svårt att finjustera gaspådraget ... men det verkar också vara så att jag ska lära mej hur det känns när båten planar optimalt ... för det kan nog vara så att det är just då det känns som den skenar och jag ... blir lite orolig och drar ner .. Självbevarelsedriften motverkar min inlärningstid angry.

Ett dilemma är att, när jag har passagerare känner jag ett stort behov av komforten är så hög som möjligt, ja naturligtvis även säkerheten och jag vet ju ännu inte vart gränsen går!

Tror att erfarna motorbåtsförare skulle kunna tjäna ett och annat på att erbjuda övningskörning med oss gröngölingar wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart vettigt att överföra sina kunskaper och erfarenheter till oss nybörjare.

 

Det där med trimma in/ut lät mer som en utombordare med tilt, eller?

 

Lång båt = uttrimmat (som när man är uppe i planing)?

Kort båt = intrimmat (som när man skall starta)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tvärtom – lång båt=lång våt yta dvs intrimmat och kort båt=bara aktern i vattnet dvs uttrimmat.

Och trimma ut dvs tvinga upp nosen kan man mycket riktigt bara göra om man har drev eller utombordare med powertrim. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är lång båt resp. kort båt?

Min Bella är 6 meter, jag har powertrim på motorn och trimplan ... men måste nog påstå att det vanligtvis känns bäst med motorn i ett ganska rakt läge och trimplanen uppe. Har dock ännu inte fått experimentera så mycket i olika vind, våg och strömförhållande .. Var förvisso ute igår i ganska tuff sjö men med hänsyn till mina passagerare fick jag inte testa så mycket, jag upplevde att min svärdotter var lite mer än lite bekymradsmiley ... Men det kändes betydligt bättre att snedskära vågorna än att möta dem rakt på. Det blev några luftturar men det läskiga är att dra av .. och just innan båten lägger sej i vattnet är känslan av kontroll ju i det närmaste obefintlig!

Trimplanen har jag ännu så länge bara kunnat finna fördel av .. att jag kan rikta en ev. lutning i sidled. 

Själv upplever jag att, när proppen tappar drivet .. så spelar det ingen roll hur jag trimmar powertrimmet .. det är bara att dra  ner på farten för att få tag igen .. 

.

Som sagt; vi gröngölingar skulle kunna spara mycket tid, bränsle och ångest med en fysisk övningsledare  Finns det inga praktiska kuser att gå? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång båt = så mycket av skrovet som möjligt i vattnet. Om man har powertrim på drev eller snurra så trimmar man alltså in och får då ett lyft på aktern som i sin tur sänker fören.

Har man inte trimfunktionen men trimplan så trimmar man istället ned trimplanen för att uppnå samma funktion.

Här spelar förstås farten in också och vid högre farter och för mycket nedtrimming av fören så kan man få överplaning och då blir båten svårstyrd och kan skära iväg åt olika håll.

Överplaning kan också fås då man börjar närma sig de övre hastighetsområdena som en båt har konstruerats för (påverkas av skrovets vinklar). Då använder man också ut-trimmning för att lyfta fören och därmed minska risken/beteendet för överplaning.

Kort båt = att man försöker ha så kort del som möjligt av båten i vattnet. Har man trimfunktion så trimmar man då ut drev/snurra vilket trycker ned aktern och då vippar fören upp. Om man inte har trimmfuntion så ser man till att man inte har trimplanen nedsänkta och sänker sedan farten till en lagom fart där aktern börjar sätta sig och fören går lite högre. Det här kan vara svårt att balansera på en båt som har en starkt vinklad V-botten hela vägen bak.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha .. det gäller att både läsa och förstå smiley Jag tänkte först att lång resp. kort båt hade med flytetygets faktiska längd att göra .. 

Inte så himla enkelt att bli skeppare så där över en natt, man måste plötsligt både förstå allvärldens fysiska lagar och massor av termer man aldrig hört talas om laugh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så säker på att lång- och kort-båt är etablerade termer, men så har jag lärt mig en gång i tiden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har den stora fördelen av att ha båten i Sthlms skärgård med alla dess öar och skär som kan ge lugnare vatten. Vi undviker i största möjliga mån att åka i grov sjö genom att välja en färdväg som är skyddad  även om den är längre. Tipset om att köra aktivt med gasen fungerar inte något vidare inomskärs där vågorna är korta och jag har bara använt mig av det ut till Huvudskär och senast nu i söndags då vi gick söderut från Nynäshamn. Funkade bara halvdant senast då det enl. Klart skulle blåsa 7m/s i medelvind och upp till 14 m/s i byarna. Det var blandat långa havsvågor med kort krabb sjö. Vi åkte Dalarö-Järflotta tor ca 50 nm och förutom vid Nynäs var det bara vid Äggskäret söder om Gålö det var lite sjö. På södra Järflotta blåste det på bra men på norra sidan var det som i en annan värld. http://www.youtube.com/watch?v=K1ezx7qaNBU 

De gånger jag korsar lite grövre sjö brukar jag prova olika hastigheter för att finna den bästa för just den dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...