Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Volvopenta400

Volvo penta 60 hk

Rekommendera Poster

Hejsan ska och kolla på en båt ikväll tror jag och det sitter en volvo penta 60 hp på .

Jag har åkt på ett antal nitar på gamla motorer så jag undrar vad bör jag kolla på motorn för att se att den är i dugligt skick så den håller något år till isåfall med normal service

 

Mvh Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar vara i antikvitetsbranchen.

PG Gyllenhammar höll i yxan och lät svensk utombordartillverkning gå i graven 1979 till förmån för utvecklingen av Volvo 740. Motorn torde alltså vara minst 31år gammal. Ingen säljare kan lämna annat än runtnästauddegaranti på en sådan motor. Mycket får utombordare slits ut. Är den välskött så kommer korrosionen ta den när dess tid är inne. Det kan vara idag, imorgon eller om fem år.

Provkör gärna, men värdet för en sådan motor är enligt min uppfattning bara 1000-2000 kr, sen kan det hända att den trots detta går att sälja på blocket för 5 000 kr till någon optimist som hoppas på att få ut 5-år.

Du haft otur ett antal gånger.  Tyvärr ökar inte detta sannolikheten för att denna motor skall få ett längre liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att den orkar gå på tomgång med växel i. Kylningen kan också vara bra att kolla då det är lite knepigt att hitta impeller till gamla Penta utombordare. Jag har haft kylvattenläckage runt tändstiften på min 25hk Penta vilket har resulterat i nästan obefintlig skvallerstråle då mycket vatten rinner ut på andra ställen, men den kyler fortfarande ok.

Det mesta går att få tag på till dessa motorer men man får jobba lite hårdare än med t.ex Evinrude eller Mercury då det inte finns någon stor återförsäljarkedja.

Ett omdöme jag har hört från de som håller på med dessa gamla snurror är att Volvo Penta var världsledande på 70-talet och att det tog japanerna låg c:a 15 år  efter innan de kom upp i samma kvalitet, framförallt betr. korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan var och testa den nyss väldigt väldigt lättstartard ! Men gick lite halv risit på tomgång och när man skulle iväg fick man vara snabb att dra på gas annars la den av och på låga varv skakade den väldigt mycket.  Annars gick den riktigt fint . Som du nämner att det läcker ut vatten vid tändstiftet såg jag att denna hade gjort också som likt min gamla volvo penta 40 hk .

 

Jag gillar volvo penta för att dom är grymt billiga och har elstart och drar nästan inge soppa alls denna 60 hk drog 10-14 liter på fullgas per timme

 



Senast ändrad av Volvopenta400 | 02 augusti 2011 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ägt en Penta (55hp) fr tidigt 70-tal. Mycket smidig gång och helt otroligt bränslesnål.

Enda problemen var väl egentligen den mekaniska tändningen, med brytarspetsar x 3 och den glappande tändförställningen. Så se bara till att få den elektroniska versionen.

Det märks mest på oren gång och att varvtalet kan pendla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...