Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Arne_Anka

Bayliner 192 Discovery som första båt; bra eller...

Rekommendera Poster

Hej

Har kollat runt en massa på båtar, en DC på runt 20 fot som går att sova i enstaka nätter men mest för dagsturer, för runt 200.000, kanske aningen mer om det är en lite nyare båt. Då jag liksom alla andra får lite allergiska utslag av just Bayliner pga av all skit man hört om de från 80-talet har detta märke inte varit alls av intresse. Men så av en tillfälliget såg jag att de hade en 192 Discovery hos en förmedlare jag besökte som endast hade ett par år på nacken , tom med ett års garanti kvar, och jag tyckte den gick riktigt bra, lite vindkänslig kanske, men det är väl de flesta lika små båtar.

Någon som har erfaranheter av denna modell? Den förefaller ha fått bra omdöme. Och i dagsläget är väl en Bayliner typ samma lika som en Sea Ray, samma koncern. Eller ska jag överge den då jag inte kommer att kunna sälja den vidare då ingen, liksom jag, kollar på just Bayliner?

Tacksam för svar

post-10019658-1394236794,6955_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens Bayliner är det inget fel på och motorerna är de samma som i nordiska båtar. Är pulpiten som på fotot så får du öppna upp den så blir båten mera användarvänlig och dessutom mer attraktiv den dagen du ska sälja den. Skillnaden mot en Sea Ray är väl att Sea Ray är lite mer rubust byggda och väger därför lite mer. Bayliner är mer attraktiv för den som ska traila. Sea Ray behöver lite mera motor för att få samma fart som en Bayliner men fixar o andra sidan grov sjö lite bättre men med en sån båt så är man ändå bara ute i finväder så då kvittar det. Det man brukar säga är att Bayliner är mest båt för pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för ditt svar.

Pulpit är öppen på de nordiska båtarna, i alla fall på de jag kollat på än så länge.

Gällande skillnaden på Sea Ray och Bayliner har du säkert rätt, jag tvivlar på att det är identiska båtar, då hade ju det ena märket känts ganska... överflödigt. Vad jag syftade till med den direkta jämförelsen är väl snarare att kvaliteten, som tidigare var ett stort problem med Bayliner, kanske inte borde vara betydligt sämre på det ena märket. Sen kan naturligtvis de olika båtarna medvetet vara mer eller mindre robusta som du säger, men det är ju ett medvetet val från tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...