Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
paeron

Sugtömning på västkusten, funkar det?

Rekommendera Poster

Hej alla,

Tuffade runt på västkusten för ett par veckor sedan. FIck naturligtvis problem med tömningen av septiken ombord..igen..

Båten har däcksgenomföring för sugtömning samt möjlighet att tömma till havs.

Vi provade sugtömma i Ellös samt vid Gulholmen utan att få igång pumparna.

Vet någon om de funkar?

Förra året sugtömnde vi uppe Kungshamn/Smögen och det funkade fint.

Pumparna hade dock olika munstycken, kan detta vara problemet till att vi inte lyckades i Ellös/Gullholmen i år?

Ellös/Gullholmen hade munstycken så som bilden visar.

Kungshamn hade en rakare konisk variant så som visas i den här filmen från Båtmiljö.se

http://www.youtube.com/watch?v=GUR-37yRAtU&feature=player_embedded

Kan det vara så att man måste ha rätt typ av munstyske för att det skall funka?

Någon som känner till vad det finns ev adapter?

Eller är det så att man förväntas ha flera däcksenomföringar för olika munstycken surprise

Någon som vet mer om detta?

Obs, detta är ej en fråga om hurruvida man vill tömma i havet eller ej...

Jag hittade denna sida för att veta var jag kunde gå för att tömma http://www.batmiljo.se/?id=7068

MVh/ Pär

post-26460-1394236797,4909_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag har själv bara kommit i kontakt med med den med det gula munstycket du visar.

Tror inte du behöver olika genomföringar, den gula funkar på samma sätt som den i filmen.

Man startar först pumpen (om den funkar) sedan trycker man ner gummimuffen imot sin genomföring och sist öppnar man ventilen på slangen. Anledningen är att man skall få ett kraftigt sug direkt som drar upp skiten.

Den som är konisk i filmen funkar ju på samma sätt men den saknar den lite störr muffen runt om.

Gå in på http://www.zickertsystems.se/sugtomning/info.html så kan du se en film även på detta.

 

Mvh Henrik

 



Senast ändrad av Henced | 17 augusti 2011 | 12:11



Senast ändrad av Henced | 17 augusti 2011 | 12:12



Senast ändrad av Henced | 17 augusti 2011 | 12:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sugtömning fungerar även på västkusten, det är fortfarande på Norra Halvklotet. Men t ex i Australien, på södra halvklotet, så fungerar gravitationen tvärtom så där fungerar det inte. :-P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Anders - det är ju på västkusten saker och ting fungerar. Här uppe i den östra, ödsliga landänden är det väl lite si och så. Svårt att få tag på grejor som man behöver - hemma på västkusten är det bara att åka till lämplig firma. Har dom det inte hemma så får dom hem det på ett par dar. Har jagat vissa delar. Åkt runt på byggvaruhus, ring och frågat, åkt miltals bara för att konstatera att det dom påstod sig ha inte cvar det jag frågade efter. Dessutom kör många bil som dom fått körkortet i julklapp. Är glad att jag överlevt efter att ha blivit omkörd på det mest vidriga sätt både på Strandvägen, E18 och Rialavägen. 

Men allt skämt åsido som kärringen sa som sorterade äpple. wink

Har en bild på sugmunstycket på sugstationen på Guleskär i Kungshamn, där den för förra året nya stationen fungerade mycket bra.

Samma munstycke fanns i Lysekil, men där kunde jag inte få sugningen till att fungera i fjol.

post-945-1394236797,6268_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis! Det raka munstycket funkade att suga med ifjol i Kungshamn.

Fick inte den gula versionen med muff att funka på de 2 ställen jag provade,

Båda pumparna kanske var ur funktion, vilket verkar konstigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är en skitfråga är den ju ändå intresant. 

När fortfarande drömmen om att kunna sticka ut och segla några dagar i slutet av augusti eller i september. Dessvärre måste jag nog tömma tanken innan jag går hemmifrån och sugtömningen fungerar förhoppningsvis fortfarande i Kungshamn.

Det hade varit intresant att fylla tanken med vatten och försöka tömma på Ellös och Gullholmen. Men som alltid; Orsa kompani lovar aldrig något bestämt.

Bilden visar sugutaget på min båt.

post-945-1394236797,9817_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...