Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
BerraK

En riktig otrevlig upplevelse

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Samma vilket, du börjar skrivarkarriären med en rätt stark berättelse som sedan motsägs av ett mycket välformulerat och officiellt svar inkl ursäkt utifall Din version är korrekt.. Nu har ju saken utvecklats längre ner i tråden men att svara att det visst är svart och vitt blir för dumt.

Ingen har 100% rätt i en tvist så det blir för dumt med ett sånt svar och Du förlorade för min del all trovärdighet. Jag tog visserligen allt ändå med en nypa salt som alla andra berättelser det varit här där någon anser sig ha alla svar och alla rätt och motparten inget.... Så fungerar inte världen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BerraK jag håller på dig. I den båtklubb jag bara varit med i ca 10 år hälsar bara ca 30% av 180 pers,follk som tror dom är lite finare finns överallt,o särskilt inom Båtlivet ! Ser fram emot ett spydigt svar från en av skribenterna i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja Du klagar på att folk inte hälsar men ser fram mot ett spydigt svar, är Du bättre själv på att framkalla en bättre hållning.......................?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta stycke är bara tillämpligt om det bor någon på ön ifråga, något jag inte tror att det gör.

Tomt är alltså inte mark som ägs av någon, tomt är mark som är bearbetad och i omedelbar närhet till ett bostadshus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det har jag svårt att se.....................wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju spärrmongon inom alla båtklubbar som tror dom äger skärgården och att deras ord är lag. Det är därför jag aldrig besöker klubbholmar, inte ens min egen... Orkar inte ödsla energi på idioter, man blir liksom bara förbannad och det är det inte värt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag körde min motor, laddade mina batterier,, eller mer varmkörde motorn så vi skulle få varm vatten till duschen men det var på sena eftermiddagen när han och hans frun satt borta hos cornet anders och efter jag kört motorn i 30-40 minuter kom han och sa att på holmen laddade man max en timme , jag svarde honom då att så länge tänkte jag inte köran max en 5 minuter till, inga problem sa han då. du kan köra timmen ut, skulle det kommit avgaser på hans båt som låg en bra bit bakom mig med vinden in från min akter , plus att mina avgaser går ut en bra bit under vattnet, ryker inte ett skit från den, hade stängt av den direkt om han bet mig. , försöker bete mig som jag vill att andra gör, gick han inte till sin båt pga av att min motor va på varför inte be mig stänga av den?.  

 

Låter som ett miljövänligt tänkande att köra motorn i en timme för att få lite varmvatten till duschen. Men det gjorde kanske inget eftersom avgaserna går ut i vattnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att de allra flesta boatfolks är trevliga snubbar. Men så håller jag till på bästkusten också. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl iofs inte miljöaspekten som diskuterades.. Det verkar ju iaf som om man får köra maskin en timme, så 45 min borde inte ge upphov till världskrig.

Jag blir mer o mer glad att jag ligger i Vänern, Har besökt om inte alla så iallafall nästan alla. klubbholmar genom åren och aldrig nånsin blivit bemött med annat än vänlighet och erbjudanden om varma bastubad och deltagande i måltider, kräftskivor, danser osv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att tråden handla om besöket på Skansholmen av BerraK men jag har blivit illa bemött av min egen klubb..Ja det är sant! Fast självklart inte samma situation som BerraK. 

