Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
K-Haddock

Aquador 23 DC - Förslag på samlingstråd

Rekommendera Poster

Hej,

Ledsen för långt inlägg...:-)

Jag är ägare till en Aquador 23 DC årsmodell 2009 med en VP D3-190. Jag har sökt en del på nätet både i Sverige om utomlands men inte hittat något ställe som kan erbjuda erfarenhetsutbyte och diskussion just för denna modell. Kanske kan vi få ihop en bra tråd likt den som handlar om 26DC här på forumet?!

Så här inledningsvis kan jag dela med mig av lite mina erfarenheter efter tre säsonger i Stockholms skärgård och Mälaren. Text idag, men jag lovar att skicka upp lite bilder också.

Min spec;
23DC, D3-190 med VP DPS-drev, all utrustning från fabrik samt tillbehör som Engbo ankarspel med fjärr, landström, 220v-uttag, lås på däckslucka, dom nya stolarna, utbyggd EVC, Stereo med iPhoneanslutning och fjärr.

Yttre
Vi har fyra fendrar. Dessa har vi på snabbfäste från SeaSea. När vi åker så hänger vi snabbfästena bakpå pulpit/reling vid ryggstöden i aktersoffan. Då behövs inga fula fenderhållare och dom ligger stadigt i alla farter. När vi badar hänger vi dom på kortsidan av samma soffa, dvs vänster och höger sida av båten.

Stuvutrymmet i fören
Här får vi plats med ett extra 7 kg ankare, 50m ankarlina, teleskopsvabb, 25m landströmkabel, lås & kätting, hink, 2 tilläggstampar med ryckutjämnare och snabbkoppling samt 2 st 20m tampar. Det finns fortfarande plats för mer prylar. Grymt stort.

Stuvutrymmet vid passagerarplats
Här får vi plats med Sunbrellaskyddet (det gråa), hamnkapell samt grillen i oljefatsdesign från Erlandssons (300 kr). Böjer man handtaget lite på grillen så går den ned perfekt och står helt stadigt i detta utrymme.

Stuvutrymme styrbord soffa
I denna låda ryms en gummibåt på 2m. Årorna måste dock in i stickkojen.

Stuvutrymme babord soffa
Alla köksattiraljer vi behöver, som stekpanna, kokkärl, bestick, tallrikar m.m.

Stuvutrymme under teaklucka babord vid soffan
Här ryms massor och vi har med oss fullsize verktygslåda, t-gul till grillen, grillkol, ryggsäck med picknickutrustning m.m.

Stuvutrymme under teaklucka styrbord vid soffa
Återigen ett stort utrymme och här lägger vi alla mat som inte behöver kylas i kylskå men ändå ligga torrt och förhållandevis kallt.

Vi har iläggskivorna för solbädden på längden, på var sin sida i soffan. Märks inte när man sitter där men är snabbt på plats när man ska bädda istället för att rota runt in den långa smala stickan.
Matbordet har vi ställt på tvären på hyllan (styrbord) inne i ruffen och puttat den lite framåt. Då ligger den låst mot den nedåtgående plasten från däcket ovanför och vi slipper ha bordet i stickan.
Stuvutrymmena under sängarna i ruffen använder vi till extra flytvästar för vänner samt filtar och dragring för barnen m.m.
Stickkojen är tom sånär på två plaståror och en wakeboard. Madrassen för solbädden viks ju dubbel och passar förträffligt ovanför teakluckan på styrbord eller babord sida vid soffan.

Luckan vid passagerarplatsen rymmer glas, kikare, extra GPS, sladdar m.m.

Jag noterade att både skenorna för stolarna fram satt löst vid leverans samt att även glidskenan som är fäst i stolarna var isatt med endast två skruvar. Då jag oftast sitter med stolen uppfälld (så jag kommer lite högre upp) så pressas stolen bakåt och den lossnar lätt om det är lite vågor. Jag borrade hål i för dom två främre fästena i träskivan som stolen är monterad på och satte dit två stora brickor samt låsmuttrar. Utöver det så skriuvade jag fast glidskenorna i stolarna med 8 skruvar. Nu sitter båda stolarna helt fast och framförallt säkert.

På grabbräcket / rutramen har jag fäst fyra drickahållare från SeaSea som lutar både vertikalt och horisontellt = inget spill om man ställer en öl (f'låt) coca cola där under gång.

