Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sandgrund

mest ekonomiska marschfarten?

Rekommendera Poster

Det vore väldigt intressant att höra om någon har listat ut vad den mest ekonomiska hastigheten är för en ryds 510 gti med 80 hk. Då pratar jag alltså om marschfart. Jag hörde att marschfarten skulle ligga på ca 22-25 knop runt 4000 varv/min men har nu testat att köra 3200 varv/min vilket blir ca 17 knop och jag tycker den planar lika bra då men den kanske ändå är mer ekonomiskt att gasa på mer?

Motorn låter ju betydligt mindre ansträngd när man kör lite saktare men det kanske inte blir billigare..? Båten toppar förresten ca 33-35 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några ideér angående detta? Ryds 510 gti ska ju vara sveriges mest sålda motorbåt har jag hört.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. Min egen Uttern med 115hk är mest ekonomisk vid 4000v/min eller straxt under. Då gör min båt ca 24-25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på en 80hk merc efi 07.

Jag har installerat en mercmonitor och när jag är själv så kan jag åka 1.8 - 1.7sjömil på 1 liter bensin.

Då ligger motorvarvet på ca 4000 varv och då gör jag ca 21-22knop men med lite upptiltad motor samt jag har trimplan att justera med för att få det optimalt.

Har pressat upp båten i 36 knop när den är nytvättad annar sligger jag nu 34 knop och då drar den 1 liter per sjömil när det är full gas pressar förövrigt båten väldigt sällan;P

Kör en mast 510.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...