Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
thundergod

Najad i konkurs

Rekommendera Poster

http://di.se/Artiklar/2011/8/9/242088/Najadvarvet-i-konkurs

Tråkigt men inte helt oväntat att något av Orustvarven får kasta in handduken.

De mellaneuropeiska varven med mycket större produktion och lägre priser kommer hela tiden närmare och närmare på alla plan. Personligen tror jag bara det finns plats för ett eller ett par svenska varv med visserligen högre kvalitet på snickerier mm men betydligt högre pris än övriga konkurrenter. Oavsett hög eller lågkonjunktur så är det nog tyvärr färre och färre båtköpare som är beredda att betala det grymt saftiga merpriset för en Najad mfl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste på GP.se tror jag att det var och där kostade en najad 570 16 mille.. det är nog inte det folk efterfrågar direkt. en annan fundering jag fick nu, vad har dom för vinst på en sådan 570? kan ju aldrig tänka mig att det kostar 16 mille att bygga en sådan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller priset på en Najad 570 så är nog det förhandlingsbart, några 16 mille får dom inte om dom lyckas sälja nån.

Problemet för orustvarven är att dom sitter fast i föråldrad produktionsteknik, Malö har inte heller sålt en enda båt inför hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer alltid att finnas människor med mycket goda förutsättningar att köpa båtar i toppsegmentet. Oavsett typ av båt. Det såg jag med egna ögon när jag tuffade runt med min lilla magic i sommras. (I jämförelse) Många väääldigt stora fina, splirrans nya...

Nu när det är kärvare finansiella tider, så blir konskvenserna större för varv med mindre men dyrare serier.  Jag tycker det är oerhört tråkigt att vi nästan inte har någon inhemsk produktion att tala om (segelbåtar). Ja, vi har ett antal varv som bygger fina båtar.  Volymtillverkarna är ju idag Franska och Tyska. Kan dom, så varför kan inte vi?  Vi har ju gott om kompetens forfarande, designers osv.

Många gnäller på Bavaria av olika anledningar. Flytande husvagnar osv..Men dom säljer det de flesta kunder vill ha. Dessutom till ett bra pris.  Kanske inte helt rak jämförelse. Men Bavaria är ju lite vad Maxi var på -70 och -80 talet.  Dock tycker jag att Maxi vågade mer med designen!

Men, smaken är ju som baken, delad..  Själv bor jag i ett funkis hus, har en funkis segelbåt. Maxi magic! smiley

Mest tråkigt av allt är alla som förlorar sina jobb när varven skär ner, eller lägger ner..Inte bra för vårat samhälle.

 

 



Senast ändrad av Sator | 09 augusti 2011 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sator, visst kommer det alltid finnas folk som är beredda att betala. Dock så blir de nog färre och färre tyvärr iom att volymtillverkarna hela tiden förfinar sin design och produktion vilket gör att det kommer närmare och närmare men till ett mycket lägre pris. Se bara på Bavaria som iom de nya serierna, spec på motorbåtssidan verkligen blivit ett alternativ till de spekulanter som tidigare endast tittat på de finare märkena. Nu är man lika bra, om inte bättre än de franska konkurrenterna och på ett antal års sikt kanske lika bra som de engelska men till ett betydligt lägre pris?

En del av Najads problem kanske även är att det är väl dyrast även bland orusvarven vad jag sett?

Som sagt, visst kommer det finnas kvar svenska varv i lyxklassen, men betydligt färre än nu.

Trist för Malö om de verkligen inte har en enda båt på order. De gör väl bara en 20.-25 båtar om året normalt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte order på en enda båt. kanske man nichat sig för hårt och har för dåligt produkt utbud. Missat marknadsföring/undersökningar osv.

Håller med dig att klassen på masspruducerade båtar verkar bli bättre och bättre. Kul för konsumenterna!

Mmm..tycker fortfarande att vi borde ha större volymproducenter i sverige. Somsagt, vi är ett båtland med mycket kompetens. Kanske saknas kapitalet idag för större satsningar?

Kommer nog alldrig bli som tidigare decennier. Men vi kan vi med, om vi vill!

 

Ska vi dra igång ett varv? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit kul om en stor biltillverkare typ BMW bestämde sig för att bygga en båt, med den effektiviteten biltillverkare har. Tror båtar skulle kunna kosta en bråkdel av vad dom gör nu och ändå ha en överlägsen kvalitet mot dagens båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det kommer bli många varv som får stänga nu i höst eller till våren 2012.
Bavaria Holland gick i konkurs nu i veckan.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria genomförde väl en rekonstruktion förra året om jag inte minns fel? Dehler gick omkull och  köptes upp.

