Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
pikehuntered

den dör... yamaha 2 takt, 4 hk, 1981 hjälp?

Rekommendera Poster

Har ett sjukt irriterande problem med min motor! Blir tokig! Så jag undrar om det är nån här som har idé kring vad det är som inte fungerar.

Den startar enkelt(ganska) och fungerar i 5-10 min perfekt, sen dör den rakt av. Man kan dra i gång den igen men sen dör den igen efter några minuter. Inget hackande när den dör utan den bara dör.

Jag har haft egna teorier kring vad det skulle kunna va, så jag har bytt:

impeller

tändstift, bränslepumpsmembran (svin dyra...), gjort rent förgasaren

rensat bensintanken på skräp, likaså bensinkranen är rensad och kollad dödaren och kört med den urkopplad, kollat kontakterna till dödaren och till tändspolen.

Nått tips på vad som kan vara fel, jag provkör den i en liten tunna.

Uppskattar alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du har säkert ett bränslefilter någonstans under kåpan? Hur ser det ut med soppa i det precis vid start jämfört med när den precis dött?

Det är väl inte så enkelt att du får vakum i tanken p.g.a avsaknad/ ej öppnad luftskruv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat kompet, så att kolven inte skurit?

Så länge motorn är kall går den bra, men när motorn är varm så nyper den ihop och stannar. Låt motorn kallna några minuter så funkar den igen.

Prova om du kan snurra på svänghjulet direkt efter att den stannat, sitter det fast så har kolven nypt fast i cylindern. Går det att snurra på så är det nåt annat! Och lossa på tändhatten innan du snurrar på svänghjulet så att motorn inte startar medans du håller på och snurrar.

Kan även kollas med en komptest mätare från t.ex Biltema för någon hundring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Uppskattar alla svar otroligt mkt, men kommer inte underfund med problemet ännu..

Sigge:Var sitter detta bränslefilter? Det finns ett precis ovanför bensinkranen, det var lite skit där, men det tror jag fungerar. Det finns membran i förgasaren som jag har bytt, men finns det något mer nånstans?

Har testat att köra utan påskruvat bensinlockidag, resultatet blev dte samma som innan. Kan man testa om det är vacuum i tanken på detta vis?

Minibuss: Det är inbyggd tank på denna, antog att du menar blåsan som man pumpar fram bensin med från tank till motor?

gbak: Den går att dra i snöret direkt efter den har dörr utan probkem,den startar inte då. Men det gör dne igen efter ett tag. Kan det fortfarande vara problem med kompet även om den går att dra med snöre direkt efter den dött?

 

 



Senast ändrad av pikehuntered | 10 augusti 2011 | 17:54



Senast ändrad av pikehuntered | 10 augusti 2011 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har du inget bränslefilter mellan kranen och förgasaren så sätt dit ett, då ser du dessutom om filtret blir tomt eller inte när problemet kommer, och ett riktigt filter istället för den silen du har i tanken är ju inte fel ändå.

Hur ser stiftet ut om du tar ut och kollar på det direkt efter att den dött? Torrt eller blött?

Är det blött har du nog tändproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ett tag inne på att du skulle testa med startgas men det är kanske en korkad ide för då får du ju inte in nån olja i motorn och då kaske den skär ihop.

En mikro dusch möjligen, mest för att se om motorn tänder till, om den gör det så är det ju inte fel på tändningen utan då är det bränsle tillförseln som strular.

Rinner det soppa in till förgasaren? Lossa slangen och kolla om det strömmar bränsle ur den.

Du kan ju allltid direkt efter att motorn stannat kolla om flottörhuset är fullt, det borde det vara.

Men kolla som inlägget innan tipsade om; är stiftet blött eller torrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har typ samma fel, min motorn dör och nyper fast så det inte går dra runt, får vänta typ 5 min så går den igen i 3 min....

 

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gång en  5 Hkr som la av efter en stund. En kolvring hade fastnat i sot i spåren på kolven. Efter rengöring av spåren gick motorn bra igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...