Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Anteman

Från bensin till diesel

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av att byta från bensinmotor till diesel? Har en nyrenoverad AQ145/280 i båten nu, men funderar starkt på att byta till motsvarande diesel. Alla tips och idéer samt motorval m.m. mottages tacksamt. Jag pratar begagnad diesel, inte ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Andreas… Min erfarenhet sträcker sig lika långt som din. (byta motor) Men… Jag och min mycket erfarna vän satt och räknade på att byta och kom fram till att man troligt måste: Byta bränsle rör ( lägga till returledning till tanken) Montera extra bränslepump i tank Byta propeller eller växla om drev, alternativt köpa ett drev Han nämnde något om externa bränslefilter, kommer inte ihåg vad. Och en himla massa jobb :-? Summan blev att: Diesel är marginellt billigare /L Verkningsgraden är betydligt bättre Värdet på den gamla motorn är låg Diselmotorn är dyr Vilket vill säga att man kan komma många sjömil/säsonger på mellankostnaden att bygga om Alternativen blev att: Behålla båten ett par säsonger som den är eller sälja den och köpa en ny med diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst kalle pirat

Diesel är bra mycket säkrare också. sen kan man köpa den billigt sk. grön diesel. fan ingen som märker det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jep kalle MYCKET säkrare.... sen är det sant...är man maskinförare med rymligt samvete så kan man tjäna in ett byte på nolltid ;-) Måste byta jobb till våren. LOL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen var just att jag kan köpa grön diesel av en kompis väldigt billigt. Han kör upp över 1000 liter om dagen på sin arbetsplats, så han kan fixa loss lite ibland om ni förstår... Men jag håller med om att det knappt verkar mödan lönt. Köpte ju båten i år så jag kanske borde njuta lite av den innan jag ger mig in i några större projekt. Men jag har för mig att man får anv. grön diesel i båtar eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ofta om man går till en bensinstation har de möjlighet att fixa til även bensin så detta blir avdragsgillt. Som Anteman säger att han har en kompis som kan köpa billig diesel, man kan även göra om bensin till diesel så man slipper momsen om kompisen då är villig att betala ut momspengarna vill säga. - vet hur det går till eftersom jag själv jobbar på en tapp. l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får använda grönfärgad diesel (=lägre beskattad) i båtar som körs i yrkesmässig sjöfart. Det är alltså olagligt att ha grön diesel i tanken på en fritidsbåt. Däremot är det inte olagligt för macken att sälja den till privatbåtar... Så har man grön diesel i tanken får man räkna med risken att bli bordad av sjöpolisen som kan ta prov ur tanken eller kolla på vattenavskiljarfiltret vilken färg bränslet har. Hur stor den risken är vet jag inte. Skulle tro att den svårt underbemannande sjöpolisen prioriterar helt andra uppgifter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får man ha ett vattenavskiljarfilter som inte går från tanken utan bara en dummy med vanlig diesel i... :-D Men summan av allt är nog att behålla den motor man har så länge den fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...