Under förarplatsen där det lutar lite inåt har jag borrat fyra hål och fäst en förvaringsficka för plånbok, mobil, glasögon m.m. Man kommer aldrig åt utrymmet med benen och det är optimalt att ha känsliga grejor där då varken sol eller vatten når dit.

Jag har en Garmin 526 som jag kopplat ihop med motorns NMEA2000 uttag. Det ger all motordata på blänkfri skärm i snygga grafiskt ritade instrument.

Jag har satt självhäftande kardborreband på insidan av det stora kapellet samt skurit ut fönsteranpassade bitar av billig vaxduk från Rusta som jag på mindre än 2 minuter kan fästa runt hela kapellet på insidan när vi ska sova. Det blir mörkt och fullt insynsskydd tillsammans med sunbrellaskyddet på framrutan.

På att göra listan
1) Fixa så att ankaret ramlar ned automatiskt när jag trycker på knappen. Nu releasar linan för lite och ankaret behöver en knuff för att gå i. Kass när man är ensam. Enkelt att fixa.
2) Hitta en lämplig inspektionslucka och ta bort locket och istället fästa den på insidan av förvaringsfacket på styrbords sida där min Wallas-värmare sitter. Då får jag ytterligare utrymme att ställa glas, tidningar m.m.

Reflektioner
Vi har två barn. Dom sover i ruffen och vi andra i usoffan som med bäddinsats är större än soffan i 26:an. Båten drar knappt något alls jämfört med vår förra bensinare. Pengarna är ej avgörande då Dieseln var dyrare men det är skönt med så grym räckvidd och att spis, värmare går från samma tank.
Tanken rymmer 200l och jag körde häromdagen till (strax innan) Norrtälje (52 distans) på två och en halv timme och den blandade bränsleåtgången blev 0,7l/distans, mindre än 40 liter! Snittfarten uppskattar jag till dryga 22 knop. Då Vaxholm och Furusund samt en del andra passager har 5-8 knops-begränsning.

Marschfart (optimal) för vår båt är 27-28 knop. Maxfart med full tank, packning och familj är 32 knop. Ensam i båten med lite vind/vågor har jag trimmat in den till 34,5. Då vid 4000 varv.

Två batterier i båten vilket har räckt att köra värmare, kylskåp och spis under resor med tre övernattningar på samma ställe. Fjärde kvällen varnade värmare för lågt volttal. Med andra ord är 2 nätter med allt påställt inga problem.

Båten går att köra nästan helt plant (dock ej planande) redan vid 13-14 knop. Max uttrimmad och trimplan nere. Planar gör den vid ca 19 och full planing vid 21-22 beroende på last.

Jämfört med våra förra bensinare (V8 275 hk) så är vridmomentet på denna helt grymt. Att dra upp mig (110 kg) på wakeboard med förra båten var slitsamt och fören ståd i himlen. På denna båt ploppar jag upp som ett flöte. Jag har inte tagit tid ännu men båten planar alla gånger under 10 sekunder från stillastående.

HT vs DC?? Jag funderade länge på vad jag gillar med båtlivet och det är kontakten och synen över vatten. Den tycker jag går förlorad med en HT (instängt). Dessutom är ståkapellet helt grymt och har separata fönster som man kan öppna och rulla bakåt enligt samma princip som skjutluckorna på HT. DC, det bästa av två världar tycker jag. Att sedan hamnkapellet är så högt att man kan gå inne i båten är en bonus, sova går också. Dom flesta hamkapell sluter tätt över stolsryggar och soffa. TIll min 23 DC så är det ståhöjd vid framstolarna och sitthöjd på soffans framkant. För övrigt så älskar barnen instegsluckan på däck med vikbar stege ned i ruffen. Det är enkelt och dom behöver inte vara rädda på smala skarndäck. Sedan sitter dom kanonbra (som en stol) med fötterna i hålet när luckan är stängd. Fördäck rymmer 4 barn sittandes vid luckan och vill dom sitta vid pulpit och känna vågskvalpet på benen så ryms minst två till utan att det blir trångt eller läskigt och någon vill gå upp eller ned i båten. Bonus är också att slippa skakiga och tunna rutramar med öppning i mitten där barn, vuxna, äldre ska balansera ned är bra. Rutramen på Aquador är dubbel och enormt tjock. Hel ruta betyder också 0 läckage från regn eller vattensprut.

