Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
J_F_K

Motorn dör vid högre hastigheter - bränsleproblem?

Rekommendera Poster

Hej!

Fick sent åsido i båten efter två år på land. Har en Ryds 550 DC med en 90 hp Johnson V4.

Har fått problem med att motorn börjar hacka och tappar kraften efter ca 5 minuter i högre hastighet. Varje gång det händer så har jag omedelbart dragit ner på gasen och då har motorn dött. Det är dock inga problem med att starta den igen och det går bra att köra i låg fart.

Det som är lite märkligt är att jungfrufärden från iläggningsplats till brygga gick bra. Ca 10-15 minuter i marchfart. Dagen efter när vi åkte ut så var den lite svårstartad men gick sedan bra. Körde i ca 10 minuter i 24 kn då felet uppstod första gången. Där efter så gick det inte att  köra i hög hastighet i mer än ca 3-5 minuter innan motorn dör.

Jag är inte duktig på motorer, men gissar att det bör ha något att göra med att det inte kommer fram tillräckligt med soppa för att köra i högre hastigheter.

Kan det vara vatten i bensinen (den har stått på land i två år med nästan tom tank)? Kan en motor fortfarande gå bra i låga farter om det är vatten i bensinen? Kan det vara fel på bränslepumpen? Finns det något sätt att testa detta utan att behöva byta?

Skit i förgasaren? Kan motorn fortfarande gå bra i flera minuter innan den dör, eller borde den inte komma upp i fart över huvud taget då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det inte är tätt i avluftningen från tanken eller i bränslefiltret. Symtomen liknar de som blir när det är partiellt stopp i avluftningen. Bränslepumpen orkar då inte pumpa den mängd som behövs vid högre last på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Jag skall kolla, men vad det gäller avluftning av tanken så tror jag att detta inte borde vara ett problem då jag har en fast tank med två avluftningsrör. Hur fungerar det med avluftning på bränslefiltret? På min båt så är det brara ett rör in och ett ut om jag minns rätt och ingen typ av luftningsventil.



Senast ändrad av J_F_K | 23 juli 2011 | 15:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara någon luftningsventil på filtret. Försök att låna en lös tank och kör med. Fungerar det då så vet du att felet ligger någonstan i matningen från tanken. Kanske det sitter något skräp i sugröret i tanken, som försämrar flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...