Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olol

Problem med evinrude 30hk motor (vill ej gå rent)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en seabird 700 med tillhörande evinrude motor 30hk som inte riktigt går som den ska.

Precis när vi köpte den var den svårstartad och dog vid gaspådrag samt tomgång. Blåste av tändkablarna och gjorde rent tändstiften och då var det bättre men den går fortfarande inte perfekt.

Ägaren innan säger att man kan skjustera på förgasaren men jag hittar bara en skruv, är det luft/bränsle skruven som sitter? Har lite bilder så det är lättare att förstå!

5a520111004270766.jpg

1b520111007314416.jpg

På den andra bilden ser man skruven jag tror är luft/bränsle?

Skulle även vilja veta vad denna sak är till för?

6b520111008582cea.jpg

Så vad tror ni? Båten vill lixom inte vara med när man ger fullt från noll samt vill den dö när man slår av från fullt till noll, låter även som den inte ger max på fullt utan den går ojämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plocka ut tändstiftet efter du kört den på höga varv i någon sec sen stäng av motor mitt i varven ...  Kolla stiften vilken färg dom har är dom lite vit nyansade ska den ha mer bensin skruva den dära skruven lite lite lite innåt och utåt om stiftet är svart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där hör väl till förgasarens lågfartsystem tror jag.

Så det påverkar nog inte hur motorn går på höga varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Bara tomgångskretsen är justerbar o att ratta där har obefintlig påverkan på högfart. Övriga kretsar har fasta munstycken. Tyvärr älskar folk o pilla på dom här skruvarna såfort motorn inte går riktigt men i 99 av 100 fall ligger felet inte i feljusterad tomgångskrets. Går inte motorn rätt med de inställningar som rekommenderas ligger felet nån annanstans. Här luktar det skitig förgasare. Börja med en seriös rengörning av den så går troligen motorn som den ska sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken du ringat in på tredje bilden är så vitt jag förstått en justeringsskruv med vilken du kan ställa in friktionen (motståndet, trögheten) i reglaget. Har själv en Johnson 30, men kan nog inte påstå att jag märker någon skillnad i reglaget när jag vrider på skruven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...