Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
chp76

Överhettad tändspole Volvo Penta aq96

Rekommendera Poster

Hejsan!!

Jag har en Volvo Penta AQ95 som jag har fått problem med,

Problemet är att efter ca 2h körning så vill motorn stanna pga överhettad tändspole.

Den blir så pass het att man inte kan ta på den utan att bränna sig rejält. Trodde först att det var min gamla tändspole som var kass eftersom den säker var orginalet. Men problemat kvarstår trots att jag köpte en ny från crome marin. Det är en modell utan förbikopplingsmottståndar på.Passade då även på att byta till ny kondensator.

Vad tror ni att felet kan bero på???

Har fundering på om det är dåliga tändkablar, dessa är säkert orginal då de ser mycket gamla ut.

Någon som kan ge mig förslag på vad som är felet till att tändspolen kokar???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara se två möjligheter, med tanke på att motorn verkar funka OK.

Antingen är spolen avsedd att kopplas via en förkopplingsresistor eller också är spänningen för hög.

Mät under drift spänningen från plusanslutningen på spolen till en bra jord (minus). Mät INTE till spolens negativa anslutning (den från fördelaren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall spänningen ligga på??? Jag vet att det inte är något motstånd på denna tändspole.

Har kollat laddningsregulatorn vid ett annat tillfälle och då laddade den ok, hade samma problem vid detta tillfälle om överhettad tändspole, fast då var det den gamla.

Så om spänningen är för hög/låg vad gör man??



Senast ändrad av chp76 | 29 juli 2011 | 10:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på vad du menade här: Mät under drift spänningen från plusanslutningen på spolen till en bra jord (minus). Mät INTE till spolens negativa anslutning (den från fördelaren).

Min tänspole är kopplade så här:

1. kabel till på tändspolen, som sedan förgrenar sig ner på sidan av fördelaren och som går in till bulten som håller kontakten till kondensatorn samt brytar spetsen.

2. Kabel till - på tändspolen är en enkel kabel som bara går hit.

För om jag fattar dig rätt här ovan så borde det vara tvärt om, dvs en kabel till - som senare gårvidare till fördelarens bult som håller kondingen och endast en kabel.

Men om min tändspole är felkopplad så borde väl inte ens motorn starta eftersom det borde bli kortis.

Eller e jag helt ute och snurrar??? blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din spole är felkopplad. Osäker på att detta kan vara förklaringen, men hur som helst skall du byta plats på plus och minus.

Ledning 1 som du refererar till ovan går som du skriver till brytarspetsarna. Spetsarna sluter mot jord dvs minus. Den ensamma ledningen (2) kommer med 12V från tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det inte är ett gammalt Lucassystem med jord. Det verkar osannoligt på en VP-motor men, men. Går batteriminus till motorblocket eller till startmotorn?



Senast ändrad av excel319 | 29 juli 2011 | 16:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är jordat i blocket.

Jag skall ner senare ikväll till båten och prova med att byta plats på och -.

Får ta med mig mulimetern och mäta på kablarna för att kolla vad som är plus respektive minus.

Men det skulle ju vara skönt om det var ett såpass enkelt fel.

Jag köpte ju båten för en månad sedan och flyttade bara över kablarna från på den gamla spolen till på den nya och samma på - sidan.

Men borde verkligen motorn starta om plus och minus sitter fel på tändspolen samt till kondingen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla brytaravstådet också. Feljusterade brytare kan göra att spolen blir överhettad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, då har man varit nere vid båten och pillat lite.

Konstaterade att tändspolen var rätt inkopplad (det var jag som är senil dement).

Mätte spänningen på tändspolens och mot jord på motorn samt mot - polen på batteriet.

Spänningen som jag fick på multimetern var dock förbryllande, inget jämt värde här inte det svängde mellan 13-19v enligt multimetern men det gick väldigt fort upp och ner så det är svårt att avgöra vad det faktiska värdet är. Mätte både vid låga varv ca 900 och lite högre vid ca 2500.

Men på det högre varvtalet så blev det bara blaha blaha på multimetern, gick inte utläsa värdena för att de förändrades så snabbt.

