Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Bengtolovlarson

Tips om Pensionärsbåt 26-31 fot, havsgående. 100-200tkr

Rekommendera Poster

Hej!

Har inte seglat sen jag var barn (GKSS eka) Har nu som pensionär en dröm som jag har svårt att släppa om att köpa en segelbåt. Oftast för bara jag och min fru, ibland också barn och barnbarn. Vi vill ha en bekväm båt att bo i på långturer för 2(-4). Ska kunna ta grov sjö utanför Hallandskusten bra. Vi vill kunna gå långturer till Oslo och Skagen. Hon ska vara vacker. Helst självslående fock Jag har i ett par är följt Blocket och informationen i Gelins 500 segelbåtar i test: 

1 Marieholm 26. Vacker trygg

2. Albin 78. Bättre seglare? Osäker vik hårt väder?

3.Compis 28. Rodervibrationer, måttlig seglare?

4. Beason 31. För tung och stor för pensionär?

5. Scampi 30.                   

6. Albin Cumulus?

7. Fingal. Dålig sikt framåt? obekväm sittbrunn?

Kan man lita på omdömena i boken om dessa båtar?????

Tacksam för synpunkter dels om pensionärslivet på havet dels tips om lämplig båt.

mvh

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Såg din fråga om pensionärsbåt på Maringuiden. Vi har en Arietta till salu på Blocket som fyller dina önskemål. Den skulle bli vår pensionärsbåt men vi fann en träbåt som vi inte kunde motstå att köpa. Ariettan står ännu på land men sjösätts endera dagen - vill du se den på land finns chansen fortfarande.

Ariettan har breda plana däcksytor och rymligt för- och akterdäck, full ståhöjd, rymliga kojer, ordentlig toalett  samt det medföljer en självslående fock skena som ännu inte har monterats. Prövar att bifoga ett datablad om båten men om det inte fungerar behöver jag din mailadress för att sända full information.

Priset är förstås diskuterbart och välkommen med frågor och/eller att se båten.

Bästa hälsningar

Lars Gustafsson           0708-83 44 80

admin@valenceconsulting.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad anses vara synonymt som en pensionärsbåt?

Ståhöjd kan jag förstå.

Toalett likaså.

Bra motor (diesel inombordare).

Mitt förslag blir då en Parant 25, en kombination som motorseglare med både ratt och rorkult.

Köket ligger långsides, dinettkoj förpikskoj. rymlig toa. Dock bara 25 fot, men 5 kojer och mycket välplanerad.

http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Parant_motorseglare_lattseg_valseglande_35062283.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/trelleborg/Fynd__Parant_25_fot_motorseglare_i_fint_skick_33338208.htm?ca=15&w=3

Finns som du ser ett flertal av denna båttypen på blocket just nu till attraktiva priser dessutom.

Här finns uppgifter om Paranten  http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1073

Parantförbundets hemsida  http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/artiklar.php



Senast ändrad av pseudonym | 24 juli 2011 | 13:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag är pensionär och seglar en Maxi 95, som jag ägt i nästan 20 år. Det är först sedan jag blev pensionär som jag börjat segla på allvar. Tidigare var det mest turer på någon eller några dagar. Nu kan jag ligga ute en till två veckor utan stress. Ett underbat seglarliv. Jag seglar mestadels ensam sedan barnen flög ur boet. Mina erfarenheter är att en båt av en välkänd modell med ett aktivt klassförbund har stora fördelar. Genom att det finns många ägare av båttypen finns det massor av tips och goda råd att tillgå. Genom klassförbundet får man kontakt med andra ägare av samma båttyp och kan utbyta erfarenheter och t.o.m. få hjälp att skaffa fram en och annan pryl. Det är stor skillnad på båtar i prisklassen 100 000 och i prisklassen 200 000. Efter båtköpet vill du säkert komplettera med lite utrustning eller prylar som underlättar seglandet, och då måste dyu har lite kvar av din budget. Du ska tänka på följande:
Det är viktigt att du får alla fall neddragna till sittbrunnen, så du slipper upp då däck för olika åtgärder under segling. Ett sittbrunnskapell är värdefull extrautrustning, men dyr att låta sy upp. Plus är om vagga och täckställning medföljer. Seglens skick är viktiga. Mer än 10-12 år gamla segel är klart minus på grund av slitage och nya segel kostar mycket.

Det är verkligen köparens marknad för begagnade segelbåtar f.n. och du kan rätkna med prutmån på minst 10 - 15 procent på begärda priser. Ta det lugnt och låt inte en ev. säljare hetsa dig med argument om att flera köpare finns. Om det är sant, låt någon annan köpa båten om du tycker att priset inte är rätt.

Du kan också kolla på Segelbåtsguiden på Internet, där det oftast finns omdömen från ägare av de beskrivna båttyperna.

Om du lägger dig kring 160 000 - 180 000 kan du välja på en lång rad mycket bra båtar, både goda seglare och bra bobåtar. Min lista ser ut så här: Albinbåtar i olika utföranden, Ballad och Cumulus är kända som fina båtar; Comfort 30 respektive Comfortina; Compis 28; Laurinkoster, en underbar seglare som klarar det mesta av hårt väder men tyvärr lite trång att bo och leva i; Hallberg-Rassy 26, liten trång kanske men verkligen en säker kvalitetsbåt och lättsåld i andra hand; Maxibåtar i olika modeller, t.ex. Dinette, Maxi 84 eller 87, alla Maximodeller är kända för sin rymlighet och bra att bo i.

Lycka till med dina båtplaner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...