Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Getz99

Val av Kylbox

Rekommendera Poster

Har en Yamarin 6420 och skulle vilja komplettera med en kylbox, ngn som har erfarenhet och tips av modell som går att stuva ner i ett stuvfack och även drar lite ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är viktigt att den verkligen kyler och inte slukar ditt batteri på en halv dag så måste du titta på en kompressordriven box och den kostar nog kring 4000kr, men då har du en bra kyl. Det är bara att kolla på hur stor eller liten box du får plats med.

henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den tråden hade jag inte läst, tack för tipset, verkar finnas lite matnyttigt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har förstått att det är kompressoralternativet som gäller. vill kunna ligga minst en dag utan att starta motorn, sen är det ju allt annat som förbrukar ström, radio, lampa och laddare till telefon och surfplatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Waeco CDF-18 lit. På den kan man ställa på High eller Low. På läge Low så stoppar kompressorn så att spänning finns kvar i batteriet till att starta motorn med. Vi låg ute i förra veckan två nätter, lät motorn gå på tomgång i 30min för säkerhetsskull. Tror inte att det hade behövts. Har en Yamarin 63BR med bara ett batteri. Är supernöjd med min kylbox, dyr men jättebra.
 

/Havskatt



Senast ändrad av Havskatt | 25 juli 2011 | 14:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara en dag du ska klara dig så tycker jag att det är vettigare att komplettera med ett extra batteri och köpa en billig box.

Extrabatteriet har du ju nytta av i fler avseenden och ökar båtens värde.

Jag köpte en billig kylbox på harald nyborg (tror jag) och köpte till en underspänningsvakt på samma ställe. Fungerade utmärkt när jag hade båt utan kylskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, vet dock inte om den får plats under stuven, tror det kan bli problem med höjden, vill inte ha den i sittbrunnen. Ska mäta imorgon så får jag se om den får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två batterier men vill kunna ligga still under ett par dagar, ibland så hittar man ett drömställe och vill bara stanna och må gott och då är det bra om man kan ha maten kall utan att behöva torrköra motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och mätte idag, fri höjd är 40 cm och den kylboxen du hade(Waeco CDF-18 lit) är 41,5 cm hög, bredd och längd verkar funka, tror du att lillasyster(Waeco CDF-11 lit) är något att satsa på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte CDF-11lit är något att satsa på om du vill kunna ligga över ett par dagar.

Däremot kan CDF-11 lit var något om du bara har lite att kyla, dricka under dagsturen typ, och vill kunna bära boxen lite längre sträckor . CDF-18lit är rejält tung redan utan innehåll och är inget man släpar runt på. En full packad box så vill man parkera bilen så nära bryggan som möjligt.

/Havskatt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svar, jag får leta vidare. Förstår att de större boxarna väger endel men jag letar efter något som jag mer eller mindre kommer ha permanent i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du mäter utrymmet, tänk också på att luften måste kunna cirkulera och transportera bort värmen. Eftersom vi har segelbåt och inte kör motor så mycket får man tänka sig för lite extra, brukar ställa ut kylboxen i sittbrunnen på nätterna för att ta vara på nattkylan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är viktigt att få bort värmen, bra ide att lyfta ur uder natten för att spara några grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en kylbox med Peltierelement dvs den billigare sorten i föregående båt.

Jag tror det var en Waeco. Den hade halv och helfart 1,6 resp. 4A och termostat på ca 6C.

4A användes då motorn var i gång 1,6 A för övrigt. På boxar med ASU sker omkopplingen automatiskt.

Under natten gick kylaren ca 1/3 av tiden, dvs boxen drog ca 0,5 A. Dagtid då boxen öppnades ofta och varan grejor ställdes ned tog den säkert betydligt mer. Boxen dög för att hålla grejor kalla, men att köpa till mat och dryck och kyla ned detta i boxen funkar dåligt i o.m. att kylkapaciteten är mycket begränsad. Det som ställs i skall vara så kallt som möjligt.

Innan vi for ut frys vi ned en liter mjölk som stoppades ned i boxen och allt övrigt var också kylskåpskallt. Lite fryst mat kan också vara bra ett stoppa i. Mjölken fixade kylan under första dygnet och kunde sedan användas. Som mest var vi ute 3 dygn och körde då mot ett 80 Ah batteri utan att batteriet tog slut.

Det hade säkert funkat något dygn till.

Jämfört med en Biltemabox som jag också har, så var Waecon betydligt effektivare. Men med Biltemaboxen fixade vi 2 dygn på startbatteriet i vår lilla HT-båt, så även enn sådan kan funka. Motorn på denna gick i nödfall att snörstarta och jag  hade med startkablar utifallatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

om du har en Yamarin 6420 gissar jag att det inte är långtur du är ute på utan för det oftast är dagturer eller enstaka övernattningar.

Då är det frågan om du verkligen ska lägga ut 4-5 000 kr på ett kylskåp. I en vanlig kylväska eller en el-dito håller sig maten kall ett dygn utan att du behöver dra ut batterier.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har nog rätt, kanske overkill med kylskåp, får se hur jag gör, har haft med mig elkylboxen en natt och det funkade väl OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...