Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Athene2600

Motorbyte i Nimbus 2600

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att byta ut en trött TAMD30 från -87 i min Ninbus 2600. Motorn har visserligen bara gått, enligt mätaren, 2200 timmar  men den har börjat bråka å det e ingentin att önska sej på sjön. B.l.a vattenpumpen och generatorn har i sommar ställt till med besvär, värmeväxlaren läcker, olja i kölsvinet osv. Okej, jag hör redan er säga att sådant hör till å de e bara att byta ut den gamla delen mot nytt.  Vet inte vad Volvo reservdelar kostar i Sverige men här I Finland kostar dom SKJORTAN. Att totalrenovera gammalt lönar sej knappast,  för jag har ju fortfarande den gamla klumpen kvar.  De e nog nytt som gäller.  Flere alternativ till en ny motor finns.  Och eftersom litet högre marschfart e på önskelistan så har jag valt en motorstyrka från 140 kh uppåt. Vad e det rätta alternativet, där hoppas jag få hjälp av er. Så “greppa pennan” å berätta vad ni har för åsikter.

 

Nanni Toyota T4                   155 hk             346kg             2982cc

Lombardini LDW194            150hk             268kg             1910cc

Vetus VF4.150e                     150hk             265kg             1910cc

FNM HPE 140                         140hk             240kg             1910cc

Huyndai D150P                      150hk             261kg             2188cc

Iveco SOFIM HPI                   175hk             330kg             3000cc

 

Lombardini, Vetus och FNM änvänder visst samma motorblock, Fiat/Alfa? Liten cylindervolym, mycket hästkrafter och Italienskt kan väl inte vara bra i längden… eller?

Huyndai, nykomlingen på marknaden. Gör fina dieslar till bilar men hur e den i marint bruk?

Nanni Toyota, Land Cruiserns motor som gjorts om till marint bruk. Motor som tål stryk åtminstone på land. 500.000 km på lansväg å den börjar bli inkörd.

Iveco (Fiat) ???????

 

Tackar på förhand

 

/Christian.

 

P.S. Bogpropeller, berätta vad ni installerat i era Nimbusar , märke och hur kraftig.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så har Italienarna väldigt gott rykte när det gäller dieselmotorer. Det som kan vara viktigare att väga mot vem som gjort blocket är vart marinkonverteringen kommer ifrån och hur lätt du kan få tag i reservdelar och kunnig servicepersonal för motorn/marinkonverteringen. Inte så kul att få båtsemestern förstörd för att det inte går att få tag i någon enkel men vital reservdel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Italienarna gör en väldigt bra motor. Lombardini (som inte är samma sak som Vetus) är dock på 180 hk. Det finns en snutt på Youtube om den

http://www.youtube.com/watch?v=t-nPOAhZIlw

Hustrun till båtägaren blev så nöjd för det blev så tyst under gång att hon kunde prata. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är 6 st i vår båtklubb som monterat lombardini 87 hk turbodiesel. Min heter dock IVECO men det är samma motor fast med analoga och rejälare instrumentering. Ingen har haft något som helst problem med sina motorer. Rekomenderassmiley!

Alltid lika trevligt när man kommer ner tillbåten och man vet att det bara är att vrida om nyckeln och dra iväg.

Lycka till med ditt inköp!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suttit framför datorn på kvällarna och Googlat och det verkar som om Lombardini, Fnm och Vetus motorblock verkligen kommer från en Alfa Romeo/Fiat 1,9. Har också hört ryktesvägen att Fnm fabriken skulle vara den som marinkonverterar Vetus marindieslarna!? Vet någon något om detta?Med andra ord kan man väl tro på att tillförlitligheten kanske är den samma hos alla dessa 3 motorer oberoende märke. Rerevdelstillgången och servicen är viktig och där kan jag snabbt konstatera att de e nog Volvo och Yanmar som e strået vassare än dessa Italienare, åtminstone här i finska skärgården.

Hur som helst, det ser ut som om det skulle luta mot Lombardinin fast Huyndain nog är ett mycket intressant alternativ. Vi får se hur det går. Vi har flytande båtmässa här i Helsingfors om några veckor och där tänkte jag köra igång med offert-rundan.

Jag tackar för alla svar!

/Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är riktigt att Lombardini, FNM och Vetus är i grunden samma motor. FNM tar Lombardinis motor och marinerar den för Vetus. Lombardini gör det i sitt dotterbolag Lombardini Marine.

Det som skiljer är elsystemet, vissa marina delar och turbo. Värmeväxlaren sitter också lite annorlunda vilket gör att Vetusen är något större. Bränslesytemet är lika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Maxi Maxim som ju är en snarlik båt men med annan drivlina. Jag har dock byggt om den med rak axel istället och då bör den motsvara din båt ganska väl både vad gäller mått, skrovform och vikt. I min motorbytartråd, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=267562&highlight=aurora så kan man läsa lite om mina erfarenheter.

Jag valde en Lombardini LDW 194 JMTI som har 180 hk. Idag har motorn gått 180 timmar och jag är mycket nöjd. Jag tror att du bör ha en motor i ungefär samma effektklass för att få båten att plana ordentligt. Nimbus 27 Familia har ju en AD31 på 130hk och den motorn är för klen för att kunna hålla planingsläge utan att anstränga motorn för hårt, särskilt om man har mycket last i båten. Om man väl tar sig jobbet (och kostnaden...) att byta motor så tycker jag verkligen att du ska sikta på 180-190 hk. Även vridmomentet är såklart viktigt. Toyotamotorn må vara en slitvarg, men den är inte alls en lika förfinad produkt som de Fiatbaserade motorerna. Jag gissar att den väsnas betydligt mer också. Hyundai har jag dålig koll på. Både Volvo, Yanmar och Vw har ju prisat ut sig fullständigt.

Här i Sverige har Lombardini en mycket kompetent generalagent som är generös med tips och råd, det är också något att ta hänsyn till när man väljer fabrikat. Den motor på 180 hk som jag har kommer att ersättas av en motor på 200 hk, det skulle nog vara alldeles perfekt till din båt.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...