Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
dynan

Hyrde båt och seglet gick sönder

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en fråga och skulle gärna ha lite synpunkter från er här på forumet. För några veckor sen så kom jag hem från en segelbåtstur där jag tillsammans med min rörelsehindrade kusin hyrde en Forgus 31. Min kusin har länge haft en dröm att komma ut och segla men samtidigt lätt för att bli sjösjuk så vi var inställda på en lugn resa inomskärs. De första dagarna seglade var det ganska lugnt väder, runt 3m/sek.

Den fjärde dagen gick vi först ut för motor då det blåste lite mer, runt 6m/sek och ville komma ut en bit innan vi hissade seglen. Jag rullade hissade upp storseglet och började sedan förbereda för att rulla ut genuan som krånglade lite.

Plötsligt kom det en kastvind och vi ser hur hela storseglet revar upp sig på flera ställen. Jag fick panik och för att inte riskera att seglet skulle revas upp ännu mer så båten gick upp i vindögat för att ta ner seglet. I samma ögonblick börjar seglet fladdra som bara den och det blir ännu fler revor. Resten av veckan seglade vi med bara genuan och filosofierade på hur storseglet kunde gå sönder.

När veckan var slut och vi kom tillbaka till land så vidade jag seglet för ägaren som blev minst sagt förbannad. När han vände bort huvudet så hörde jag hur han sa att han bennemig inte skall hyra ut till personer med handikapp i fortsättningen. Jag vet inte om han syftade på min kusin eller inte men jag blev väldigt illa berörd av detta. Jag skyndande mig att packa ur våra saker och i den konstiga situation som uppstod så sa jag åt honom att han får ringa mig så får vi diskutera vad det kommer att kosta oss.

Han ringde upp mig och han har kollat upp hos en segelmakare om det går att laga seglet men svaret var att detta ej var möjligt. Ett nytt storsegel kostar 18.000 men han säger att han tycker det är oschysst om vi skall ta hela smällen så han erbjuder sig att betala 30% av detta. Då jag redan har betalat 3000kr i självrisk så kommer jag  behöva betala ytterligare 10600kr vilket känns lite högt om jag går efter magkänslan, det var ju ändå ett gammalt segel som gick sönder.

Jag har sökt runt på nätet om liknande fall men inte hittat något så därför ställer jag frågan här. Är detta rimligt? Om inte, vad är isåfall rimligt?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det där låter för det första synnerligen ledsamt med hänsyn till säljarens attityd gentemot handikappade, vidare konstigt att du ska klämmas på pengar. Vad står det i dom handlingar som jag hoppas blev upprättade då du hyrde båten. Vem ska svara för vad ? Varför ska du vara med o betala för gamla utslitna segel ? Är du med i Kryssarklubben ?? Dom skulle kunna ge juridisk hjälp kanske.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i handlingarna som upprättades när vi hyrde båten så står det att den skall återlämnas i samma skick som när vi mottog den och eventuella skador som uppkommer på båten skall täckas av den som hyr båten om det är så att skadan inte täcks av försäkringsbolaget. Jag har försökt hitta ett begagnat storsegel som ersätter men utan resultat. Jag är inte medlem i kryssarklubben, kan man få hjälp där trots att man inte är medlem eller om man blir medlem nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte ska du betala för ett nytt storsegel. Åldersavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det torde ju vara klarlagt att det är det gamla seglet som ska ersättas. Du har naturligtvis ingen bra kontakt med uthyraren, men att få frågan besvarad om seglets ålder  borde ju kunna ställasSen så ringer du till ett segelmakeri och frågar vad dom  tycker ett sånt segel är värt.Vad var det för en båt. Jag har ett gammalt storsegel liggande, mastlik ca 9 meter, bomlik ca 2,5 m

Man måste vara medlem i SXK för att få deras medlemsservice. Man får svar på vad dom anser är juridiskt rätt, dom går alltså inte in som någon sorts advokat gentemot din motpart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha , Forgus 31 ser jag det var, då var det seglet större får jag anta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha , Forgus 31 ser jag det var, då var det seglet större får jag anta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mitt tips till dig.
Jag har jobbat många år med skadehantering både inom fordon och hemförsäkring. Såväl ansvar som sakförsäkring. jag har reglerat hundratals liknande skador genom åren.

Kontakta ALLTID ditt hemförsäkringsbolag.
I din hemförsäkring finns ett ansvarsmoment som hjälper dig att ersätta skador på ANNANS egendom som du råkat skada. Det vill säga att någon kräver skadestånd av dig.

Din skadehandläggare på ditt försäkringsbolag kommer att rota fram rätt lösning åt dig.

