Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mackey

Motorbåt ska alltid väja för segelbåt, så är det bara!

Rekommendera Poster

Då ska jag avslöja min okunnighet, vad är dom korrekta väjningsreglerna i situationen?

Jag minns tydligt läraren på kustskepparutbildningen när han sade att om man kör för bröd inte ger några undantag från väjningsreglerna. Visserligen har stora båten lite svårt att svänga, men har han företräde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels finns det lokala regler på stället som säger 1000 m framför och 100 m i sida runt stora båtar är förbjudet område för småbåtar.

Sedan har vi trångt vatten och fartyg som har svårt att manövrera p g a storlek. (Jämför finlandsfärjorna inne i skärgårn.)

Och sedan har vi sunt förnuft.

Befälhavaren på segelbåten bör bli åtalad. Han kunde lika gärna dödat hela sin besättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar som är hindrade av sin storlek eller djupgående har företräde före segel. Har för mig att dom måste föra rätt dagersignaler då. Att dom inte skulle finnas på tankern är inte så troligt. Sen finns det säkert lokala regler som Anders_St säger.

Gäller även om man bogserar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tog kustskepparen i våras, och läraren sa att regel 9 som gäller för trånga farleder och trångt farvatten tillämpas på svenskt inre vatten. Förenklat/slarvigt innebär den att oavsett fartygstyp (segel/motor m.m.) så skall man alltid med ett fartyg som är kortare än 20 meter, väja för fartyg som är längre än 20 meter. Tror i alla fall att skärgårdsleder betraktas som trångt farvatten. Vill man kan man borra ner sig i: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-44.pdf

Hälsningar/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft är ofta bra men man kan inte alltid lita på det. Men i det här fallet borde det vara ren självbevarelsedrift, det är väl sådant som kallas naturligt urval; fattar du inte att en så stor båt är farlig så ska du INTE fortplanta dig :-)

Ja, vid närmare eftertanke har jag för mig att läraren på kustskepparen faktiskt refererade till mindre yrkestrafik som beter sig som dom är större än vad dom egentligen är. Men jag kommer inte att mucka med en Vaxholmsbåt heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, det där kunde gått rikigt illa...

Jag vill minnas att tumregeln är att båten med sämst manöverbarhet har företräde.

Samt att man skall väja tydligt och i god tid.

Tyvärr är det väl kanske så att de med sämst omdömme anser sig ha företräde...oavsett båttyp...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väl kanske så att de med sämst omdömme anser sig ha företräde...oavsett båttyp...

Tja, fortsätter den skepparen att köra med den där stilen så är problemet snart löst. Eller sjunket. :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just i det där fallet chansade dom nog och var nog berädd att ta en smäll då de skulle tappa mycket tid och många placeringar om de inte skulle hinna så att tappa sponsrad båt eller komma sist i tävlingen skulle nästan vara jämförbara förluster gissar jag. Skulle de däremot lyckats så vann de ju garanterat iallafall mot de båtar som tankern var ivägen för. Dock vansinnigt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplys mig gärna om 100/1000 meters regeln, har aldrig hört talas om den. Och vem som utfärdar dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm inte att oberoende av segel eller motor så ska alltid upphinnande båt väja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattade det som att det stog i seglingsföreskrifterna för den aktuella tävlingen. (Segelbåten deltog i kappsegling och olika regattor har olika regler som ofta är av lokal/tävlings-karaktär  gällande seglingområde etc)

 

Finns motsvarande för Tjörn Runt? Där är ju liknande situation tänkbar/trolig?



Senast ändrad av -Torsten- | 17 augusti 2011 | 09:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt en lokal regel för Southampton som man ska känna till om man seglar där.

länk


Sidan 3, röd text:
Caution One
All vessels over 150 metres in length, whilst navigating this area, have a MOVING PROHIBITED ZONE 1000 metres ahead and 100 metres to either side. These vessels are required to display where possible a Black Cylinder by day and at night three all round red lights in a vertical line.

Vessles under 20 metres are prohibited to enter the Moving Prohibited Zone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beredd att ta en smäll....?

Aha. Det är SÅ segelbåtsbefälhavare tänker. Jag kommer att vara MYCKET försiktigare i mina möten med segelbåtar i fortsättningen... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tur är så är det nog inget gemene man tänker, dom flesta har nog både självbevarelsedrift och sunt förnuft som tur är. :) men knäppgökar finns det nog innom alla sporter här är uppenbarligen seglingens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände med den som hoppade/ramlade överbord precis innan kollisionen??surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ska vara OK:

länk

Two people were rescued from the sea after the collision. One was taken to hospital and later discharged.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nu har jag tagit mig tid och tittat på YouTube filmen.

Kan inte se att segelbåten kappseglar. Men det är ointressant.

Tyvärr så visar inte kameran segelbåten lite tidigare så man kan se vad de har för sig. Men för mig tycks det som om de har trassel med spinackern.

Som jag tolkar det så verkar skepparen ha blivit nervös och koncentrerade sig på seglet istället för att föröka  göra en hastig kovändning bort från tankern. En vänstersväng alltså som skulle ha inneburit en gipp. Kanske hoppades han att hinna före.

Om han istället föll av, gjorde en högersväng,med spinnackern kvar,  lovat upp hade han hunnit klara sig undan med marginal och kommit parallelt med tankerns styrbordssida i samma körriktning men utan ombordläggning.

Jag tror inte för en sekund att han pockade på rätt till väg eller så. Han blev överraskad och klarade inte situationen. Sedan visste han inte om att tankern tog ju all vind. Luffade rejält så att säga, så där försvann alla hans chanser att hinna undan.

Hade han haft is i magen och svängt höger när tankern träffade honom hade han klarat kanske att slippa få förstaget  fastna i tankerns ankare. Då hade bara skrovet fått en skåma och själen ett par rejäla till.

Den största bristen han visade, skepparen, var att inte förutse detta och helt enkelt sakta in så han slapp korsa tankerns väg.

Hur som beklagligt är det. Tro mig, jag har seglat över hav med inkompetent skeppare och det är inte roligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte för en sekund att han pockade på rätt till väg eller så. Han blev överraskad och klarade inte situationen. Sedan visste han inte om att tankern tog ju all vind. Luffade rejält så att säga, så där försvann alla hans chanser att hinna undan.

...

Den största bristen han visade, skepparen, var att inte förutse detta och helt enkelt sakta in så han slapp korsa tankerns väg.

Håller med om att det inte var frågan om att få tankern att väja. Men jag tycker nog fortfarande att det är snudd på kriminellt inkompetent att hamna i det läget, kappsegling eller inte. Att han seglar i vatten med mycket annan stor och snabb trafik måste han vetat om. Utkik, framförhållning och beredd att tappa nån placering i ev tävling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med fullständigt!

 

Herregud, när det kommer STORA båtar i yrkestrafik, då håller man undan, oavsett om det är Tankers eller Finlandsfärjor. Hur svårt kan det vara egentligen?

 

Uppenbarligen jättesvårt för vissa, vilket filmen så tydligt visar.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...