Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
niis98

6 meters DC, vilken skall man välja?

Rekommendera Poster

Funderar som bäst på att köpa en 6 m DC till höstpris. Vilken skall man välja? Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn som skall använda båten. Tror dock inte att vi kommer att sova i båten, hytten blir för banren att sova eller vistas i under färd samt för att förvara saker i. Tänker mig även att åka med mitt kompisgäng på någon tur och då är vi säkert 5-6 vuxna i båten. Och jag vill helst inte spendera mer än 200k på båten.

Har tittat på Yamarin, Flipper, Ryds och Bella. De ser ganska lika ut men något är det förståss som skiljer, vad?

Funderar även på vilken motor man skall ha till båtarna, vill ha minimi 150 men gärna större då jag tycker det är bra om man kan köra lite fortare vid behov. Hur rädd skall man vara för exempelvis en motor som är medkörd 900 timmar (hittade en flipper 630DC till rimligt pris som har en sån motor)? Skall man söka efter 2takt eller 4takt? Spelar märket på motorn någon roll?

Finns det även en uppfattning om hur mycket billigare en båt normalt sett är nu gentemot i vår? Är säkert svårt att säga men någon kanske har en uppfattning. Enda orsaken till att jag vill köpa nu är förståss att jag tänker mig att jag kan få den billigare nu.

Tacksam för svar och hjälp!

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite i samma situation för ca 2 månader sedan, det blev en Yamarin 6420 med en 150 hästars Yamaha 4 taktare som jag föll för, själv är jag riktigt nöjd med både båt och motor. Kollade på Uttern D55 både med inom och utmbordare samt Bella och Flipper, små skillnader men jag tyckte Yamarinen stack ut lite och den hade fått bra testresultat i olika båttester. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Var i en liknande situation innan sommaren. Vi är en familj på (2 vuxna och 2 barn 10 & 7 år)
Vi kollade flitigt på flipper 630 dc, Yamarin 6110, ryds 620 dc samt Bella 620 dc, vi provkörde alla
men och det stod tillslut mellan Yamarinen och Bellan för vi tyckte att U soffan därbak är kanon när man vill fika eller skall vara några fler i båten. Vi fastnade till slut för Bella 620 dc från 2002 med en Mercury 2 taktsmotor på 125 hp från 2003. Visst hade det varit härligt med några hästar till men den gör ca 32-33 knop och det räcker för oss, brukar köra i ca 20 knop som är fullt tillräckligt med barnen därbak.

Alla de båtar du nämner är ju kanonfina men så här tyckte vi.
Flippern. Kanon köregenskaper men ingen u soffa och ganska trång sittbrun.men väldigt rymlig ruff.
Ryds. Känns som lite sämre kvalite. (Ursäkta alla ryds 620 dc älskare)
Yamarin.Egentligen fin på alla sätt och vis med härlig u soffa och bra stuvutrymme (Snäppet bättre än Bellans) men ganska tung vilket jag tyckte kändes när jag körde den.
Bella. Vårt ex var väldigt fint med endast en ägare och välskött båt..Bra plats med u soffa och hyfsat bra kvalitet. Det går dock inte att sitta inne i ruffen för den är helt enkelt för låg.

Till min Bella så fanns det inte solbädds tillbehöret och det är någon jag letar förtvivlat efter då vi har övernattat 3 gånger i båten i sommras. Då sover frun och barnen i ruffen och jag har blåst upp en luftmadrass och sovit i sittbrunnen., detta funkar men en solbädd hade varit kanon för oss...

Jag upplever att motorn (2 taktare) drar ganska mycket bensin men ändå inte hutlöst....
Mina kompisar har ett par år äldre yamaha motorer (också 2 taktare) men som går väldigt fint (år efter år verkar det som hoppas min håller lika bra...)

Tror att det handlar mycket om hur motorn du har tänkt dig är servad och omhändertagen annars så är 4 taktare både tystare och bränslesnålare men kostar lite mer att serva så som jag förstått det iallafall..

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att innan du kan använda ditt höstfynd så ska det torrsättas, servas, vinterförvaras, försäkras och inte minst finansieras i ett halvår.. Tycker de flesta båtar är dyrare på hösten än på våren när man tagit hänsyn till detta. Dessutom tycker jag oftast det är risbuskarna som är kvar till hösten. de fina båtarna säljs redan under våren/sommaren.

900 timmar är en del men det är inte för mycket, den bör gå minst det tredubbla. Motorn bör kollas upp lite mer noggrant än en lågtimmare. Väl servat är 900 timmar inget problem men ska såklart avspegla sej i priset.

Marknaden efterfrågar 4-takt, 2-takt DI och sist förgasar 2-takt i den ordningen vilket oxå avspeglar sej i priset. En förgasar 2-taktare är betydligt hungrigare än de övriga.

Just 20-fots DC tycker jag är en perfekt storlek på båt för mina behov. Vilken modell du ska välja tror jag du ska kolla upp själv genom att kolla på båtarna men skillnaderna är inte större än att man kan låta tillfället avgöra. Hittar du ett fynd så slå till oavsett vilket av de 4 fabrikaten du uppger det råkar vara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna! Efter att ha läst dem så tror jag att vi siktar på en Yamarin eller en Flipper.

Har bla hittat några Yamarin som prismässigt är mer eller mindre rätt, har någon kommentarer kring dem så är jag tacksam även för det. Bla vet jag väldigt lite om motorer:

http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/369931

http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/438481

http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/425793

http://www.nettivene.com/moottorivene/flipper/431552

Någon är 4 takt och någon 2 takt, vilken skall man välja?