Det finns tyvärr en stor diskrepans mellan vad en ägare till egendom anser är skäligt skadestånd och vad skadeståndslagen anser. Men den diskussionen kommer ditt försäkringsbolag att ta med uthyraren. Ditt försäkringsbolag kommer att driva det åt dig och sannolikt kolla upp om skadan kan ersättas genom objektets sakförsäkring (Båtens försäkring)
Om skadan kan ersättas genombåtens försäkring så är det alltid den som ska ersätta i första hand. Då kan ditt försäkringsbolag ta en del av självrisken om den är jättehög på båtförsäkringen.

Observera att det inte alls är säkert att din ansvarsförsäkring kan ersätta. Man kan anse att det inte föreligger ansvar från din sida (en ren olyckshändelse), man kan anse att värdet på seglet understiger självrisk av olika anledningar, att ansvarsfrågan inte är klar enligt ert hyreskontrakt eller annan orsak. Men kom då ihåg att INTE ge dig in i egna diskussioner med uthyraren om ersättning.
Det är nämligen så att om ett etablerat försäkringsbolag anser att det inte föreligger skadeståndsansvar (Ingen oaktsamhet  från din sida har orsakat skadan) så kommer en domstol med största sannolikhet att tycka samma sak. Försäkringsbolagen har mycket stora kunskaper och erfarenhet av skadeståndslagen. De allra flesta försäkringsärenden som går till domstol döms till försäkringsbolagens fördel. De få ärenden som ändras är så pass få att de brukar hamna i media och uppmärksammas stort.

Och kom ihåg!

Det är upp till den som kräver ersättning att styrka att denne har rätt till ersättning. Inte tvärt om.

Det  är ett BEGAGNAT SEGEL som har skadats! det är således ett BEGAGNAT SEGEL som ska ersättas. Om det ska ersättas. Mellanskillnaden upp till ett nytt segel får ägaren till båten ta själv.

Jag skulle kunna ge tio exempel på verkliga fall där ägaren till egendom anser sig ha självklar rätt till skadestånd men där man ansett att det inte kunnat styrkas oaktsamhet. När man sedan penetrerar händelsen med en juridisk synvinkel tycker alla att det är självklart.... Utom ägaren till den skadade saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentar till Jankens utmärkta inlägg.

Båtens försäkring vad gäller ersättning kan man med största sannolikhet glömma eftersom det ska blåsa bra mycket mera än vad det gjorde här för att man ska få ut haveriersättning för segel. Men som sagt kolla drulleförsäkringen om den kan ge nåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Janken.
Tanken blir ännu tydligare om jag skulle få mig gamla slitna Golf stulen.
Inte kan jag gå till VAG och kvittera ut en sprillans ny...

Jag stal helt fräckt en åldersavdragstabell från Trygg Hansas hemsida.
Om man utgår från att seglet är över tio år gammalt (rimligt, om det beter sig så...), och det då kostade 15000 kr (också rimligt med atnke på prisutveckling) anser försäkringsbolaget att det nu är värt 20% av de 15000 kr, och det är de 3000 kr ni redan betalt.

Jag skulle inte betala en krona till.

post-832-1394236773,4656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej oj vilka utförliga svar :)

Jag kollade upp med mitt försäkringsbolag ang ansvarsförsäkring och det visade sig att den inte täcker fall där man hyr en båt. Handläggaren jag pratade med kunde dock inte ge svar på om dom kan bistå mig med hjälp/rådgivning ang skadeståndet som säljaren kräver. Även om inte min ansvarsförsäkring täcker den här händelsen, är det ändå så att dom kan bistå mig vid diskussioner med säljaren om hur mycket jag skall betala i ersättning?

Ju mer jag tänker på det desto mer känns det fel att vara med och betala en stor del på ett nytt segel och att det känns ganska självklart att göra en bedömning av vad det gamla seglet är värt.

Jag har ringt runt nu till några segelmakare och försökt ta reda på det, men dom har svårt att ge uppskattning då varken jag eller säljaren vet hur gammalt seglet är, men det borde vara mer än 12 år då han sa när jag ringde på annonsen att han haft båten i 12 år och han har inte själv köpt nytt segel.

Man kanske kan lämna in seglet hos en segelmakare så kan dom titta och göra en bedömning? Kan man kräva av säljaren att man skall få komma och hämta seglet för att lämna in det hos en segelmakare för bedömning?

Att gå efter listan som Peter_K postade känns ju som den enklaste lösningen. Det är ju ganska mycket mindre än vad uthyraren vill ha.

