Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PerManne

Malö Strömmar

Rekommendera Poster

Var tvungen att segla in igenom Malö Strömmar för ett par veckor sedan då vi hade motor haveri. Trots västlig vind 6-8 sekundmeter så åkte vi bitvis bakåt på grund av strömmen.

Insåg sedan att strömmen går i båda riktiningarna, styrs detta enbart av hög och låg vatten eller även av vindarna. Eftersom vi hade västlig vind men ändå motströms så känns det som det är tidvattnet.

Någon som har ett vetenskapligt svar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidvatten är en orsak. Dock tycker jag det verkar som att vattenståndet i allmänhet påverkas mest av hög- eller lågtryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidvattnet på svenska västkusten är maximalt 40 cm, medan de variationer som som orsakas av vindar och förändringar i lufttrycket kan vara upp till 2.5 meter. Så, även om du ser en regelbundenhet i tidvattnet om du mäter detta med en s.k. pegel, så är det väsentligen vindar och lufttryck som orsakar de strömmar du upplever i innerskärgården. Längs västkusten finns det också strömmar som orsakas av vattenutflöde från Österjön, men även denna (mer konstanta) ström påverkas av vind och lufttryck.

Så, det är inte helt enkelt att räkna ut om du kommer att få strömmen med eller mot i innerskärgårdens trånga sund.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde frågan var om hur strömmarna beter sig i Malö strömmar och inte generella tidvatten på västkusten. Jag är het övertygad om att det finns andra faktorer som lufttrycksförändringar och starka  vindar som påverkar detta. Men strömmarna inanför Orust är ofta ganska förutsägbara. De visar sig framförallt i Malö strömmar, Nordströmmarna och runt Svanesund.

Västkustkretsen hos kryssarklubben har även en liknande karta,

http://old.sxk.se/tekniska/btf/navigation/na03.htm

Det har stämt de flesta gånger jag passerat dessa ställen.

Dock upplevde jag det litte udda i sommar då det flera dagar i rad var en starkt (1.5 2 kn) sydgående ström i yttre skärgården i norra Bohuslän, läs Väderöarna till Koster. I nio fall av tio brukar det vara nordlig ström.

 

Fredrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om två krafter motverkar varandra är det den starkare som ger resultatet. Dvs. om det är t.ex. ett kraftigt lågtryck på gång så stiger vattnet, vilket ger en inåtgående ström i Malöströmmar, även om tidvattnet egentligen skulle varit på väg ut. Om tidvattnet däremot är på väg in, så blir det en extra kraftig ström inåt. Eller motsvarande utåtgående när det är högtryck på gång och vattennivån sjunker.

Längre ut däremot är det oftast en nordgående ström. Det märks väldigt tydligt i t.ex. Gullholmens hamn. När det är sydgående ström där, säger de gamla där att strömmen går fel väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik, särskilt för kanot-länken i trådens inledning.
En fräsch tabell online, inte bara kryssarklubbens gamla vanliga och rätt risiga pdf-kopia. (Haha, gillade också vänsterklicks-uppslaget Ursäkter, lögner och knep :)

Blev i förstone litet förvånad över att din senare länk med - den för mig välkända - kryssarklubbs-tabellen, för vid en jämförelse tabellerna emellan har denna knyckar i de diagonala min/max-strömlinjerna, men de är faktiskt är helt räta i din första kanot-tabell.
Men skillnaden beror (antagligen, har inte kollat närmare) bara på att de vertikala månfas-linjerna istället lutar något. Strunt samma egentligen, bara innehållet som kan utläsas stämmer. (Misstänker dock att kanot-tabellen egentligen kan vara mer exakt, för månen lär väl inte ta några skutt??)


Själv använder jag sen länge kryssarklubbs-tabellen främst för att försöka utröna tidvattnet vid tilläggning i naturhamnar, alltså så att jag inte lägger till i de grundaste delarna vid högvatten. Tycks f.ö. stämma ganska bra, iaf hittills. Dvs tidpunkter med hög utströmning i de smala sunden tycks indikera högvatten (med viss eftersläpning), så extra försiktighet är lämplig vid tilläggning på grunt vatten. Kanot-tabellen bekräftar och förtydligar ju f.ö. detta genom att ha tydliga hög- och låg-vattenmarkeringar.

Sen är väl som sagt lufttrycket en riktigt stor faktor, men även vindriktningen?
Blåser det långvarigt kraftig ostlig vind här på västkusten, så lutar efterhand hela vattenytan till Danmark svagt svagt uppåt??
Tror alltså att ihållande vindriktning också är en klart märkbar faktor för vattenståndet, och iofs därmed också överlagrad - likt lufttrycket - tabellens verkliga strömstyrka?
[själv kollar jag f.ö. min gamla gps, på astronomical, för t.o.m. de enklaste gps:erna har nog månfaserna ständigt lättillgängligt, så varken papptabeller eller online-sajter verkar nödvändiga därvidlag?]

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 augusti 2011 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PerManne,

 

Du ville ju ha ett vetenskapligt svar på frågan, så jag frågade en professor i oceanografi om Malö strömmar. Nedan ser du hans svar (skickat från en dator utan å ä och ö, men jag tror inte det skall vara problem med att läsa det)::

clear1x1.gifclear1x1.gifclear1x1.gifOm vadret ar nagotsanar lugnt brukar det vara instrom genom Malo da tidvattnet stiger - fram till en stund efter hogvatten. Sedan vander strommen och gar at andra hallet tills en stund efter lagvatten. Detta for att vattenstandet innanfor Strommarna sprider sig dit fran Marstrandsfjorden som en lang vag - det gar inte sa fort for hastigheten beror av djupet som ju inte ar sa stort. Darfor blir signalen fasforskjuten - forsenad - i Koljofjorden jamfort med Ellosefjorden. Denna forklaring bryter samman om det blaser kraftigt fran SV - da blir vattenstandet hogre langst in i systemet och man kan fa utstrom under en langre period.       Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...