Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

Solcellsladdning har slutat fungera, hittar ej felet.

Rekommendera Poster

Hej,

 

I vår Fenix har vi till förbrukningsbatteriet en 40W solcellspanel med en Naps maxpower regulator inkopplad. Installationen har funits där under hela tiden vi haft båten (2 säsonger) och har fungerat bra. Förutom solcellen så laddar även generatorn batteriet när vi kör motorn, samt att en batteriladdare är kopplad på batteriet om vi kopplar in landström. Hela härligheten övervakas av en liten panel som visar spänning över förbrukningsbatteriet, strömförbrukning/laddning samt hur mycket laddat det är.

Probelmet är nu alltså att panelen inte indikerar någon laddning från solcellen, men den indikerar direkt laddning om man kopplar in landström eller startar motorn, så den verkar alltså funka. Den felsökning jag gjort är följande:

- Bytt solcellsregulator

- Bytt kablar mellan solcell, regulator och förbrukningsbatteri.

- bytt förbrukningsbatteri

- Mätt spänning från solcellen (17-19 V beroende på solljuset)

- Mätt strömmen från solcellen (0,5-1,5A vid halvmulet väder, ska ge 2,4 A max vid solsken)

Solcellspanelen verkar i mina ögon fungera då den har rätt spänning och ger ifrån sej ström beroende på solmängden) Ingen av de andra åtgärderna ovan har heller fått igång laddningen. I mina ögon finns det inget annat att felsöka, jag behöver hjälp med hur jag ska gå vidare.

 

med vänliga hälsningar

 

Fredrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätt strömmen från solcellen före eller efter regulatorn?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, jag mätte kortslutningsströmmen på panelen. (Alltså, jag kopplade bort panelen från regulatorn och mätte mellan och - kabeln från panelen)

 

jag testade även att byta regulator utan att det löste problemet, nu sitter den gamla regulatorn i båten igen

 

hälsningar

 

Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Mät spänningen över batteriet när det är full MEN inte har laddats en längre stund, bör ligga på 12,7 om det är fullt och nytt. Koppla sen in solpanelen och se om spänningen stiger på batteriet, om allt annat är OK så borde det vara den där panelen som inte visar att laddning faktiskt föregår trots att den inte visar det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

panelen är i princip en multimeter som är inkopplad på förbrukningsbatteriet. Om jag t.ex startar en lanterna så ser jag direkt att strömförbrukningen går upp från 0 till 2 ampere. Startar jag motorn så ser man direkt att batteriet börjar laddas med 5-10 A och spänningen går upp från ca 12,7 till 14 V

Med solpanelen inkopplad är det stendött

 

Det kan väl bara vara  solpanelen som är paj, trots att den har rätt spänning? Är lite fundersam på om solpanelen inte är ok trots att jag även mätte kortslutningsströmmen mellan och - på panelen till normala nivåer. Kan ju kanske bli annat när man kopplar in den till regulatorn och batteriet? Någon som kan sånt där?

 

/Fredrik



Senast ändrad av kahuna | 10 augusti 2011 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att tro att solpanelen är kass eftersom du har mätt upp mellan 17 och 19 volt på denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag håller med dej, men vad sjutton är det som strular då? Mina ideér är slut och byta solpanelen är det enda som inte är bytt (se första inlägget)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja det KAN ju vara ett brott i solpanelen som inte är 100% utan som ger en extremt högt motstånd och som räcker för att visa spänning utan belastning. Vad fick Du för värden vid kortslutning.

Koppla solpanelen direkt på ett batteri och se om spänningen ökar, jag tycker det finns för mycket komponenter i systemet för att underlätta, separera och felsök en åt gången.

Höjer inte solpanelen spänningen på ett batteri utan mellanliggande regulator så är det solpanelen, annars något annat. Detta är inget hokus pokus utan det gäller att felsöka enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det funkat förut och inte nu så är det väl bara solpanelen kvar att byta? 