Ju mer jag tänker på det desto mer irriterad blir jag, om det hade suttit en bra storsegel på båten hade detta aldrig ens hänt. Nu tvingagdes vi segla utan storsegel i flera dar vilket och sen vill han man skall betala så stor del av ett nytt segel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger han om du vägrar att ersätta. Stämmer han dig? Jag hade vänt mig till dessa: www.juristjouren.se   där kan du få kostnadsfri rådgivning. Jag har fått hjälp av dem för många år sedan. Om deras arvoden står att läsa:

Juristjouren består av en juridisk jour och jurister. Att kontakta vår juridiska jour och få svar på allmänna juridiska frågor är kostnadsfritt. Om du vill att en jurist ska titta specifikt på ditt ärende kan du anlita en av våra jurister.

Att anlita en jurist från Juristjouren kostar enligt aktuell domstolstaxa (1 458 kr per timme för privatpersoner). Det är den avgift för juristbyråer som är beslutad av Domstolsverket. I många fall betalar ditt försäkringsbolag eller staten för juristens arbete. Detta kallas för rättsskydd och rättshjälp.

 

Personligen hade jag erbjudit honom 3000:- för seglet eller inget alls.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall ha tillbaka pengar på hyran, då du inte fått det du har betalat för. Ett segel, om det är friskt skall inte gå sönder i 6m/s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Delar övrigas uppfattning att kravet på 18000:- - 30%  känns väl magstarkt.

Kollade på Bodings hemsida och såg att ett nytt segel kostar 12800:-. i  dacrondúk, vilket är den vanligaste varianten.

Rörde det sig om ett segel som var äldre ( 10 år eller mer) är 3000:- ett bra pris till uthyraren.

 

Hälsningar

Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blåste 6 m/s (c:a) så ska inte ett storsegel gå sönder av vinden, oavsett kastvindar så länge man inte stoppar ngt vasst i det, hissar med winch för att vad tygen håller eller ngt annat konstigt. Jag har seglat rimligt mycket under i alla fall 25 år inklusive många tävlingar och några Gotland runt.

Jag inser att diskussionen är svår men så här på håll (och utan att ha läst avtalet) borde ni ha ersättning för att ni inte kunde använda båten. _Inte_ ge bidrag för att han ska få ett nytt segel. Är han helt utan ansvar för att båten han hyr ut är funktionsduglig?

Avvundas dig inte och det är lätt att sitta här och skriva. Fy sjutton. Hoppas att ni hade det bra oavsett skick på båten!

hej/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen tråkigt fär er att inte kunna utnyttja båten på avsett sätt när ni hyrt den. Jag skulle gå på andra linjen och kräva pengar tillbaka på hyran eftersom ni inte kunnat använda det hyrda objektet på ett fullgott sätt. Dvs dela på frågan, du kräver pengar tillbaka för att du inte kunnat utnyttja båten på grund av undermåligt underhåll av nödvändiga, tom säkerhetsrelaterade funktioner och sedan kan ni diskutera om du har varit oaktsam och därför har seglet gått sönder, kanske är så att dessa två frågor tar ut varandra. Känns ju som att du inte är någon hardcore-seglare som skulle ge dig ut i 12-13 m/s, allt under det skall ett friskt segel tåla. Min teori är att killen försöker blåsa dig, att han dessutom är oförskämd och drar in helt ovidkommande faktorer visar på att det inte står rätt till. Om det skulle visa sig att du gjort något annat knasigt som var upphov till att seglet gick sönder så är det ju självklart att skadan skall värderas till vad ett begagnat liknande segel kostar på öppna marknaden dvs blocket-pris. Att hyra ut båtar kommersiellt är ingen kompis-tjänst och därav faller ett stort ansvar på uthyraren att se till att grejjerna är i bra ordning, uthyraren måste ju vetat i detta fallet att seglet var gammalt och vad det kan få för konsekvenser.

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att uttala sig när man inte i sin helhet vet det exakta detaljerna. När seglet skörade berkar det ju som om det blåst betydligt mer än 6 m/sek.

Möjligtvis kan du ha varit lite klantig i samband medatt du skulle ta ner seglet, men det motiverar ändå inte att du skall ersätta ett gamalt segel, som ju efter 10 år kan betraktas som slut,  med ett nytt.(även om jag har seglat med 25 år gamla segel i kulingvindar utan att de skörat)

Möjligtvis en självrisk så det du redan betalat täcker ju det mer än nog.

Var ute och 12-timmars seglade med kompisens Maxi 77 förra våren. Kompisen var med, men jag seglade som skeppare ombord. Ville gå söder om Bohus Malmön, men förstod på de andra att det tyckte att det var i häftigaste laget. Det blåste kulingvindar och var en relativt kraftig sjögång.

