Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
chp76

Volvo Penta AQ95 går varm??

Rekommendera Poster

Hej!

Har en sötvattenkyd AQ95 som enligt mätaren går in på rött när jag belastar motorn på över 3500varv. Värmeväxlaren blir varm och vattnet som går ut i avgasröret håller säkert 50-60grader. Detta efter ca 10-15minuters körning på mellan 3500-4000varv.

Har haft loss värmeväxlaren och konstaterade att gavlarna var lösa i båda ändar, fick dessa omlödade, samt att insidan på växlaren blev rengjord.

Har bytt impeller, provkört i hink och konstaterad att den suger ur en hink ganska fort men avgasvattnet blir ändå väldigt varmt. Var tvungen att låta trädgårdsslangen ligga i på full spruta för att inte tömma spannen och då var det inte jätte mycket som rann över.

En sak som jag upptäckte häromdagen var att när jag varvar upp motorn så sväller gummi damasken som sitter i ändan av värmeväxlaren, dvs det blir tryck i den.

Funderar på om det kan vara så att avgaserna kan tryckas upp via vattenslangen och ner i växlaren och därmed skapa ett mottryck som gör att vattnet får större motstånd att lämna värmeväxlaren och därmed blir flödet för lågt. Eller är det bara helt enkelt så att trycket orsakas av att det trycks in mer vatten i växlaren än vad avgassytemet orkar svälja??

Har provat att hastigt ta bort slangen från värmeväxlaren som går till avgaskröken och då står avgaserna som en stråle ut genom slangens rör i avgaskröken. Är detta som det skall vara eller har jag problem här?

Känner jag på själva limpan som om jag förstått det rätt är sötkyld (går ett rör ur den som går till termostaten) så är den varmare i bakkant än i framkant. Är detta ok? Den är ganska het, jag kan ta på den men vill inte hålla i den under någon längre tid.

 

Hoppas någon kan ledsaga mig i detta problem.....Vill ju inte bara puttra fram hela sommaren..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...