För att göra en historia kort så har jag blivit ombedd att byta en y-bom vid min båt till en längre inom en månad. Fick ett brev från ordföranden i klubben (daterad slutet av juni) att jag måste byta bom från 6-8m innan 1 augusti i år. Det innebär att min semester skulle gå i spillror att införskaffa bom m.m. (Ok, tar inte så lång tid men ändå avbruten inplanerad semester med just båten). Denna uppmaning lydde inte jag utan påpekade att det borde kunna vänta till nästa säsong då inga båtar finns på platserna, detta godtogs inte. Nu hotar klubben mig att jag kommer bli fakturerad arbetet,inköpet och transporten av ny bom. Bör påpekas att bommen klarar av påfrestningarna och att det finns andra större båtar som har samma problematik (för korta bommar) som har fått till våren 2012 att byta bom till längre. Varför ska jag ha 1 månad på mig och övriga 10 månader? Rättvist...inte mycket! Har snällt uppmanat styrelsen att inte byta bom i år utan jag själv kan fixa det i vinter eller till nästa säsong, men detta ignoreras.
Jag har en hamnkapten som är på min sida men blir överkörd av styrelsen. Det lustiga i ärendet är att jag ÄGER min bom (den som de vill byta) så kommer de att kapa min kätting klass3 till båten och sen ta bort bommen får de en polisanmälan om egenmäktigt förfaranden och skadegörelse.
Ikväll ringde jag ordföranden men han vägrar svara i telefon, knasig sammanträffande då jag förklarade vad som kommer hända om bommen försvinner.

Nu har ni inte hört hans berättelse m.m. men ville bara påpeka att det är inte bara gäster till båtklubbar som kan få en semester förstörd utan även båtklubbars medlemar kan råka ut för sin egen båtklubbs styrelse.
Hoppas i alla fall detta inte går längre än att styrelsen ändrar sitt beslut så alla behandlas lika, för annars har jag tillräckligt med pengar att göra en rättslig process av det hela.
Usch, blir bara argare och argare jag tänker på det...förstår dig BerraK! 
/Elfanomad





 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter ju helt sjukt. Är inte en båtklubb till för alla medlemmar och dessa medlemmar har väl valt styrelsen och då bör väl också styrelsen vara till för medlemmarna och inte agera som VD för ett företag det kanske du ska påminna dessa  pampar om. Och hjälper inte det så be dom dra åt helv... Kan inte tänka mig att dom har stöd för detta i eran klubbs stadgar. Dvs tvinga in folk på deras semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det finns inget i båtklubbens stadgar att man ska bli intvingad på semestern eller liknande. Det står däremot att klubben är en ideel förening som ska främja båtlivet. Desutom står det att verka för social verksamhet och engegemang mellan alla åldrar...Själv är jag i 30 års ålder och ordföranden m.m. tror jag är mellan 50-65 år. Jag hoppas verkligen detta inte har med ålder att göra.

En sak som hände innan jag fick första krav brevet var att jag skulle i början av Juni ta ut mina anställda på en båttur (de hade jobbart hårt under våren och jag tyckte de var värda en tur med mat m.m.) och när jag precis skulle ta upp förtampen för att kasta loss och backa ut kom styrelsen fram till min båt, de tittade på båten, de tittade på bommen, de pratade högt att båten är på gränsen.... och detta mitt framför mina ögon/öron. Jag stod alltså 1,5 m  (uppe på fördäck) framför hela styrelsen, INGEN sa Hej till mig förutom hamnkaptenen som jag har förstroende för. De övriga tittade på mig och ignorerade mig som medlem. Va...vad säger man?! Detta förankrar inte vad stadgarn säger verka för social verksamhet.....
Hade jag inte varit medlem i dryga 10-år och tyckt att hamnen ligger jättebra med goda faciliteter m.m. så hade jag sålt av platsen direkt!!! Jag kan också berätta att jag inte är ensamen om att tycka såhär bland medlemarna. Själv är jag en social f-n som hälsar på folk och frågar om semestrar varit bra och hur båten går m.m. Detta tycker jag tillhör en ideel förening.

Det jag hoppas nu är att jag får samma vilkor som övriga medlemar. Har redan varnat/berättat för styrelsen att skulle de gå vidare med problematiken (genomföra bytet utan mitt tillstånd) så har det gett sig på fel person!