Mäter jag över batteriet under drift får jag ett värde mellan 13.8-13.9v oavsett varvtal.

 

Och givetvis blev spolen väldigt varm bara under min test på ca 30minuter.

Så vad kan det vara för fel?? Avstådet på brytaren vet jag ej om det är bra eller inte, har inget bladmått... Men när jag kollade med ögat så var det en springa när den var öppen i storleksordningen ett grövre hårstrå.

 

Tror jag tar mig en öl nu och vilar upp min överhettade hjärna... angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror brytaravståndet skall vara runt 0,4 mm. Skaffa en uppsättning bladmått, det är inte helt enkelt att köra på ögonmått med så pass små mått. Att mäta är att veta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant som det är sagt, men hur kan ett förlitet brytar avstånd få spolen att bli kok het??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelare och tändspole minus skall bara ha en ledning mellan sig. Koppla bort alla andra ledningar som kan finnas anslutna i denna krets. Vad som är anslutet till tändspole plus spelar ingen roll. Varvräknaren kan nu sluta funka, men motorns skall funka som vanligt. Kolla om den fortfarande blir varm.

Uppvärmingen är starkt beroende av hur litet gapet är. Skaffa en kamvinkelmätare. Det är mycket bättre att ställa gapet med en sådan. Kolla att kamvinkeln inte ändras kraftigt med varvet.

Kamvinkeln är ett mått på hur stor del av kamaxelvarvet brytarspetsen är sluten. Ju större kamvinkel desto varmare spole.

Goggla för att hitta lämplig vinkel.



Senast ändrad av guestsson | 30 juli 2011 | 00:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag var i båten i eftermiddags så konstaterade jag att det bara finns en kabel och en - kabel som sedan går vidare från tändspolen till fördelaren.

Skall googla kamvinkel och kamvinkelmätere (vet inte ens hur en sån ser ut ;-) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och en - kabel som sedan går vidare från tändspolen till fördelaren.

Tändspolen får sin minusmatning via brytarspesarna. Det skall inte vara något som går vidare, bara en ledning mellan T-spolens minusanslutning och fördelaren. Det som du tror är någon slags minusmatning är antagligen anslutningen för varvräknaren. Ta bort denna. Detta är ett långskott. Om V-räknaren är problemet så borde motorn inte gå, men du kan på detta sätt enkelt säkerställa att V-räknaren inte är en del av problemet.

Problemet skulle också kunna tänkas vara ett helt annat. Tändspolen utvecklar värme. Detta är helt normalt och inget man kan göra något åt. Spolen måste vaar monterad så till att den får kylning genom ventilation. Om den sitter inträngd eller utsatt för mycket värme från motorn, så kommer den att bli rejält varm.

 



Senast ändrad av guestsson | 30 juli 2011 | 08:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen.

Har tydligen ett förkopplingsmotstånd någonstan enligt pentas instruktions bok så finns det kablar till ett sådan i deras kopplingsschema.

Men var sitter detta? Har letat som en galning och hittar inget som liknar ett motstånd.

Har letat under instrumentbrädan samt på motorn men hittar ingenting.

Är det någon som vet vart de brukar sitta??

Och om nu detta är trasigt kan det vara detta som gör att tändspolen blir glödhet?

Kan tillägga att jag även upptäckt att när spolen blivit överhettad och motort börjar gurgla så blir dett än värre om jag använder trimplanen dvs höjer eller sänker dessa, då blir det typ spänningsfall och då vill motorn dö eller rättare sagt gurglar i protest till mig.

 

Mvh: Henke



Senast ändrad av chp76 | 03 augusti 2011 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det sitter en motståndskabel i stället för ett motstånd. Jag körde Oplar på 80-talet och där satt det en kabel med speciellt motstånd, såg nästan ut som en vanlig kabel men isoleringen var lite räflad. Lästa man i ett kopplingsschema så såg man vilket motstånd kabeln skulle ha.

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen är problemet löst....Vilket meck för ett simpelt problem.

Det var en mindre kortis på fördelaren där kondensatorn sitter. Backeliten hade blivit strömförande.

Verkstaden åtgärdade detta och nu fungerar det som det skall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...