Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dagodfather

hjälp med att identifiera båt

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en kabinbåt, ca 5.5-6 meter lång är den.

Står joüet på en metallbricka i den, men vet inget mer om denna båt, Är det någon som känner till denna modell? Vikt? vad den skall ha för bestyckning gällande motor?

Vore tacksam om någon vet ngt om denna modell. Letat både på nätet o blocket men verkar inte finns ngn liknande.

//Fredrik

post-23922-1394236795,3369_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jouet (alltså utan prickarna över u-et) betyder leksak på franska...men det är ju uppenbarligen inte en leksaksbåt! :)

Fin är den i alla fall!

Förra ägaren hade ingen historik, så som tidigare ägare, att delge?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm.......

Ser ut som en blandning mellan en Fjordling och en Selco, men det är definitvt inte en Fjordling, och inte en Selco heller......

Men en fin kabinbåt är det ju.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har också hittat massor och åter massor av segelbåtar med det namnet.

Dock inga motorbåtar förrutom min, vore intressant om man kunde hitta vem som tillverkar segelbåtarna med samma namn om de tex har någon hemsida där man kan läsa lite histora, och om det där står om de har tillverkat motorbåtar osv,

Förra ägaren hade ingen historia, jag tar lite mer bilder imorgon och lägger upp här så kanske någon kommer på ngt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med lite äldre båtar är att många tillverkare lagt ned verksamheten långt innan hemsidornas tid och då kan det vara väldigt svårt att hitta information, speciellt om det gäller lite udda tillverkare.

Jag är lite i samma situation med min båt och då är det ändå en välkänd tillverkare, Finmar. Finmar la ned båttillverkningen 1980 och då hade inte ens Commondore 64:an kommit ut på marknaden! laugh

Det har varit märkvärdigt svårt att hitta information om min båt och då har jag ändå sökt på finska sidor (utan att förstå ett ord). Ingenstans verkar det finnas någon utförligare information att tillgå. Detta trots att Finmar tillverkade runt 16000 båtar innan de la ned.

Mitt tips till dig Fredrik är att försöka söka information på franska sidor (med hjälp av Googles språkverktyg om du inte är stark i franska), kanske finns något där att hämta.

Mvh
Fred 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lägger upp lite fler bilder på skapelsen, om ngn aver känner igen modellen eller sett den tidiagre.

post-23922-1394236796,927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också vad som kan behövas för motorbestyckning på denna båt, satt en merc 650 på den, men den orkar inte med båten dvs 2 pers och den klarar precis att komma upp i plan, 3 eller 4 pers så orkar den inte, testade motorn på min flipper 450 o den flög upp i plan o gjorde drygt 30 knop... så motorn funkar som den skall men båten verkar väga bly och behöver nog en kraftigare bestyckning i motorväg.... undrar hur kraftig motor man kan ha eller vad den behöver ha hehe,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo 90hk kanske skulle få den att orka upp i plan med full last, ingen annan med en kabinbåt i 6 metersklassen som har ngn känsla för vilken bestyckning det borde vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en känsla av att de flesta kabinbåtar i den storleken har inombordare så det kanske inte finns så många som har koll på vad man ska ha för utombordare på en sådan. Dessutom är ju din båt bevisligen väldigt ovanlig så skrovform och vikt är lite svåra att bedöma.

Vår Finmar SeaCabin 570 har en V6:a på 165 hk (när motorn var ny) och vi kommer med lätthet upp i planing med en maxfart på runt 30 knop. (Dock misstänker jag att båten släpar på extravikt i form av vattenmättad flytskum så det kan finnas mer fartresurser.) De flesta SeaCabin har Volvos raka fyror på 115-130 hk och planar väl med dem också gissar jag.

Inombordare är rejält mycket tyngre än utombordare så en 165 hk inombordare motsvarar kanske en 115 hk utombordare.

Sätter du på en modern 90 hk utombordare så tror jag säkert att båten kommer gå fint. Har du råd med en 115 hk så kanske det blir ännu bättre men allt detta är ju givetvis bara spekulationer från min sida.

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade runt lite och såg att en sprillans ny merc 90 fyrtakt kostar ca 40 000kr i usa, lite billigare än i sverige, så det blir nog att försöka hämta hem en ny från staterna, även om man går miste om garantin så tjänar man ju på det pga den enorma priskillnaden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

njae blir inte så dyrt, polaren tar hem containervis med grejjor så det blir inte många kronor i moms o frakt o tull eftersom det räknas på en klumpad summa som skrivs ned ganska rejält, blir  ca 5 -7 papp i tull o moms o frakt , totalt för en motor i kartong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ny här på forumet och kanske lite sent på det men eftersom jag precis har köpt på mig en exakt lika dan båt som jag håller på att renovera upp till bruksskick så kan jag informera om att båten du har är en Jouet Ritz från runt 1966.