Men lite mysko är det om du verkligen har en spänning ut från solpanelen. Kan du verifiera det, tex genom att koppla upp mot ett annat batteri?

Vad visar det om du mäter direkt på NAPS regulator utgången

Ska man komma med ännu mer kloka förslag så bör du tala exakt om vilken panel du har, de funkar lite olika faktiskt... men framförallt hur allt detta är kopplat?

Har du en shunt till panelen? Och allt är kopplat så att shunten ligger mellan inkopplingspunkten och batteriet. ( frågar för NAPS i vissa installationsdokument visar en bild där man kopplar direkt till batteriet och då kommer kanske inte din panel att visa laddningen? )

Men allt funkade förut? Du såg med hur många ampere som solcellen laddade med?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej SDK och Funkis,

tack för er snabba  hjälp.

Ja jag har provat att koppla panelen direkt på batteriet, ingen utslag på övervakningspanelen.

Panelen har alltid visat exakt hur många ampere solpanelen laddar, nu visar den som sagt inget från solpanelen, men när landström eller motor körs så visas hjur många ampere som laddas från dem.

Övervakningspanelen är en bogart engineering the tri-metric 2020. Det är inte jag som installerat den, men jag tror den är inkopplad direkt på hushållsbatteriet eftersom det bara är det som övervakas.

 

Jag provade nyss att mäta spänningen på solpanelen när den var inkopplad (till batteriet via regulatorn, dvs som det ska vara inkopplat) och då var det bara 9 V på solpanelen. När jag kopplade ur solpanelen från regulatorn lämnade den 18 Volt igen. Strömmen mellan och - på panelen knappt 1 A (Molningt). När jag kopplade in den till regulatorn igen så lämnade den åter igen bara 9 Volt.

Kommnetar på det? Känns som det är något lurt med solcellspanelen trots allt?

 

/FRedrik



Senast ändrad av kahuna | 10 augusti 2011 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, faktiskt tyder det på solpanelen. Det är endå märkliga värden du får från regulatorn....

Men om du inte redan hade testat att byta regulator så hade jag frågat om den gröna lampan lyser med fast sken och inte blinkar? Det sitter nämligen en intern säkring inne i maxpower-lådan!

När jag läste i manualen nu på min lunch så ser jag att NAPS rekommenderar att Maxpower ska vara avsäkrad med en 10 A säkring. Trodde först att man menade mot solpanelen men man avsåg mot batterierna. Men du har säkert redan en säkring där?

Och eftersom det funkar nu och förut med din övervakningspanel så antar vi att den är ok. 
Du har inte gjort några omkopplingar nyligen runt batterierna? Det är väl det enda kvar att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Åt vilket håll gick strömmen då Du kopplat bara till batteriet? Det var väl inte så att strömmen på 1 A gick från batteriet till panelen? Jag är nu rätt säker på att solpanelen ger spänning obelastad men ingen/liten ström belastad med allt för stor spänningsfall. Troligen internt brott i panelen!

Finns det ev backdioder som kan ha gått sönder eller har man inga sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ja gröna lampan lyser. Säkring inne i lådan har jag inte sett, men jag har en 10 A säkring mellan batteriet och NAPS. Har inte rört elen i båten i övrigt, men det betyder ju inte att något har pajat :(

 

Vilka värden från regulatorn menar du är märkliga? Eller menade du solcellen?

 

hälsningar

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det gick ingen ström alls, i alla fall inget som kunde avläsas på övervakningspanelen, vilket man kunde förut innan laddningen slutade fungera. Hade ingen multimeter inkopplad.

vad jag har förstått så ersätter regulatorn backdioder och regulator är ju som sagt tidigare redan bytt.

Får jaga rätt på en annan solpanel och testa om det hjälper, annars vet jag inte vad jag ska hitta på

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att inget är omkopplat sedan det fungerade?