Att ha en riktig toalett med dörr kommer jag aldrig mer att kompromissa med och att Aquador fått in ett så stort utrymme så att en rejält fullvuxen person får plats på en toa i en 23:a får ses som bra designtänk.

För er som orkade läsa ända hit så hoppas jag på era tips och erfarenheter från era 23 DC.

Tack & vänliga hälsningar
K-Haddock.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för att du startar denna tråd som jag hoppas kommer att visa!!!! Som en händelse av en tanke...  Har haft mycket utbyte av Jonas478-tråden och funderade precis på att det vore kanon om det rullade igång något liknande gällande 23:an.

Är själv nybliven DC 23 ägare, om än av lite äldre årgång, 2004, samt med bensin VP 5,0 GXI. 200 gångtimmar. Kommer först imorgon ge oss ut på jungfrufärden med två barn och övernattning. Blir då spännande att se hur man överlever praktiskt, hur länge förbrukningsbatteriet klarar, om man kommer överens med Engbo (ankarspelet), hur Jabscon fungerar liksom Wallas fotogenspis med häll och ett kylskåp som dränerar batteriet fortare än förväntat. Hur tömmer man Septin, vid gång och via däcket? D v s det finns säkerligen många som tycker att det är en självklarhet och har mycket erfarenhet att bidra med , som rookie så mottages dock alla tips, om än enkla, tacksamt. Återkommer inom kort även om det inledningsvis kommer att bli mer frågor än svar.... 

Tack och bock så långt!

/TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej K-Haddock!

Redan efter ett par minuter efter ditt inlägg verkar det visa sig finnas intresse för dem tankar du väcker:)

Vi är 2 vuxna och 4 barn(små), och är på väg att införskaffa just en sådan båt du äger. Dock är frågan om det skall vara en HT-eller DC? Du var inne på att det är lite mera instängt med HT, vilket jag kan tänka mig, men hur är det vid kapellet när man drar på lite och det är grövre sjö? Vibrerar det? Släpper det in mera ljud/sus än HT?

Hur är båten utomskärs? Bor i Sthlm och tänker färdas till Åland?

Innan vi beslutade för att satsa på Aquador, kollade vi också på en Flipper, hur är dessa båtar? Har du ngn erfarenhet? Det finns väldigt många båtar att välja mellan. Dem nordiska båtarna har säkert ett bättre andrahandsvärde antar jag?

Många frågor, från en novis blivande Aquador ägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej K-Haddock!

Redan efter ett par minuter efter ditt inlägg verkar det visa sig finnas intresse för dem tankar du väcker:)

Vi är 2 vuxna och 4 barn(små), och är på väg att införskaffa just en sådan båt du äger. Dock är frågan om det skall vara en HT-eller DC? Du var inne på att det är lite mera instängt med HT, vilket jag kan tänka mig, men hur är det vid kapellet när man drar på lite och det är grövre sjö? Vibrerar det? Släpper det in mera ljud/sus än HT?

Hur är båten utomskärs? Bor i Sthlm och tänker färdas till Åland?

Innan vi beslutade för att satsa på Aquador, kollade vi också på en Flipper, hur är dessa båtar? Har du ngn erfarenhet? Det finns väldigt många båtar att välja mellan. Dem nordiska båtarna har säkert ett bättre andrahandsvärde antar jag?

Många frågor, från en novis blivande Aquador ägare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för att du startade denna tråd, med många nyttiga tips. Jag köpte 2011 en Aquador 23 dc v8 mercruiser årsmodell 2010

Lås på däckslucka -på utsidan antar jag-låter jättepraktiskt. Hur ser det ut? Har du fixat det själv? Har du möjlighet att visa ett foto? Tog ett tag innan jag förstod att stegen till luckan ska vikas upp så att överdelen kommer in i vecket på taket, först så ställde jag den bara mot själva kanten, skramlade och naggade kanten. Varför får man inte en bättre instruktionsbok!?

Jag har problem med stora kapellet. Läcker in vatten i framkant, där kapellet möter rutramen droppar det ner på kajutadörrens horisontala del-får ställa en tallrik när det regnar. Även i bakkant där rutramen slutar rinner det ner vatten på dynorna. Så dynorna tar jag in i ruffen när jag lämnar båten - jobbigt. Någon som har ngn bra lösning??

