Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
chp76

Glykolvatten mängden ökar

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har en sötvattenskyld aq95 som jag har lite problem med.

Har upptäckt att varje gång som jag varit ute med båten i sommar så har mängden vatten i glykoldelen ökat.

Jag konstaterar att det trycks ut vatten ur expansionskärlet och vatten mängden i kärlet ligger över max. Tömmer då ur vatten ur expansionskärlet så att det ligger strax öven min på kärlets markering.

Efter nästa tur med båten så är detta samma sak igen.

Har skruvat ur värmeväxlaren och provkört den hemma  med slangar kopplade till kranen.

Men jag kan inte upptäcka några som helst läckage mellan de båda sidorna.

Har ingen vatten i oljan så jag tror att topplocket är tätt, stiften ser bra ut (lite ljus beiga).

Är det någon som har en ide om hur vattnet kan komma in?? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt fixar ju ventiler så att glykolsystemet stannar på nån atmosfärs övertryck, när vattnet expanderar av motorvärmen. Borde ju då inte läcka in ifrån sjövatten-delen kan man tycka, snarare ut.

Kanske är det avgaser i vattnet, ser det smutsigt ut?
(Kan ju ev tryckas in avgaser bara när cylindertrycket är som störst.)

Vad händer om du öppnar exp-kärlets lock tillfälligt då motorn blivit varm för att tryckutjämna, blir det värre? Pyser det?
(En annan ventil ska vanligen släppa in luft i exp-kärlet så att undertryck inte uppstår vid avsvalning.)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag öppnar locket till expansionskärlet händer just ingenting. Har visserligen bara gjort detta när jag stängt av motor och kommit hem till bryggan igen. Expansionskärlet är ett b18 (amazon,140) orginal. Dvs bara en slangkoppling i botten.

Tycker att glykolfägen blivit blek blå istället för mörkare blå som den var tidigare samt att vattnet ser lite grumligt ut.

Dessutom så har jag fått tömma av kylar vattnet vid flertalet tillfällen då det hela tiden går över max på behållaren när motorn är varm. Har även fått glykolvatten i slagvattnet som jag pumpar ut med länspumpen. Har inga som helst antydningar till vatten i motor oljan eller i ventikåpan allt ser toppen ut där... Har haft hemma värmeväxlaren och provtryckt den helt oventenskapligt med både luft och vatten och kunde inte hitta några läckor.

Misstänker visserligen att limpan och eller avgaskröken sjunger på sista versen. Men kan dessa på något underligt sätt trycka in vatten i glykol sidan men inte in i motoroljan?

Eller kan det vara så att toppen är kass, men hur tusan kommer sjövattnet in där?? Det är ju två olika system. Sjövattnet går först via pumpen till oljekyl,värmeväxlare och sedan ut med avgaserna via kröken.

Jag blir inte klok på min båt crying

// Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Då är det bara i värmeväxlaren som 

kylvättskorna kan komma i kontakt med varandra.

Då måste det va där som sjövattnet fyller på det slutna systemet.

Toppen har ju ingen kontakt med sjövattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...