Vänta till Kineserna kommer, då går det ännu sämre för de kvarvarande svenska och även de europeiska får nog stänga igen i större omfattning än vad vi har sett hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det uppenbart.

Reflekterat på det många gånger när man går längs båtbryggorna. Otroligt många fabrikat. Kan aldrig fungera.

Hur många fabrikat tillverkas bara i Sverige?

Kan aldrig gå att så många ska kunna hålla ett antal olika modeller, ständig utveckling och samtidigt möta alla krav. Dessutom krav på allt från arbetsmiljö, miljökrav, all redovisning osv.

Jämför med bilindustrin där ett antal märken gått i graven eller slagits ihop. Tänk om vi kunder hade förväntat oss att det fanns ett 50-tal olika bilmärken bara i Sverige som alla skulle vara lönsamma och klara konkurrensen från andra länder.

Blir nog fler båtfabrikat som kommer läggas ned (även om det är tråkigt)

Det som flera redan gjort är att flytta till lågkostnadsländer. Knappast innovativt då konkurrenten kan göra detsamma. Det som krävs är smartare konstruktioner och effektiv produktionsprocess.

Detta har bilindustrin hållit på med i massa år men knappast båtindustrin. Vanligtvis sätts ca 80% av tillverkningskostnaden vid design och resten är till för tillverkningsprocessen att effektivisera. Detta har båtindustrin i Sverige inte gjort så mycket åt.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man göra många jämförelser med bilindustrien men det är några fundamentala skillnader som gör att det troligen även i framtiden kommer att finnas ganska många båttillverkare kvar, även ganska små. Även om en utrensning kommer att ske.

Bilar köps oftast av rent praktiska skäl, transport A-B till en låg kostnad och många, kanske de flesta vill bara ha något som är säkert, ekonomiskt och som funkar.

Båtar är en fritids/lyxpryl där köpet ofta har en väldigt stor andel rent känslomässiga faktorer inblandade. Man köper det man vill ha utan att titta lika mycket på pengarna som vid ett bilköp. Skulle vi vara lika rationella vid ett båtköp som vid ett bilköp så skulle ju ingen köpa en båt för mer än ett par hundratusen max. Om man ska räkna in vad totalkostnaden per sjömil, säsong etc blir. På samma sätt som man räknar vid ett bilköp.

På 10 års sikt tror jag vi har kvar. H-R, Nimbuskoncernen, Delta, ett par styrpulpetvarv (plast och Alu) samt någon eller några rena specialtillverkare typ Linjett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck.

Tänk om alla dessa negativa inläggen/författarna  skulle komma till Öppna Varv för att se varför dessa varv tar ut så höga priser för sina produkter.

Varför ska alla båtar byggas med  reglar/skruv istället för en klick sika??

6-10 lager lack istället för 2lager?

Perfekt passform på inreden?

Bästa kvaliteten på beslag osv?

Bästa kvaliteten på träarbeten?

Höga personalkostnader, yess.

Kan fortsätta hur länge som helst.

Det handlar om kvalitet , därför tar varven ut dessa priser.

Sen kan jag förstå att man inte  vill betala dessa priser utan beställer en Bavaria som seglar hur bra som helst, men,,,,,,,, titta på säljes annonserna.

Nu väntar jag bara på svaren på mitt inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att det finns alla möjliga kvalieteter på båtar.
Jag gillar åtta lager lack i inredningen, andra skiter i det. Varför ska man då betala för åtta lager om det inte känns viktigt? Hur många är villiga att betala för den perfekta passningen av fanér i kulör och struktur som är på dyra båtar, när de flesta ser inte ens skillnad på laminat och riktigt trä, och ytterliga några inte bryr sig?

Och det kanske inte är så konstigt att det säljs fler begagnade Bavaria än HR. Dels säljs det så många fler nya Bavaria än HR, dels går det inte speciellt många HR som uthyrningsbåtar, och dessa båtar byts ju ut efter några år.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns ju folk som är villiga att betala för kvalitet istället för kvantitet eller?