Kapellbågarna skramlade mot sina fästen när jag körde, så jag köpte på Biltema en ask med diverse plastbrickor, som jag klämde ner - tog bort skruven först förstås - och det blev betydligt tystare.

Hamnkapellet hade i bakkant en alldeles för kort gummilina, köpte en längre och trädde i, nu kan jag få på gummilinan på alla de små knopparna

Hamnkapellstöttan har fått filttassar på undersidan för att inte skava mot den fina durken, har även rundat kanterna på den övre plattan; inbillar mig att kapelltyget mår bättre av det.

När jag har stora kapellets främre del ihoprullad och satt på galonskyddet-korven och det regnar så kommer det in vatten i korven och man måste veckla ut o låta det torka när regnet har slutat. Borde inte behöva vara så!!??? Några tips?

Tips: Fenderstep från Hjertmans, har jag hängt i fören. Jättebra när man kliver i och ur båten vid tex låga klipphällar, även bra om man går emot bryggan med fören lite för hårt.  Finns även i en blå version som ser bra ut om man har det blå skrovet.

Byggplast-batprylar.se har en trevlig matta kompassros 150x45 passar fint både inne i kajutan och ute i sittbrunnen.

Jag har en värmare (Webasto?) har sett att inne i utblåsens galler sitter det ett spjäll som går att reglera med en skruvmejsel el. dyl. Svåråtkommligt! Hur tänkte tillverkaren?

I min Instruktionsboks portfölj ligger en lång plastlinjal med några urtag i - Vad är den till?  Likaså en tändstiftsnyckel i plast? Vad är den till?

Några tips hur ni sköter utvändiga teaken? Kör med Golden teak sealer (Marinaman) fungerar hyffsat tycker jag.

Hälsningar emelierik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Investerat i en x-tra kyllåda idag, passar perfekt under soffan både på styrbord & babord sida.

Håller kylan bra....  Kyllåda Marine Igloo 36. Kapasitet 34 liter.

Dom större lådorna blir för höga.

Men en bit matta under står den stadigt som tusan.

Vem vill ha kall bärs smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har en 23 HT med MPI 5.0 V8 från 2007, men kanske en HT oxå får vara medsmiley

Teaken, denna eviga fråga. Det är underbart när den är gyllenbrun och fin, men efter några år har jag blivit klokare. Det fungerar helt enkelt inte. Först så drar oljat däck till sig och binder smuts. Nästa sak är att vi går brafota eller i strumplästen på våra kära båtar vilket gör att däcket inte slits eller om det slits, så sker det ojämt. Detta får till följd att den oljade teaken efter ca 1 - 2 år börjar bli svartare och svartare och snart ser det för illa ut.

Nu har jag följt manualen till Hallberg Russey (tror jag de heter) segelbåtars råd om teakdäck. De rekomderar att man skall undvika all olja. Istället så tvättar man teaken med grönsåpa för att sedan två ggr per år pensla  på Boracol. Det tar död på alla alger, mögel etc. Du får ett vackert silverfärjad teak, obs inte den grådaskiga, utan ljus och silver färgad med samma ton överallt. Aldrig mer olja, det är ett helsike att få bort och börja om.

Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, kommer att följa denna tråd även om jag inte har en AQ utan systerbåten Flipper 705 HT med D3 190, mycket som är likt våra båtar men jag har ingen stick koj men däremot lite större sittbrunn eftersom jag sitter lite längre fram i båten än vad ni gör.

Har också gått från DC med V8 till diesel med HT och det är samma vridmoment men betydligt bättre bränsle ekonomi

Vi har stora barn som vi har svårt att få med ut och med nordiska vädret har vi kommit fram till att HT är våran bästa lösning med luckor som vi gärna står upp i vid soliga turer

Trevlig Midsommar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lite sent svar på min egen tråd men det har varit en del annat som kommit emellan.
Alla är vi olika men jag kan faktiskt inte se många fördelar med HT vs DC.

- HT ger ett högre motorljud genom att HT-delen fungerar som en resonanslåda. Med bensinare blir det värre än diesel då de varvar och låter mer.
- Dessutom suger aktern in vattendimma i högre hastigheter.
- Man kommer inte i kontakt med havet/sjön på samma sätt.
- Att ta sig i/ur båten vid tilläggning, slussning etc. är pyssligt värre, i synnerhet om det sitter folk i soffan.
- Takluckorna är smala och lite korta vilket gör att man i lite grövre sjö går emot med nacke, hals eller axlar (i alla fall jag).
- Man får minde solljus om man ligger i jäser för ankare någonstans.
- Att barnen vill ha skugga ibland är inget vasst argument. Kabinen är lika stor på båda båtarna. Det är bara att gå in och lägga sig eller sätta sig i ruffen.