Det finns inte mkt. information om den alls som jag hittat iallafall. Endast en farlig massa segelbåtar.

Hur som så ser inte ditt golv ut att vara orginal då det på min var en plyfa platta i botten och sedan en matta med glasfiber gjöten ovanpå som i sin tur var målad med nåt lurt för det är genomgående på allt som inte är i lackat trä.

På min så var allt träet i botten ruttet (luktade som en säck planteringsjord) så jag har skurit ut glasfibern och tagit bort allt fd.trä och håller på som bäst att försöka få till en ny durk. Har dock fått för mig att jag inte vill gjuta in durken igen så jag misstänker att jag måste lägga in spant i botten så att vridstyvheten bibehålls.

Av det jag kan se på dina bilder så är det väldigt likt formplywood i durken på din båt?
Har man bara laggt skivorna löst uppe på förstärkningsbalkarna i botten på skrovet?

Vindskyddsrutan du har uppe på din ser lite modern ut också jämfört med min som är en böjd plastruta typ 60tal, säkert 10mm tjock. Inbyggd tank i fören orginal med luftning i handtaget och knapar samt bak lanterna i tidstypiskt 60 tal med raket eller flygplansinspirerade former.



Senast ändrad av zymox | 03 oktober 2011 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åhh, hemskt gärna.
Ingen skulle bli gladare än jag då jag inte hittar något vettigt alls på nätet om denna båt.

Ser att du har problem att få den att plana med din bestyckning men undrar hur du upplever den för övrigt i vattnet?

Jag skall se om jag kan ordna några bilder på min nu i renoveringsstadiet också.

Mvh: Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanklock är som vanligt, skuvas av/på och ventilationen sitter inne i handtaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den inbyggda tanken har nog jort sitt efter alla år.

post-10020496-1394236839,958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser man hur den ser ut under durken, 2 ingjutna förstärkningsbalkar som går längs med där durken satt skruvad med 6-8 skruvar ner i varje förstärkningsbalk och sedan plastad fast runt hela båtens kanter. Om man som jag nu inte vill gjuta fast durken igen så inbillar jag mig att man kanske måste förtärka botten på något vis för att förhindra mer vridning än tidigare.

Vid dörr hållet satt ett spant mellan förstärkningsbalkarna precis likadant som det som syns på bilden vilket för övrigt också är fullständigt upprutet. Det är märkligt att så mycket trä kan bli så dåligt utan att det finns vatten överallt i båten.

post-10020496-1394236840,009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

faan vad kul med ngn mer som har samma båt, vart hittar man identifieringdbrickan i båten tro?

den planar med 1-2 personer ombord men med fler blir det för tungt. därav skall jag byta till en kraftigare och snålare motor.

min har ingen tank i fram, hålen är igenplastade. funderar dock att placera batterierna där för att få lite motvikt.

det som blir till vinter vår att fixa för min del blir att lägga på teakgolv ovanpå marinplyfan, måla de ytor inombords som idag är ljusblå till vitt. samt klä om soffa och förarstol med vit vinyl, samt ett motorbyte. sen blir det att sälja den till förmån för en snipa:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min sitter den nitad i karet ovanför akterspegeln.

Jag hade tänkt lägga samma plyfa i min men vet inte hur mkt. det gjort på sig att den gamla durken var fastplastad runt hela skrovet. Är därför sanslöst nyfiken på hur dom löst detta på din båt då det inte är lätt att få något att fästa på den plywooden. Mätte spåren som blivit när dom gjöt och kommer fram till att den varit 10mm tjock...

Tanken jag har sen är att lägga någon form av däckslaminat för våtrum ovanpå plyfan för att få den lite trevligare. 

Vidare funderade jag först på att använda tankutrymmet till att stuva i men blir mer & mer sugen på lägga in en vattentank där med pump så man kan få sig en kopp kaffe när man är ute o fiskar eller nåt samtidigt som det kanske kan hjälpa till att balansera upp båten något.



Senast ändrad av zymox | 04 oktober 2011 | 02:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så om jag avläser rätt så är maxlast 600kg,  den är gjord för max 6 personer och max stryka på motor 150hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ju iofs inte så konstigt om det tycker att det är tungt med 4 pers o en gammal merc 650 som utvecklar max 50hk på propelleraxeln:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...