Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brellan

Maxim 26

Rekommendera Poster

Hej! Är fortfarande på jakt efter en Maxim 26 men har ännu inte vågat gå hela vägen...behöver därför Er hjälp här på Marin guiden, där de riktiga proffsen sitter med god erfarenhet, vilket jag själv avsaknar helt.

1/  S-drev: hur funkar det? Vad ska vi titta på eller fråga om vid ev. köp av båt? Har förstått när jag läser bland äldre inlägg att bälgen ska bytas var 5:e år, vad är en bälg ( har en liten uppfatting om att det är någon slags gummitätning)???

2/ Vilken motor är att föredra? MD 21a eller MD 32:a? 

3/ Någon som ändrat om förarsäte och ratt till styrbord sida? /för att frigöra större plats för köket?

4/ Är det några större skillnader mellan årsmodell -79, 80, 81, 82? och i så fall, vilken är mest prisvärd?

Som ni förstår behöver jag ALL input som finns och är er evigt tacksam om ni orkar och vill svara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

1- Jag har dokument och kvitton på allt som är köpt och bytt på min Maxim sen 1989.Åt s-drevet har ingenting gjorts mer än oljebyte och bälg byte, det säger en hel del om drevets hållbarhet.Bälgen tätar mellan skrovet och drevet, lite trångt å meckigt att byta men är man bara normal händig så är det inga problem.

2- Hugget som stucket vilken motor som är bästa att ha då det i grundenn är samma motor, vilken är renast? Och mest påkostad? Vilken har gått lugnast och fått regelbunden service?

3- Glöm att byta styrsida! Det blir hur mycket jobb som helst med all el osv.

4- Skicket är viktigare än årsmodellen i stort. Men nyare är ju nyare.

I stort så är motorn ett lotteri om den inte är bytt, tycks ha sett en på blocket med en nyare motor, har du kollat den??Samtidigt kan dom nog gå hur länge som helst om man sköter dom å kör lugnt.

Det finns ett 10-tal båtar som är gjorda på sent 80-tal som har yanmar 88hk,rak axel och styrplatsen om strybord. Fina båtar men svårare att få tag på och så klart lite dyrare.

Är du händig??

Mvh/Andreas    smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Anderas för dina svar!

Det är mycket värdefullt att få svar på dessa frågor.

Händiga får vi nog säga att vi faktiskt är när det gäller det mesta, men just motorer är väl ett ganska blankt blad , men skam den som ger sig smiley.

Drömmen vore en bra motor och skrov men sunkig inredning...ungefär där platsar vi ganska brasmiley. Kommer du på fler tips eller om du vet någon båt till salu, så vore jag supertacksam.

Ännu en gång: Stort tack för dina svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...