Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riwallen

Att byta olja eller inte??

Rekommendera Poster

Tjing!

Tänkte på en sak som det brukar diskuteras hemma.

Jag har en AQ41P Diesel nu kommer ju frågan om man verkligen måste byta olja och oljefilter varje år? Den har iår gått max 25 timmar.

Vad är det som händer om man inte byter olja vad kan hända?

 

Ge mig tips och råd åt båda håll helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir alltid lite kondens i motorn och oförbrända och brända bränslepartiklar kommer ner i oljan. Bäst är att byta oljan på hösten, man tar en sväng och varmkör, byter olja och filter och det sista man gör är att puttra bort till upptagningskajen. Då har man ren fin olja i motorn under vintern och det minskar ev korrosionsangrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver verkligen måste, då svarar jag nej, detta baserat på att det kan ju alltid funka ändå, pratade med en gubbe i våran vinterhall i höstas och kom in på ämnet och han har haft sin båt i 15 år och aldrig bytt olja bara fyllt på och han hade aldrig haft några problem, tror det var en penta diesel i hans båt. Nu till hur jag gör, precis som paliswe i svaret ovan, detta oavsett körtid under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxäå alltid bytt olja varje år men när man kört så lite som man gjort iår så börjar man fundera varför det är så viktigt i en båtmotor att byta olja varje år när en bilmotor går med helt andra intervaller. Så är det bara för kondensen och smutspatiklar? Vad kan de åstadkomma för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av kondensen så minskar ju smörjegenskaperna och förslitningen ökar, sen i vilken grad det påverkar kan nog de lärde tvista om hur länge som helst. Jag resonerar som så, framförallt nu när jag har ny motor i att det är ju inte fel att göra det i alla fall. enkelt resonemang av en enkel människalaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har förmodligen inte hört att det börjat knacka i vevstakslagerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker kostnaden  att byta är så pass liten att jag gärna byter oavsett hur mycket jag kört. Stoppar iofs i biltema halvsystet olja i mina motorer, samt biltema filter.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad gör ev. kondens inne i motorn?

Är det någon som sett en motor som rostat inne i vevhus, vevaxel, kamaxel?

Och om, har orsaken varit att man inte bytt olja?

 

Jämför med en bilmotor. Den oljan blir ju också kondens i och skulle påbörja problemen varje gång man stänger av motorn.

Någon som har fakta?

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 12 augusti 2011 | 11:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema oljefilter har inte den reningsgrad som originalfilterna har. Dessutom saknar dom backventil vilket inte har nån betydelse om filtret skruvas underifrån. Sitter det på sidan eller skruvas uppifrån rinner oljan ur filtret när motorn stannar vilket gör att var gång man startar måste man först fylla filtret innan resten av motorn får smörjning. Ett biltema-filter ligger i prisklassen under hundringen medan ett original kostar det dubbla för ett mindre filter.

Allt är en fråga om vad man vill kosta på.



Senast ändrad av Paliswe | 12 augusti 2011 | 11:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror varannat år räcker. Min BMW fyllde nyss 2 år när datorn i den talade om att det var dax för första servicen. Alltså inget oljebyte på 2 år eller upp till 3000 mil, detta på en helt ny motor. Det var annorlunda förr med sämre oljor och motorer.

Bara man ser till att göra vinterkonservering som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt sitter en Volvo penta MD 21B som egentligen är en mariniserad Indenor bilmotor (sitter i bl.a. gamla peugeoter). Jag tror nog ingen skulle komma på tanken att byta olja i sin bil efter 25 timmars körning (kör du i snitt 70km/h blir det oljebyte efter 175 mil). Om man nu är rädd för att kondens ska bildas under vintern är det väl bättre att byta olja det första man gör på våren så att man har torr olja? Det syns ju dessutom tydligt på oljan om den innehåller det minsta vatten (grå/beige färgad). Den lilla kondens som kan bli vädras med lätthet ut genom vevhusventilationen då oljan blir varm.

Att byta olja och filter för att tillsaterna i oljan bryts ned och att olja och filter blir nedsmutad av partiklar är väl det som ska styra intervallen. Det är i sånt fall bättre att byta mitt i säsongen om man kört mycket med båten.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den information som jag fått om varför kondens i en båtmotor är värre än kondens i en bil, är att kondensen på sjön innehåller salter/syror från havsvattnet som är tuffa (borde alltså inte gälla en båt i Vänern). Stämmer antagligen med tanke på att rostfria grejer som finns nära havet har en tendens att rosta ändå emedans dom klarar sig väldigt bra hemma på villatomten.

Hur pass farligt detta är för motorn och hur mycket uppmaningen till att byta varje år handlar om att driva på konsumption av reservdelar kan nog diskuteras. För bilar så finns det ju instruktionsböcker som rekommenderar byte av bromsoljan typ vart 1000:e mil, och jag tror inte att det är många som följer dom rekommendationera...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilfrågan/Påståendet? Vilka Bilar gäller detta ? Upp till bevis nu. Du kan ju inte bara sitta o hitta på saker o skriva här angry



Senast ändrad av kalledrag | 12 augusti 2011 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man har båten i Mälaren.smiley

Har ändå svårt att tro att den ev. kondensen skulle vara så aggresiv att den korroderar en fet yta på några månader. Motordelarna blir ju inte avfettade bara för att man inte kör motorn på ett tag.