De fördelar jag kan se är endast att man får plats med gösstake, sökarljus m.m. på taket. I övrigt köper jag inte resonemanget att säsongen blir längre med HT vs DC. Då har man inte kollat hur kapellet på DC fungerar.

Med kapellet på DC får man mer än ståhöjd vs HT i cockpit. Rutor ovanför förare och passagerare kan öppnas separat och ger perfekt ståhöjd och utsikt även om resten av kapellet är på. Man kan även välja att endast ha halva kapellet på och då får man en båt med HT-look. Dessutom finns ett tredje alternativ och det är halva kapellet uppe men med båda takluckorna öppna. Det blir som en mini-biminitopp. Ytterligare en fördel med kapellet är att man kan har fönster precis runt om (ser mer) man kan även öppna ett stort fönster i aktern och rulla upp det. Då är det kapell runt om och endast en ca 1,5-1m stor öppning längst bak som ger skön frisk luft.

Kapellet sitter mycket bra och jag har ingen ljudskillnad av kapellet i 7 eller 28 knop dock låter det mer från motorn med kapellet helt uppe, vilket det gör HELA tiden i en HT. Åkte just från Norrtälje till Stockholm (50 nm) i spöregn. I 26 knop var det inte högre ljud i cockpit än att vi kunde prata i normal samtalston.

Jag har bara tagit ett par turer utomskärs och då har vädret varit bra så ingen bra feedback på den frågan. Dock åkte jag över Kanholmsfjärden när det blåste 15 m/s och det var inget roligt. Kapellet var på och jag var glad för dubbla torkarblad. Jag körde ca 8 knop med fören upptrimmad och det sköljde över en del vatten över båt och kapell. Inget läckage eller intag att tala om men det var ingen härlig upplevelse. Jag skulle nog säga att en båt i storleksklassen 7,15 m är i minsta laget om vädret slår till. Å andra sidan åkte två av mina kompisar till Åland i dåligt väder. De körde en alubåt, Silver Hawk. Den är liten!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skickar med ett par bilder på låset. Ett litet hänglås sätter du sedan i hålet framför haken.

Om det droppar där fram kan du ju sätta lite kardborre undertill på kapellet där fram och fästa en gummiläpp som i sin tur glider in/ut mellan kapell och rutram.

Hamnkapellet spänner jag aldrig på alla norska knappar. Då stretchar jag ut det i onödan. Jag kör varannan gång och kapellet kommer då hålla tätt längre (tror jag) vs att sträcka ut det max.

Smart tips med kapellstöttan. Jag har kört tre säsonger utan ditt tips och ingan märken finns i durken men jag kopierar din idé. Tack!

Hur viker du det främre kapellet i korven? Jag börjar med att vika in styrbord och babords fönsterrutor långt in mot mitten av taket. Därefter viker jag fram framrutorna över taket. Sedan föser jag ihop bågen och rullar upp allt i en lite rulle. Sätter därefter på galonskyddet. Har under tre år aldrig fåttt regn i i det skyddet.

Vet ej vilket diameter du har på dina utblås. Jag har inte mätt mina men gissar på ca 10 cm. Jag har en Wallas. Mina utblås har roterbara skydd för utblåsen och fasta vingar/jalusi. Jag kan på så sätt vrida skydden och då rikta utblåset. Har du samma diameter, köp ett par lösa från Wallas. Kostar 49 spänn st..

Vet ej vad du har för extra prylar (linjal och nyckel)?!

Jag har inte gjort annat än borstat min teak med mjuk borste och sköljt med förskvatten. teaken är silvergrå och kanonfin. Ingen olja.

mvh

K-Haddock



Senast ändrad av K-Haddock | 12 juli 2012 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Några ting att tänka på med toa och septi i 23:an.

1) Använd toapapper avsett för båttoa. Vanligt papper är för fiberrikt/tjockt och fastnar i rören/stopp.

