Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niknil

Yamaha / Mariner 60 HK stannar inte...

Rekommendera Poster

Har en Mariner / Yamaha 60HK från tidigt 80 tal.

Motorn stannar inte när jag trycker in stoppknappen, har kortslutit över knappen men det har inte hjälpt.

 

Hur skall jag gå vidare?

 

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du en stoppknapp inte nyckel då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns både nyckel o knapp från början. Dock är nyckeln bortkopplad eftersom det var glapp iden.

Nu sitter det en startknapp och huvudbrytare till batteriet istället.

Stoppknappen är en nödstoppslina kombinerat med knapp så att man kan stanna motorn, denna lösning är original och hör till nyckelpanelen.

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla färgen på ledningarna till det du kallar stoppknappen. Om det är orginalledningar så är det sannolikt en svart och en vit ledning till knappen. Om så är fallet, koppla in en ledning under den anslutning på CDI-boxen till vilken det är en eller flera vita ledningar anslutna. Det går bra att koppla ur den/de ledning/ar som sitter där ifrån början.

CDI-Boxen sitter under ett gummiband på vänster sida av motorn om man står i båten och tittar på motorn..

Kolla om motorn stannar om denna nya ledning som ni kopplat in jordas, antingen till jord på själva motorn eller om ni är osäkra till minusanslutningen på batteriet.

Notera att det går att döda motorn med choken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har nyckel, choke, o den där saken som det sitter en platsbit i som trycker ut som en knapp trodde det var typ dödmansgrepp, kan inte en kabel gått av eller nått då,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör du som beskrivet och motorn inte stoppar så sitter felet i CDI-boxen. Om en ledning gått av så måste du konstatera detta själv, Ingen på forumet kan ju gärna gissa var ett ledningsbrott skett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-> Guestsson, jag provar detta får vi se.

Jo tack, jag har redan kört det beprövade choke tricket, men jag är intresserad av att ha en fungerande nödstopp/lina eftersom man aldrig vet vad som händer på älven...

Antar att óm det funkar med denna extra koppling så är det kabelbrott och man drar helt enkelt en ny ledning från knappen till boxen alternativt jordledning från knappen...

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kabelbrott på jordningen från knappen.

Drog ny kabel direkt till batteriet.

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...