Och hur kommer det sig att det är väldigt många nya Bavarior som är till salu, inte kan det väl bara bero på kvantiteten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart många vill betala för kvalitet, men vad är kvalitet?
Är snickerierna det enda måttet?
Nej.
Nä, det finns för få som är beredda att betala 2-3 gånger så mycket för en båt med möbelfinish.
Tråkigt javisst, men det är verkligheten.

Anledningen till att det finns många nya Bávarior till salu har jag redan svarat på i mitt förra inlägg. Hyresbåtar går som regel 3-5 år, sedan säljs de, oavsett fabrikat.
Hur många nya HR säljs i Sverige varje år? Tio-tjugo?
Hur många nya Bavaria? Några hundra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. antalet Bavarior till salu så är det ju även så att det säljer mycket fler båtar än de flesta andra märkena att det är många charterbåtar. Sedan kan det säkert vara så att en del har köpt Bavaria som förstabåt och sedan har valt/fått den ekonomiska möjligheten att köpa en finare båt typ en H-R eller liknande.

Själv skulle jag nog köpa ett Orustbygge om jag kände att ekonomin i princip inte spelar så stor roll att jag verkligen uppskattar det extra man får för merpriset. Personligen tycker jag Orustbyggena är grymt fina men skillnaden blir hela tiden mindre och mindre mot tyskar, fransoser mfl. Ni som inte tror att storvarven kan komma ikapp eller väldigt nära på finnish och kvalitet kan bara titta på bilindustrin där t ex Porsche gör 100´ bilar per år. BMW och MB 1 miljon bilar per år var med högsta kvalitet på indredningar mm (iaf på de dyrare modellerna).

Ju större Bavaria, Jenneau mfl blir desto bättre kommer kvalitet och finnish att bli iom att de får muskler att ytterligare förfina produktionen.

Visst är det tråkigt att Najad får stänga men samtidigt ingen överaskning att någon får lägga ned.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilindustrin var bara ett exempel.

Se på vad som hänt med utveckling på andra saker. T.ex dvd spelare, platt TV. eller andra prylar där utvecklingen ger oss mer prestanda till ett lägre pris varje år.

Båttillverkningen tvärtom. En båtmodell som för 10 år sedan är idag ca 50% dyrare idag. Vissa säkert 100% dyrare. I stort sett samma prestanda och finesser.

Detta har hållit då även beganade stod sig bra i värde. Nu har verkligheten kommit ikapp båtarna och nu har vi en fallande prisutveckling på begagnat, vilket borde vara helt normal. Ju mer de slits ju mindre värda borde de vara.

Precis som Peter skriver så är det inte alla som vill betala för möbelfinish och många förväntar sig moderna praktiska båtar med en vettig prisutveckling.

Nu handlar ju egentligen tråden om eländet för Najad och deras båtar är ju inte dussinmodeller utan mer exklusiva.

Dock är jag ganska säker på att minst 50% av alla i dag levande båtfabrikat är borta inom 10 år.

Se bara hur det går med klassiska namn som Örnvik och Uttern. Flyttade till Polen för att genom billigare arbetskraft få ner tillverkningskostnaden men påverkar vad kunderna tycker om detta. Största kundkretsen i Sverige och kan inte tänka mig annat än rejält vikande försäljning som resultat.

Vägen utför mot nedläggning.

På bilparkeringen kan vi finna oss i att vi parkerar våran Volvo V70 tillsammans med ett gäng liknande bilar men på båtbryggan ska vi vara unika.

Kommer aldrig att hålla.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åtta lager lack har nämnts, det skulle vara roligt att veta vilket varv som lackar 8 gånger, inte är det Najad det är då ett som är helt säkert.

När det gäller Najadvarvet så kommer inte det varumärket att försvinna, varumärket och formar ligger säkert i ett eget bolag som inte alls berörs av den här konkursen och jag skulle inte bli förvånad om just det bolaget som innehar varumärket går mycket bra.

Fastigheterna i Henån ägs om jag inte är helt fel ute av två fastighetsbolag som jag antar inte har nått fel på likviditeten.

Vi har inte sett det sista av Najad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kina används redan som producentland för båtar, inget vi behöver vänta på.

Fortfarande så är det företag som låter tilverka i Kina men det kanske är en tidsfråga inna vi ser kopior  som produceras i Kina marknadsföras som Kinesisika produkter.