2) När du är ute med båten kan intaget för sjövatten vara öppet (i min båt under stuvluckan vid fötterna på passagerarplatsen) dock ska toalettens omställare stå till höger, dvs ej öppet mot sjövatten. Skulle en packning paja så får vattnet fritt flöde in i båten. Lägger du till vid brygga en längre tid så stäng intaget för sjövattnet.

3) Spola med omställaren på toan till vänster. Pumpa in 3-5 tag med vatten. Flytta ställaren till höger och pumpa till dess att det är tomt och pumpen går lätt. Går pumphandtaget inte ned utan åker upp av sig själv är septitanken full.

4) Töm vid sugstation om möjligt (krav från 2014) men fram till dess kan / får du tömma i lämpliga farvatten. Lämpligt skulle jag säga är mitt ute i en fjärd, långt från hus, stränder etc. Öppna septitanken genom handtaget under styrbords hörndel i soffan. Lyft på dyna, planka och plastlåda. Där under finns ett handtag. Öppna och hjälp tömningen genom att göra punkt 3 ett par tre gånger. Stäng därefter kranen och you're good to go:-) 

Båten kan ligga stilla eller gå för tomgång när du du tömmer. Jag får bäst resultat när jag ligger still och driver med vinden.

Mvh
K-Haddock



Senast ändrad av K-Haddock | 12 juli 2012 | 22:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Din fråga om Flipper kan jag inte ge bra svar på. Kanske har du köpt båt nu. Men oavsett det så hittade vi ingen båt som var lika stor och (snygg) samt så bra planerad som Aquador 23DC vs Flipper. Kvalitetsmässigt är nog Flipper lika bra.

Mvh
K-Haddock

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har visserligen inte alls en Aq men tycker ändå att det är ett bra initiativ av dig att starta tråden.

Men du skrev:

och vill dom sitta vid pulpit och känna vågskvalpet på benen

Ja, det är ju populärt bland barn och ungdomar men ...

Det har ju hänt att personerna som sitter i fören tappar greppet och ramlar ner i vattnet, kommer under båten och i vägen för propellern. Hu så hemskt att tänka sig! crying

Efter att jag insett risken fick aldrig mina barn sitta så mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra tips. Bra pris också. Noterade häromdagen att jag fick plats med 38 st. 33 cl Falcon Export i kylen. Då var frysfacken fortfarande ledigt så jag lade in 20 småflaskor med Jäger där:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller med men tre saker gör skillnad anser jag.

1) Jag kör aldrig fortare än 7 knop med barn där framme.

2) De har flytväst.

3) De måste ha en pulpit stång mellan benen.

Det som dock är kanon på Aquador är att insteget där fram ger en naturlig stol för 3-4 pers och det är härligt och se dem sitta och njuta av sjölivet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Tror inte jag skulle hinna få stopp på propellern i 7 knops fart

2) Tror jag tyvärr inte spelar någon roll i detta fall

3) Kanske skulle få mig att acceptera barn där framme

Men det är ju jag det angel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket på lås-bilderna! Det är ju jätte praktiskt att få gå ut på bryggan och vidare att promenera utan att behöva balansera rund båten! Jag ska dock fasta med skruvor vilka inte gå att  lössa utifrån, men på 'etablerade' platser med folk är detta inte så kritiskt.

Vi har en Aquaror 23 HT och är mycket nöjda med den (bortsett från kapellet (och solpanel på HT :-) den ar precis samma). Kad32P diesel och DP-E drev (ville ha en gammal diesel utan elektronik :-) Den nya D3 drar mindre bränsle dock. Vad jag verkligen inte gillar är den stötiga växlingar på drevet, när ett slag ( thud, clunk etc.) uppstår och jag kan känna en shock på skrovet. Inte så dramatiskt, men ganska okomfortabelt, speciellt till reverse. Sällan den växlar skönt. Har Du  eller någon sådan stötig växling på Volvo Penta drev? Jag naturligtvis Googlade och fann en del foruminlägg om detta - några säger att detta är normallt för Volvo, andra att detta är ett fel vilket måste åtgärdats. Många kör med detta dock. Era erfaringheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har fäst skruvarna med loctite så det krävs en del pyssel att bända upp. Det är dock tillräckligt jobbigt för någon som bara vill snabbt in/ut och stjäla. Vill man in i en båt kan man ju alltid ta kapellvägen.