 

//Elfanomad



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit där som gäst ett dussintal gånger utan att känna någon i klubben. Dock endast lagt till några timmar över dagen. Det är en mycket fin holme och klubben har gjort ett fint arbete med bryggorna som är av mycket hög klass för att vara en klubbholme. Jag har mött nästan bara trevliga klubbmedlemmar.

Dock: problemet är betalningarna. Jag har ibland blivit avkrävd 50 kr av någon medlem. De har inte frågat om jag ska ligga över först... Det har visat sig att de inte känner till reglerna i klubben. Jag vill gärna ge ett bidrag endå till en så fin anläggning......men var är bössan? 

Det finns inga som helst angivelser uppsatta någonstans mer än informationen hamnavgift 50 kr.

Detta bör alltså Kristinebergs båtklubb ta upp på nästa styrelsemöte

- informera om vem som ska betala både till medlemmar och gäster och skapa en skriftlig instruktion för detta ute på Skansholmen

- informera om var jag betalar/vem som har rätt att uppbära betalning samt regler för lämnande av kvittenser och tillika annonsera detta skriftligt ute på holmen

Kvittenserna är ju en del av klubbens räkenskaper och ska ju upprättas noggrannt och bevaras omsorgsfullt, den som ej lämnar kvittens får ju antas stoppa klubbens pengar i egen ficka, detta kan inte ligga i klubbens intresse.

En kvittens på hamnavgift ska innehålla: Befälhavares namn, båtens namn, datum, samt namn på den som uppburit betalningen. Kvittenserna ska vara unika och numrerade, och förslagsvis endast kunna utfärdas av betrodda medlemmar.

Lycka till med Skansholmen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

elfanomad:

Vad skulle argumentet till att du måste byta till en längre bom vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Argumentet till att byta till längre bom är att bomen är inte anpassad för båtens längd. Det argumentet köper jag men det är ultimatumet och tiden som jag blir illa berörd utav. Att jag får 1 månad på mig att byta bom medans en annan medlem får 10 månader...där försvinner logiken.

Fast det är klart, de specificerar inte varför bomen ska bytas...t ex om bomen inte klarar av påfrestningar som kan ske, bomen är i dåligt skick (som den inte är) m.m.

Jag är nere i båtklubben väldigt mycket och är en rätt frekvent besökare. Det är dock motsattsen till våran ordförande, sekreterare, kassör som jag knappt ser i hamnen (och så stor båtklubb är det inte). Någon gång har jag träffat på människorna och de säger inte ens Hej...haha...Skön attityd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

elfanomad 

som många andra  tidigare sagt så verkar det finnas knas skallar i varje båtklubb, jag har alltid trott att båt folk höll ihop och försökte bemöta alla andra på samma sätt som man själv vill bemöt

lider med dig

Mvh Berra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare varit medlem i denna båtklubb men valde att lämna den pga en hamnkapten som var välldigt otrevlig och jobbig att ha att göra med. Jag skickade ett mail till styrelsen på klubben och berättade om en händelse som skett utan att få något gehör. Detta gjorde att jag inte kände att jag ville fortsätta vara medlem i denna klubb och lämnade den således.

Nu hoppas jag dock för allas bästa att denna hamnkapten ej finns kvar på klubben eller iaf inte har rollen hamnkapten längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frejo skrev

Låter som ett miljövänligt tänkande att köra motorn i en timme för att få lite varmvatten till duschen. Men det gjorde kanske inget eftersom avgaserna går ut i vattnet?

 

Ja en av orskerna var varm vattnet men den andra var för batterierna behövde laddas lite, hade stått stilla och använt elen i 3 dar  Ja en av orskerna var varm vattnetm den andra var för batterierna behövde laddas lite, hade stått stilla och använt elen i 3 dar  

jag fattar inte att du ska ta upp om miljön nu, jag vet att du har segel båt, har du motor i den och använder den ibland?  Varför i så fall, vänta på vi    b    På bilden du har i din sjöbod går du för motor ser jag, om det nu är bild på dig och din båt, varför då, du har ju segelbåt, varför gör du det isåfall, tänker du inte på miljön då ? Kör du bil själv , källsorter du , flyger du nån gång , gör du allt för miljön? Gå på mig som jag vore än miljö gris,

Tjafsa istället med de som åker omkring med stora motor som dricker litervis med soppa

det lilla min sommar stuga dricker en sommar är inte mycket, använder den mer att bo i än åka i.

