Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
xcedro

Landuppkoppling vid åska?

Rekommendera Poster

Landuppkoppling vid åska? Spelar det någon roll om man har landuppkoppling vid åska om man har transformator och jordfelsbrytare? Givetvis startkablar i vanten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tror att det spelar roll. Om du får ett nedslag i båten och blixtströmmen kan leta sig in i landströmmen, så kan nog transformator och jordfelsbrytare betraktas som kortslutningar. De förstörs liksom det mesta andra som är anslutet. Detta är vad jag tror, strömmen är i storleksordningen 100 000 A. Det klara inte ett par startkablar att hantera utan att strömmen även tar andra vägar. Jag skulle koppla ur landsstömmen vid åska.

Nedslaget måste ju inte ske i din båt. Nedslag i lanströmmen kan också medföra problem. Att exkat förutse vad som händer i en båt olika situationer är nog mycket svårt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar alltid ur landströmmen efter att ett par vi känner fick ett nedslag som förstörde all elektronik. De hade inte åskledarna ute men jag undrar om det hade haft någon betydelse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt koppla ut landströmen, om blixten slår ned i båten kommer den ta alla vägar den kan ifrån nedslagsplatsen även om du har startkablar i vanten.

 

Det som du automatiskt kommer skydda dig ifån är om blixten slår ned i elledningar och annat en bit ifrån och det kommer strömpikar via landströmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla ovanstående, koppla helt enkelt bort de sladdar till känslig elektronik som inte är helt nödvändiga vid åska.

Även internt i båten under gång i åskväder, koppla t.ex. bort ev laddning av mobiltelefoner eller andra grejor med inbyggda och laddbara batterier. Chansen att de överlever ett åsknedslag ökar då markant, vad jag kan begripa.
(Själv kopplar jag f.ö. rutinmässigt bort vhf-antennen varje gång jag lämnar båten för nån längre tid, dess känsliga ingångssteg är ju knappast dimensionerat för Tors hammare. Inte ens för nedslag i grannbåtarna.)

Man bör ha stor respekt för blixten och försöka förbereda sig, men när det väl är gjort så är det ju meningslöst och kontraproduktivt att oroa sig. Nog lättare sagt än gjort, när båten kränger i vindbyarna och regnet öser ner och tiden mellan blixtljus och åsknall kanske verkar minska, men men.

Läste för länge sen en målande beskrivning i nån båttidning av en direktträff i en motorbåt under gång, kommer tyvärr bara vagt ihåg detaljerna - men de räcker nog mer än väl?

Helt fritt citerat ur minnet ...
Hjärtat fladdrade runt i bröstet, verkade inte kunna bestämma sig för var det hörde hemma eller vilken funktion det normalt antas ha ... Sakta insåg vi trots lomhördhet att motorn ju fortfarande går, och att verkar brinna i gardinerna ... gps:en (utan sladdanslutning) fungerar märkligt nog fortfarande, ett otroligt bra stöd för vi var helt desorienterade och saknade nästan all normal tankeförmåga.

För min del var det nog detta med att det tog sån tid att vagt börja uppfatta att det tycks brinna i gardinerna som gjorde mest intryck i berättelsen.
Hur kunde det börja brinna, induktion i gardinupphängningens metallina, och/eller gick blixturladdningens kanal på nåt sätt via bägge gardinerna? Oavsett så verkar kraften i blixturladdningar enorm med alla vardagsmått mätt. Plus detta att bara vagt börja uppfatta att det faktiskt brinner i båten, och sen faktiskt bara helt slött och ointresserat sakta börja inse att detta nog inte är normalt, utan kanske kräver nån sorts akut åtgärd...
Har mao fått tillräcklig respekt för blixten för att faktiskt göra de förberedelser som är möjliga. Och som sagt i övrigt försöka utestänga den helt naturliga oron.     

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 juli 2011 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...