Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sigge_1

Kustbevakning, polis och AIS

Rekommendera Poster

Finns här någon kustbevakare, polis eller någonannan som kan svara på varför t.ex Kustbevakningen oftast kör utan sin AIS påslagen?

Jag sitter ofta och kollar på AIS tracker i min telefon och på datorn för att se om något händer i mitt område och t.ex nu när en tragisk olycka skett i Varberg under kvällen där man vet att det varit ett jättepådrag med sök o.s.v finns det inte en båt på AIS trackern.

 

Likadant när vi var ute och fiskade för ett par veckor sedan och KBV passerade på några hundra meters håll, ingenting förrän de kommit ut en bra bit utomskärs.

Förklaring från den som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som helt ovetandes så drar jag mig på en gissning om att dom inte VILL vara synliga eftersom att dom har ett nytt sätt att arbeta på, jaga fyllerister! Men samtidigt kan jag förstå din fråga när det gäller det som händer i varberg just nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Gedda säger så vill man nog verka lite i skymundan i och med att de flesta via marintraffic eller någon annan dylik tjänst kan följa vad som händer. En annan aspekt på det hela är att det i bland kan saknas mottagare som levererar infon i vissa delar av landet.

Vi har tillgång till Transas AIS Network och det visar en helt annan bild än till exempel marinetraffic.

SSRS båtar har alltid AIS:n på för att bland annat JRCC ska kunna se var dom befinner sig vid uppdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Lånar tråden lite ang AIS.

Vad finns det för info att hämta på webben och smartphone där man kan se AIS på en karta eller sjökort.?

Helst en webbkarta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på samma sida under services finns appar för både iPhone och Android.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så ofta tycker jag webben klår apparna (även den som man tar betalt för)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tackar tackar !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte har någon AIS mottagare så kan du bara se vad någon annan ser, dvs någon med antenn på taket, AIS mottagare uppkopplad mot aktuell websida som delar med sig av informationen

Om du haft en riktig AIS så ser du allt inom ditt täckningsområde för VHF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petta: Du har säkert helt rätt. Det känns dock som KBV slår på och av lite som dom vill. När jag låg och fiskade såg jag dom först visuellt med mina egna ögon men inte på telefonen, några minuter senare ser jag dom på telefonen.

Detta tror jag beror på att dom inomskärs kör utan AIS påslagen då det bara var fritidsbåtar kring mig, ej troligt att någon av dem hade AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har säkert sin AIS påslagen förutom när de har tex hastighetsövervakning, att du inte såg dem beror säkerligen på att det inte var någon radioamatör inom räckhåll

Det är bara en liten del av skärgården som har täckning via program som Shitfinder och dyl

Jag har precis varit ute på sjön i två veckor, ca 2 dagar var jag synlig på olika appar och pc-program, jag har en motorbåt med ca 5m antennhöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...