Ska alltid vara nån som är pigg på gnälla här på guiden , en av anledningen jag inte orkat skriva nåt tidigare. Är nog också mitt sista inlägg här,

önskar er alla en god avslutning på den här säsongen

Mvh BerraK

 

 



Senast ändrad av BerraK | 20 augusti 2011 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på Dig Berra. Bra tråd och att folk varnas för denna klubb som även jag råkat ut för.

Funderar starkt på att kolla med Skatteverket om dom gör rätt.

Alltid dyker det upp någon skenhelig moraltant som anser sig ofelbar

Själv källsorterar jag och kör upp 2,5 kubik bensin i båten per sommar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klubben har tar ut en gäshamsavgift (inte frivilligt bidrag till klubben) Gästhamnsavgift är momsbelagt och därför vore det kul att kolla upp Kristinebergs båtklubbs momsredovisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppskattar människor som vågar stå för vad de tycker och som vågar visa att de behandlats felaktigt.

yes

Berra, hoppad kommande sommrar blir trevligare minnen.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack BerraK. Förlåt att jag lånade din tråd lite men tyckte det passade hyffsat in :-)

Hoppas semestern ändå blev bra och låt dem j--larna inte ta dig (från en känd svensk film) 

Mvh Elfanomad



Senast ändrad av elfanomad | 20 augusti 2011 | 11:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist historia.

Men det finns alltid människor med ett behov av makt.

Kan man inte utöva makt i sin familj eller sitt arbete så finner de andra vägar, varför inte i en båtklubb eller liknande.

Det är tragiskt att dessa missnöjda människor gör livet surt för andra när de kommer åt.

Min egen filosofi är att försöka lägga så lite energi som möjligt på dessa energi och glädjetjuvar.

Även jag har drabbats av fullkomligt galna och hänsynslösa människor i båtsammanhang.(suck)

Även om man väljer naturhamn så tar sig en del friheter utöver det vanliga.

Sist var det en som la till mitt på min tilltänkta middagsklippa där jag dukat upp allting, och han hoppade iland rakt bland tallrikar och sittdynor och började göra an med linor svicshande runt huvudet. Jag fick raskt plocka ihop prylarna ( tur att grillen inte blivit så varm ). Det fanns flera hundra meter utmärkt angöringsplats vid sidan om ! De lade till cirka 5 meter från mig. Det är då man undrar hur det står still där uppe.

Kvällen blev bra ändå trots de hänsynslösa människorna som landat i mitt knä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BerraK, 

genom att läsa det du beskriver om vad du varit med om på nämnda klubbholme förstår jag att du känner dig både ledsen, arg och frustrerad. 

Alla har vi förmodligen varit med om att bli illa behandlade någon gång eller för den behandlat andra illa utan ens kanske varit medvetna om det.

 

Att skriva av sig sin frustration kan vara ett bra sätt att bearbeta sina känslor självklart är det också bra att andra får veta hur du upplevde ditt besök på klubbholmen. Andra kan då välja om dom vill besöka holmen eller inte.

Men att gå och älta löser inget i längden och hämnd är en riktigt dålig idé. Försök istället släppa det som varit, det du inte längre kan påverka och njut av den stund på båtsäsongen vi fortfarande har kvar. Går man och ältar riskerar man bara gå ner sig ännu djupare i sina känslor och det blir svårare och svårare att sig upp.

 

Ha det gott

/B

 

-edit pga. dåligt stavande dator



Senast ändrad av Bosse | 21 augusti 2011 | 11:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...