Att inte säkringen mellan regulatorn och banken har gått eller att den (om det är en automatsäkring) har slagits av av misstag (jag har själv gjort just det)?

Om du är säker på det ovanstående har jag bara en långsökt förklaring om inte solpanelen är trasig och det är att MaxPowern tycker att batterierna är fulladdade eller möjligen helt urladdade.

En MPPT-regulator (jag har för mig de heter så) justerar spänningen så att så mycket ström som möjligt kan gå från panelen till batterierna. Om batterispänningen är hög så kan regulatorn tro att batterierna är fulladdade och kan leverera hög utspänning men låg ström.

Om batterispänningen är låg levererar regulatorn en låg spänning men mycket ström.

Enklast för dig torde vara att ta en billig digitalmeter och sätta mellan plusutgången på regulatorn och batterierna och mäta den passerande strömmen.

 

En annan sak. Ett mätinstrument som det du beskriver brukar alltid kopplas in med någon typ av shunt som ska ligga kopplad mellan alla förbrukare och laddare på ena sidan och batterierna på andra sidan. Men det kan ju inte vara felet eftersom du ju inte har rört något i installationen sedan det fungerade, eller???

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när panelerna varit ute några år kommer kvaliteten på kopplingsdosorna i dagen. De flesta är inte gjorda för utomhusbruk och då blir det speciellt dåligt på sjön med saltmättad luft.

Den första panelen jag satte upp för c:a tre år sen är i stort sett skrotfärdig. Kopplingsdosan är inte vattentät och kraftigt oxiderade kontakter och kopplingsbleck kan vara anledning till fel. Ett sånt fel kan ge mätbar spänning men ingen ström. Oxiden kan ge isolering och saltet kan ge en viss ström som räcker för mätinstrumentet. Men har du fått en bra kortslutningsström så har du ledning just då. Öppna kopplingsdosan på solpanelen och kolla, rör på kontakterna. Ta isär, skrapa oxid efter bästa förmåga, koppla ihop och se om du har ström hela tiden.

De kopplingsdosorna har visserligen en gummipackning men den kanske inte sluter tätt liksom ledarnas genomföring är kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

christer och Robert, säkringen är kontrollerad och jag har även testat med ny kabel utan säkring. Kan prova att mäta strömmen i kabeln mellan regulator och batteri, men min slustats av tidigare felsökning är att ingen ström flyter där (borde synts på panelen som övervakar ström och spänning på batteriet)

 

Forgus, jag har misstänkt kopplingsdosan då den sitter löst och bara hänger på bläcken in i panelen. Fixerade den förra året med dubbelhäftande tejp. Ingen oxid i dosan, det ser rent och fint ut

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, köpte en ny 50W panel idag och kopplade in och det började fungera direkt.

Snacka om lömskt fel på den gamla panelen, den ger rätt spänning och ström när man mäter direkt på ansutningarna och har den urkopplad, men så fort den kopplas in till regulator och batteri så dör den.

 

Aja, den nya 50W panelen tillsammans med Naps maxpower regulatorn gav strax under 4A i laddström, så jag får väl vara nöjd. Kan tipsa om att Erlandssons säljer 50W panelen för 1490 kr, det tyckte jag var rätt billigt

tack för all hjälp!

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig. Alltid störande när man har ett fel som man inte vet vad det är.yes

Föreslår att du markerar tråden som Löst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag misstänkte panelen hela tiden men det var inte så lätt att fälja med då du omväxlande skrev att panelen gav ström och inte ström. När jag frågade speciellt så svarade du att den inte gav ström men nu i sista inlägget så står det igen att den ger ström...... Kanske bra att vara konsekvent när andra bes hjälpa med tips..... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kände också att jag rörde till det lite då jag använde ordet panel :) Antingen kan man ju syfta på solpanelen eller övervakningspanelen. Tack för hjälpen hur som helst, det var värdefullt i felsökningen!

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...