Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kroken84

Sköldbyte, ev bara styrtapp

Rekommendera Poster

Någon som känner eller vet någon bra och billig meck i stockholm, eller ett varv som inte gör en ruinerad?

Motor: Mercruiser

Drev: Alpha gen II

Min styrtapp är tydligen helt slut, eventuellt så behöver hela skölden bytas, och för de här krävs det att man måste lyfta ur hela motorn.

Har båten på ett varv nu för ett försäkringsärende då dom påpekade detta utöver de. Då hela drevet går att vrida åt båda hållen i stilla läge.

Bara jobbet kommer gå på 20000:-, 1000:-/tim och utöver de material (vilket jag köper billigare själv såklart). 

 

Grovt tacksam för svar och hjälp.

 

//Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur gjorde du med styrtappen, bytte sköld eller tapp samt hur?

 

Mvh

 

Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallstensmarinservice i saltsjö duvnäs har precis bytt min styrtapp utan att lyfta motorn, för övrigt enormt seriös och trevliga vilket tyvärr är för sällsynt nu för tiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Borrades det in i skölden och byttes den vägen med Kitet som finns att köpa inkl plast tätningar som gängas in i skölden efteråt?

Kostnad för detta?

Blev det bra?

 

mvh

Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom gick in via skölden och pluggade med kittet, var och tittade till det i går och det såg mycket snyggt ut, vet inte exakta kostnaden då de fick byta bälgar och knutkors och lite smått och gått men det var betydligt billigare än att lyfta motorn vilket garanterat går på en bra bit över 20 lax. Men skulle tro någonstans mellan 10 och 15 givetvis utan bälgar och knutkors men det hänger ju mycket på hur rostigt det är etc när de skall in och pilla ut styrtappen, men jag har alldrig kännt mig så trygg att lämna in min båt innan som jag gjorde denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,

Själva styrtappen kostar ju cirka 2100:- och det är tydligen ett helv..e att komma åt där inne...

Återkom gärna med PM om pris samt om allt blev tätt efteråt.

 

mvh

Persk

 



Senast ändrad av Persk | 26 augusti 2011 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick min tapp bytt via borrhål och plugg, fungerade utmärkt och var tätt.

Tror aldrig man hade tagit fram detta kit om det fanns tveksamheter om det skulle fungera bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var får man tag på dessa kit, ifall man skulle behöva någon gång i framtiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenher är att det är bättre att lyfta motorn, av 2 olika orsaker.

1. Tiden det tar är inte längre än det tar att borra hål lossa bultar strul tätning, osv.

2. Det är inte så enkelt att lossa den tvärrgående bulten samt toppmuttern om det har rostat ihop och du knapt får grepp på bulten, vilket det oftast har gjort när det har runnit in saltvatten troligen några säsonger.

Det är även bra att lyfta motorn och samtidigt inspektera sköldens innerplåt, byta tätningar mellan sköld/akterspegel samt koppling mm.mm.

 

Jag skulle lyfta ur motorn alla gånger, den sitter jo ändå bultad enbart i 4 punkter, el kopplingen är multiplugg samt några jordningar, vatten, startmotorkabel etc. En duktig båt mek fixar detta på några timmar.

Edit: Stavfel



Senast ändrad av BerraS | 28 augusti 2011 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mitt kit på drev.se

Min båtmeck hade inga problem att lösa det alls.

Jag håller däremot med om att det naturligtvis är rätt att göra det på riktigt sätt och ta ur motorn men det är inte alltid man är sugen på det och då är kitet ett bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar även att borra sig rakt in i styrtappen, gänga och dra i en bult, enkelt och fungerar bra

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur menar du? Hur tätar man efter denna operation?

 

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog lite trögfattad blush, men varför borra, gänga och dra i en bult om man ska byta styrtappen?

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte heller med riktigt på denna då ett av problemen med sliten styrtapp är den gummibustning som gör att det läcker in vatten när den blir sliten och om du borrar in en bult så är ju vattenläckaget det samma eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Är det läck du har. Jag trodde det var det vanliga som tråden började med. Glapp styrning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det var ett tag sen den här tråden var aktuell men jag skulle gärna vilja veta vilket båtvarv du hade båten inne på först som konstaterade skadorna? Det var möjligtvis inte någonstans på Värmdö?

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-07-29 vid 19:05 skrev Kroken84:

Någon som känner eller vet någon bra och billig meck i stockholm, eller ett varv som inte gör en ruinerad?

Motor: Mercruiser

Drev: Alpha gen II

Min styrtapp är tydligen helt slut, eventuellt så behöver hela skölden bytas, och för de här krävs det att man måste lyfta ur hela motorn.

Har båten på ett varv nu för ett försäkringsärende då dom påpekade detta utöver de. Då hela drevet går att vrida åt båda hållen i stilla läge.

Bara jobbet kommer gå på 20000:-, 1000:-/tim och utöver de material (vilket jag köper billigare själv såklart). 

 

Grovt tacksam för svar och hjälp.

 

//Martin

Hur gick det med detta ?

Vilken verkstad och kostnad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...