 

mitt primära mål var endast att kunna gå in i båten den vägen. Utan handtag blir det omöjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, här kommer några synpunkter

lås på fördäcksdörren-hur gör ni med låsstången på insidan,för att få ner luckan måste jag ju vrida på stången på insidan. Har svårt att förstå hur ni får igen luckan helt från utsidan.

Wallas värmeutsläpp-gallret går lätt att ta bort-och då kommer jag lätt åt att ändra spjället innanför -om jag vill omfördela värmen (har jag nyligen lärt mig)

Badstegen går emot trimplanet, därför har jag satt fast en liten bit rostfritt på mothållet ovanför plast relingslisten, med dubbelhäftande tejp-vi får se hur länge de sitter.

I aktre ankarboxen har jag satt fast en metallögla (Biltema art.nr. 25-353) och i änden på ankarlinan har jag satt fast en karbinhake så att jag aldrig......

Hamnkapellets spänning reglerar jag med att öka el. minska längden på kapellstöttan.

Tack Haddock för tipset med vattenläckaget i främre kapellkant, har dock börjat testa med att trycka dit en plastskiva (från en GB bigpac)

Plastlinjalen och tändstiftsnyckeln? ska försöka skicka en bild på dem, så får vi se om ngn känner igen vad de kan vara till 

Hoppas sommaren snart kommer.  Emelierik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående låset - inte vrida på stången på insidan.. låsa bara på utsidan, men varje gör ju som vill :-) Jag ska dock ännu bestämma sig för att borra nya hål på vakra luckan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Låser jag utifrån låter jag handtaget på insidan vara orört. Då stängs luckan så klart. Med barnen sovandes i ruffen vrider jag luckans handtag så den blir låst med hjälp av clipsen och pinnarna på insidan.

 

att badstegen går emot trimplanet tycker jag är ok då blir det ett stöd. Dock kan man skruva fast ett par metallbleck (syrafast) på relingslisten som avbärare om man känner behovet. Vissa jag känner som inte vill röra sin båt har fäst motsvarande avbärare direkt på badsteget. Lättast gör man detta med ett vinklat bleck med rundfäste. Finns på t.ex. Fredells i Sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara har lust att skriva lite idag :-) Ang. Badsteget - trimplan är verkligen en stöd (för mina 110 kg :-( och jag bara går över steget som berör trimplanet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min nuvarande båt så valde jag mellan flipper 705HT och AQ23HT och det blev en flipper för mig, tycker bättre om planlösningen på den och dom är snudd på identiskt lika stora men lite olika planerade. så smaken är som baken.

Angående kvalitet så skiljer det inte nämnvärt, dom byggs sida vid sida i samma fabrik, vet dock inte hur tillgången är på 705`or är nu då dom ändrat flipperutbudet nu.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min liten uppfinning: en liten dush (från Gustavsberg) för att försörja disken med havsvatten. En liten kabel går upp längs dush slangen till dushen och sluter med en vattentätt omkopplare (kjell.com). På andra sidan en liten pumpa från Biltema lite filter från SeaSea vilka kastas utombord. JÄTTE ekonomin på färsvattnet eftersom 90% av disktvätt   kar göras med havsvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök att få in bilden på plastlinjalen och tändstiftsnyckeln som låg i plastmappen med alla instruktionsböckerna. Någon som vet vad de är till?

 Ytterlås på taxiluckan- förstår inte hur man stänga den komplett utifrån utan att på insidan passa in stålpiggarna i plastspåren på vridstången. Hur gör ni??

Hälsningar Emelierik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry,det fungerade inte med bilden, ber min son om hjälp när jag träffar honom om några dagar, eller ngn som kan tipsa mig om hur man gör. Bilden är jpeg ca 2,5 mb. emelierik



Senast ändrad av emelierik | 17 juli 2012 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna bilden genom att högerklicka på den, välj öppna med, beroende på vilka pgm du har kan du välja något av dom och välja redigera, försök att göra bilden mindre eller ändra format så att den tar lite mindre plats. Om du tex klipper till den skalar av kanterna blir den mindre.

Spara sen om den. Du kan välja save.as under arkiv så att du kan ändra namn innan du sparar.

så slipper du sabba orginalet.

Halv risigt förklarat men du får testa dig fram.. cool

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter smart, har du fler bilder på det hela så man får se rubbet. Så jag förstår fullt ut smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...