Senast ändrad av niis98 | 16 augusti 2011 | 08:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har en Bella 620 med en 140 4-t och är riktigt nöjda. tyst och framförallt snål,0.7 l/nm i 23 knop.

vi föll för bellan för att den är mest lämpad för barn. lätt att hoppa ombord bra trappa ner och en kanon badbrygga.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det låter som bra val. Personligen föredrar jag layouten med u-soffa bak då det även kan tjänstgöra som extrasäng vid behov plus att det får plats fler runt bordet för umgänge.

 

En undran är varför du skall krångla till det och leta i Finland? Det ligger ju ute båtar på blocket för samma pengar och då slipper du åka till annat land och handla med allt vad det innebär. Spec om du som du säger är så grön på motorer...

 

Mvh // Bojen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt eftersom jag bor på Åland och det hör till Finland. Men även eftersom de generellt sett är lite billigare där. Letar även på blocket men det finns - åtminstone inte just nu - ingen billigare Yamarin 6110 där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du tittar på Askeladden 605 Explorer också. Det som skiljer den från de övriga är sittbrunnslayouten. Det  blev avgörande för mig. De viktigaste fördelarna som jag ser det:

* Tre personer sitter i direkt skydd bakom rutan.

* Totalt sju personer kan sitta i färdriktningen. Mycket trevligare än på tvären i U-soffa.

* De yttre dynorna i aktertoften är löstagbara vilket är en fördel vid bad, fiske och förtöjning.

* Bäddbar sittbrunn (inte bästa hotellklass men det har inte heller U-sofforna..)

Pröva även att sitta fem personer i en av de båtar du funderar på. Det blir riktigt trångt för knäna.

Valet mellan 2T och 4T är gammal kär diskussion. Det jag inte har hittat är ett argument som gör valet självklart. Mycket tyckande men mindre fakta. Om du nu skall välja begagnat så är skick och skötsel kopplat till pris viktigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6110 låter som bra val. Har precis inhandlat en 64DC som är snarlik med 6110:an och det är en grym båt. Var ute i dag i grov sjö och färden var helt odramatisk. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6110 låter som bra val. Har precis inhandlat en 64DC som är snarlik med 6110:an och det är en grym båt. Var ute i dag i grov sjö och färden var helt odramatisk. Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Federer, 6110, 6420, 6420 som är i princip samma båt funkar riktigt bra i grov och för mig som har båten i Vänern även krabb sjö. kan bara rekommendera skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. 6110 skiljer sej på tre stora punkter från 64DC/6420

Skrovet - 6110 har 19 grader V, 64XX har 21,5.

Akterspegel - 6110 tar 20 tums L-riggade snurror, 64XX tar 25 tummare dvs XL

Akterpartiet - 6110 har inget kapellgarage och utanpåliggande badbryggor, 64XX har kapellgarage och badbryggorna inbyggda i skrovet.

Förutom dessa tre större skillnade kan jag nog hålla med om att 6110 är väldigt lika 6420/64DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallas respekt,! Jarb har säkert rätt, har fått flera tips och ideer från honom på mina inlägg tidigare och de har varit riktigt bra riktiga, så det han skriver är säkerligen rätt.  Ursäkta mitt okunnande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i samma sits som du.

Vi är en liten familj oxå.. 2 barn på 9-6 år.

Den båt vi hade tidigare, var en styrpulpet/bowrider.

Så vi kände att vi ville prova på att sova över och att varje gång vi varit ute med båten så somna barnen. Och då ville vi att dom skulle ligga lite mer skyddat på väg hem.

Så jag har lusläst tester, detta forum mm.

Valet stod mellan en Bella 621DC och en Yamarin 64DC... 

 

Vi vadle en Yamarin 65DC.

Bra stuvutrymmen

Känns säker i sjö och lite vågor

Massor av smarta lösningar!

Tips tycker jag är: 

1. Portapotti (när man har småbarn... så kan dom inte alltid hålla sig, så det är enkelt och praktiskt)

2. Kylbox, bra att alltid ha kyld dryck/mellanmål till barnen (självklart till oss stora oxå).

Och välj en båt som du kan bädda ner med solbädd som någon oxå skrev.

För det är mycket bekvämare och då kan 2 sova fram och 2 bak, även när barnen blir lite äldre.

 

Själv börjar jag redan nu titta på en lite större... 26-30 fot.

Men jag har lovat min fru att ha denna båt nästa år oxå =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog mer elle rmindre bestämt mig för en Yamarin, dock lutar det åt 6110 eftersom den är ganska mycket billigare än 64 modellerna. Skillnaden är inte så stor har jag lyckats läsa mig till här på forumet.

Nu har jag dock hittat en 64 modell som verkar billig och börjar då fundera över om man skall lägga ut lite mer för att få en sån. Men som sagt skillnaden är inte så stor ändå, är det värt pengarna?

Denna verkar prisvärd:

http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/430254

28.990¤ = ca 265000SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellgaraget på 6420 är verkligen guld, det är väl den skillnad man har störst nytta av. Tror det blir en väldigt trevlig båt med den snurran. Väger som en F150 men 50 hästar till. Lite mer rök o buller än 4-takt o sen upptar ju oljetanken lite stuv är det negativa. Sen blir ju oxå andrahandsvärdet lite lidande då motorn är borta från Europamarknaden och Yamaha håller på att överge 2-takt DI även globalt. Men det är ju du som köper så sämre värde är ju bara bra just nu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...