Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjoma4

Garmin

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Garmin plotter 720, en vhf 100i och en ais 300. Alla Garmin. jag vill koppla ihop enheterna i ett NMEA 0183 nätverk, men har inte lyckats klura ut vilka färgerna är på kablarna som skall kopplas ihop mellan de olika enheterna för att det hela skall fungera. Installationsanvisningarna lämnar mycket i övrigt att önska. Det står tx och rx  plus o minus om vart annat, men inte vika förger på de olika enheterna som skall kopplas till varandra.Inte ens Garmin support kunde hjölpa mig med ett fungerande kopplingsschema... Kan någon som gjort installationen och fått den att funka svara mig på mina frågor så skulle jag bli mycket glad och tacksam!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan detta vara nåt ?

Visserligen till 400/500 serien men det borde vara samma !?..

 

post-10009002-1394236794,601_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lite trickiga med Garmin plottern är att den inte har (-) anslutningar för respektive koppling.

Jag skulle kopplat AIS till Port 1 enligt:

Plotter                        AIS

Blå (Tx 1) lämnas oansluten

Brun (Rx1)                 Grå( TxA )

                                  Rosa (TxB-) Lämnas oansluten

                                  Orange/Vit Lämnas oansluten för att få 38400 hastighet

 

VHF tillport 2

Plotter                         VHF

Grå(Tx2)                     Lila (RxA )

                                   Grå(RxB-) lämnas oansluten

Violet(Rx2)                 Blå(TxA )

                                  Brun(TxB-) Lämnas oansluten

 

Sedan får du gå in i plotterns konfiguration och se till att port 1 är NMEA high speed och port 2 är NMEA Std

Fredrik

S/Y WhiteStar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, tackar! Skall försöka med ditt förslag. Stämmer det att det bara skall vara en enda anslutning mellan ais och plotter (brun kopplas ihop med grå)? //Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack! Stämmer det att det bara skall vara EN anslutning mellan plotter och AIS?( brun o grå).//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja det skall räcka med en kabel mellan Plotter och AIS. Sedan måste ju 12V och jord anslutas till AIS, VHF och plotter.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Jag undrar bara varför du inte använder nmea 2000 istället?

Jag har Samma grejor som dig förutom att min vhf är en 200i men jag antar att 100i också är nmea 2000 kompatibel.

Superenkelt att koppla ihop och om du någon gång i framtiden vill koppla in fler grejor så är det bara att plugga in en kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...