De har ju lyckats med att kopiera Apple store och IKEA, varför inte båtar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Taiwan har dom tillverkat båtar av typ Grand Banks i 30 år och ser ni några sådana i svenska vatten så är dom tillverkade i Asien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att effektivisering är ett måste, och bilindustrin är ett föredömme. Jag tror inte på att lägga ut hela tillverkningen på lego i lågkostnads länder. Däremot delar av tillverkningen. Slutmontering och kvalitets säkring här hemma i Svedala. Då kan man fortfarande kalla produkten Quality made in Sweden

Hur mycket av delarna till volvo är gjorda här hemma. Mycket, men väldigt mycket kommer från underleverantörer som har tillverkning i Kina osv..

Om Bavaria får man säga vad man vill. De är iaf ledande i effektiv båtfabrikation. De har ett löpandeband system av enklare modell. En av hörnstenarna till deras mycket konkurenskraftiga priser.

Håller med fullständigt att det finns alltid folk som är villiga att betala rejält för det lila extra. Jämförbart med Rolls, Astom Martin, Morgan osv om man jämför med bilvärlden. Skillnaden är att båtandet är våran hobby. Därför räknar man inte på samma sätt när man köper en V70 som man köper en båt. Uthyrningsfirmorna räknar däremot på det effektivaste sättet, rent ekonomiskt.

Tror ingen här påstår att Orustvarven inte har superb kvalité.   Där emot tror jag att gruppen köpare minskar. Rent designmässigt, även när jag blir äldre, så tror jag inte att modellerna av båtar kommer att tilltala mig.  Flashigare design tror jag blir viktigare och viktigare. Dagens ungdomar kommer ha en annan smak när de blir pensionärer, än dagens pensionärer. Utvecklingen går framåt.

Åter till biljämförelsen. Det finns fortfarande exlusiva märken som lever som förr, ex vis Morgan. Men det går inte bra. Många ärevördiga exlusiva bilmärken har lagts ner, pga av att man inte klarat att driva utvecklingen framåt.

Framtiden är nog tyvärr färre varv, med fler modeller.  Annars klarar man inte kostnaderna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm..tur att vi är sådana experter!! wink

Vi bör defenetivt dra igång ett varv, framgång är ju självklart! devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten rättelse bara.GB byggdes och byggs

Hong Kong , Singapore och Malaysia

:-)

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen på problemen heter smartare konstruktioner och effektivare tillverkningsmetoder.

Att flytta till lågkostnadsländer kan vem som helst göra men där blir det snart dyrt också.

På 60 talet var Japan lågkostnadsland. Hur länge är Polen eller övriga Baltländer lågkostnad?

 

Många båtar är konstruktivt samma nu som för 50 år sedan. Gelkoat, polyester och glasfiber. Dessutom jäkligt svårt att automatisera tillverkningen av. Speciellt inte med tillverkningsserier på några 100 båtar av den typen per år

Jämför med bilindustrin. Vem köper en line med svetsrobotar för karosseri om man skulle bygga 100 bilar om året?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja nästan.

Läs på dem så står det Assembled in China.

 

Flyttar man hela tillverkningen till Kina ökar risken betydligt att någon gör bra kopior. De får då tillgång till ritningar och tillverkningmetoder och det kan vara någon som jobbat där ett tag som startar eget.

Men att bygga båtar i mindre serier?  Kineser är inte dumma, de fattar att det inte blir så mycket pengar och satsar hellre på något som ger mer vinst.

 

Åker till Kina på lördag (Shanghai) hyffsat insatt i hur det funkar.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam till om det blir så vanligt med kinatillverkat. Dels är båtfolk väldigt konservativa,Båtar är i de flesta fall att betrakta som premium/lyxprodukter och den kategorin köpare har nog inte accepterat stämpeln made in China på den typen av produkter än iaf. Dessutom har vi problemet med små serier och stora transportkostnader iom att båtar både är stora och tunga. piratkopieringen. Blir en modell framgångsrik så har vi kopior på plats nästan direkt. Dessutom börjar kostnaden för arbetskraft redan nu öka kraftigt i Kina, speciellt kvalificerad sådan.

Skulle Nimbuskoncernen eller H-R t ex flytta till Kina är det lite som Porsche eller BMW skulle sluta tillverka i Tyskland och flytta allt till Kina. De tilltänkta målgrupperna är inte redo för det än kan jag nog lova. Personligen skulle jag ha mycket svårt att slanta upp typ 2,5milj för en Nimbus som det stod made in China på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...