Men jag kan ha fel, vore i sånt fall inte den första gången och säker inte den sista hellerwink

Är ifrågasättande av naturen, men ger mig om jag får fakta som säger annorlunda.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det verkar som Biltemas filter är bättre än t e x. både Mann och Fram .

http://mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html

Så deras filter verkar fungera väl så bra som andras.

 Edit: Angående backventil i filter så står detta i testet:

2) Anti-drainback valve operation: All except Vic held the oil.


 

Angående oljebyte efter 25h så verkar det inte vara absolut nödvändigt, men jag byter vid upptagningen, mer av principiella än av tekniska skäl.



Senast ändrad av Beeblebronx | 12 augusti 2011 | 13:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst jag kanske raljerade lite då jag skrev typ vart 1000:e mil wink

Googlade lite och fick snabbt fram infon att: Volvo, Opel, Ford, Jeep, Jaguar, BMW rekommenderar bromsvätskebyte vartannat år!

Bättre!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok det var ju intressant! Att det eventuellt kan vara skillnad på att den är i sötvatten respektive havsvatten. Finns det något skrivet om det någonstans eller är det bara hörsägen?

Min ligger i sötvatten.

När man pratar med folk som håller på med bilmotorer skrattar när man säger att man måste byta olja varje år i en båtmotor de tycker det låter som om det är något som sägs bara för att sälja mer. Men vad vet jag.

Vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret om salter i kondensvattnet var det som jag fick då jag en gång ställde frågan till en Volvo Penta mekaniker om varför man ska byta varje år så inget som jag fått till mig i någon dokumentation = hörsägen.

Kanske alla ska ta och fråga sin båtmek. eller leverantör av olja/filter och så samlar vi dom olika svaren i det här foruminlägget!?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendationen är att man byter olja efter ca 100 timmar eller minst en gång per säsong. Anledningen till detta är att  när motorn är igång bildas skadliga ämnen i motoroljan och dessa kan fräta på motorn inifrån under vintern. Vanligen passar man på att byta olja i samband med upptagningen.

Källa: http://www.hamnen.se/Batteknik/Fredriks-motorskola-Dags-for-upptagning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det då inte samma sak med bilmotor? Är det bara för att båtmotorn står still vintertid och gäller det även bilar som ställs av vintertid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det skulle fräta mer på vintern än på sommaren? Inte heller varför oljan bara håller 100timmar i en båtmotor men 10ggr så länge i en bilmotor som används året om med massor av kallstarter när god smörjning verkligen behövs?

Man kan i alla fall konstatera att det är mycket hokus-pokus med båt och att det finns många självutnämnda båt-druider.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att olja tar mer stryk och blir mer förorenad i en båtmotor per driftstimme än i en bilmotor kan jag köpa då en båtmotor får jobba med betydligt större konstant last än en bilmotor. Att Riwallen's olja som gått 25 timmar en sommar ska vara farlig för motorn kommande vinter har jag mycket svårt att tro. Det finns företag som gör Oljeanalyser som borde kunna ge svar om ovan stämmer eller inte. Kanske dags att skicka ett prov på analys och utmana rekommendationerna från dom tjänar på att vi ska byta MINST en gång om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den fuktiga luften i saltvattenmiljö skulle vara surare och mer saltrik är nog ett typiskt påstående från en båtmek, som egentligen inte vet, men måste ha svar på alla frågor. Den luftfuktighet och ev dimma kommer från saltvatten skiljer sig inte från den som kommer från sötvatten. Fuktbildningen och kondensationen är ju en process jämförbar med destillation, vilket som bekant ger fullständigt saltfritt vatten. Att skruvar etc. rostar mera beror ju på stänk och översköljning.

Båtmekarfaktorn gäller nog inverkan av förbrännningsrester också. Alla kemiska processer går fortare vid högre temperatur. Man brukar räkna med att hastigheten dubblas vid var tionde grads temperaturökning. Det skulle alltså vara mycket större risk att ha oren olja i motorn under sommaren. Som tur är innehåller oljan riikligt med neutraliserande och korrosionshämmande ämnen, annars skulle den behöva bytas efter varje skön sommartur. Den innehåller faktiskt så mycket skyddande ämnen att den i vissa bilmotorer bara behöver bytas var 3000-e mil. Om man lägger till ordentlig säkerhetsmaginal  och räknar med 1000 mil och 70 km/h hamnar man runt 140 timmar.

Med tanke på ev. kondens är det antagligen en god ide´ att avsluta säsongen med en ordentlig varmkörning.

Detta säger Sea Maniac som själv byter varje år, även efter somrar när motorn körts kortare tider än så. Ren vidskeplighetsmiley! I sommar verkar det tyvärr bli betydligt kortare tid och jag tänker för första gången försöka hålla fingrarna borta från oljetömmaren.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ta till exempel Volvo Pentas rekommendationer att byta en gång per år är det så att de sätter de rekommendationer lågt för att hålla sig fri egentligen räcker det vartannat eller till och med var tredje år.

Det där med skicka på analys lär ju intressant vore intressant om alla båtägare skickade sin olja på analys och det gjordes tabeller om hur vissa motorer slits än andra.

Kanske något för miljöpartiet att ta tag i så minskar vi oljeåtgången smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag brukar byta varje år, dock på våren då jag inte tror på några mystiska frätande ämnen som käkar motorer vintertid. Det är ju relativt enkelt och billigt att byta, men det vore intressant med mera fakta i ämnet. Båtvärden är ju konservativ och ve den som försöker ändra på något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...