Vände med en kontrollerad gipp, men det gamla storseglet skörade i en söm från akterliket till mastliket. Kompisarna ville ta ner seglet, men det ville inte jag. Man skall inte riskera liv och lem för ett trasigt storsegels skull, och ombord är det skepparen som till syven och sist bestämmer. (även om en av kompisarna ombord både ägede båten och är sjökapten till utbilldningen) Släppte ut seglet så att det låg ann mot riggen för att inte fladdra sönder ännu mer och seglade in i vind- och sjölä.

Seglet borde fått sig en översyn av segelmakeren för länge sen. Både det du seglade med och kompisens.

Är nog i viss mån benägen att hålla med det som skrivs i inlägget ovan - att du skulle haft ersättning för att du inte kunde utnytja båten fullt ut pga undermåligt segel.

Sen är det nog inte möjligt att få ut en sån ersättning av uthyraren, knappast att få tillbaka den depossition du betalt heller, och den är mer än nog för ett gammalt segel.

Det inte lätt att ha med människor att göra, speciellt inte i en sådan här cituation. Har handlagt skadestndskrav mm för ett företag under en kort period. Det är inte lätt. Det finns människor som går att föra ett vettigt resonemang med och som är mottagliga för argument och det finns människors som inte är möjligt att föra en dialog med över huvud taget. Dom har rätt. Punkt slut.

Bästa va om du kunde få försökringsbolaget att ta sig ann ärendet.

 



Senast ändrad av toaen | 22 juli 2011 | 10:01

post-945-1394236773,9374_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Nu har jag kollat ansvarsvillkoren på några bolag och ansvar gäller, mycket riktigt, inte skada du orsakar som ägare, brukare eller förare av båt. Det är undantaget.

Dessutom har jag filosoferat en aning på detta och sällar mig till dem som anser att du, egentligen, ska ha tillbaka en del av hyran.
Att hyra ut en båt med ett storsegel, äldre än tolv år. som går sönder av att fladdra i så pass moderat vind. Det är inte i sin ordning.
Om han hade sagt till dig att...
Seglen är gamla och slitna så det finns en risk att du får segla på Genua hela helgen... Ja då kan det vara okej!

Min son hyrde en bil där oljelampan lyste. Statoilkillen sa att det  var något elfel. Bilen var nyservad. Den gick Sthlm-Sundsvall men efter tre mil på väg mot huvudstaden släppte den ur all olja ur automatlådan på E4:an.
Sonen fick en ersättningsbil och tillbaks halva hyran. 1 000 ursäkter för besväret han haft.

Personligen skulle jag SKÄMMAS att ens kräva ersättning för ett storsegel som passerat tolv år.

Skulle jag drabbas av samma sak, med den kunskap jag har i skadeståndsrätt så skulle jag be ägaren till båten hoppa i sjön och kyla sig.
Det blir sannolikt oerhört svårt för honom att hitta stöd hos någon seriös skadeståndsjuris, båtvärderingsman eller annan sakkunnig för att kunna kräva dig på skadestånd.
Värdet i seglet är sannolikt nära noll.
Det kan visserligen ha funnits ett visst bruksvärde i det innan det skörade. Det är därför försäkringsbolagen har max avskrivning på viss egendom. (Se tabellen i tidigare inlägg) dock är ju det en sak som försäkringsbolaget bestämmer själv och inte något som finns i lagen.  Skadeståndsrätt tar inte hänsyn till det utan det är strikt ekonomiskt värde som gäller. Och det är nära noll på ett segel på 12 .

Jag upprepar en viktig sak:
Det är ALLTID den som kräver skadestånd som måste styrka att denne har rätt till skadestånd och skäligheten i skadeståndets storlek.
DU har INGEN skyldighet i det här läget att bevisa någonting!

Att båtägaren tycker och anser en massa saker behöver du inte bry dig om ett dugg.  Om han kontaktar en skadeståndsjurist så kommer juristen att avråda honom från att driva det vidare. Sen finns det naturligtvis en massa människor som är, eller kallar sig, jurister som är beredd att driva vad som helst. Det stötte jag på många gånger under min tid som skadehandläggare. Dock smular en skadeståndsjurist, oftast, sönder deras argument ganska omgående.
Juristerna på TH, där jag jobbade, sa alltid att vi skulle tänka Hur skulle en domstol döma i denna tvist när det var tvister.

Så låt båtägaren agera.
Ligg lågt!



Senast ändrad av Janken | 22 juli 2011 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få tillbaka pengar som du lagt ut på hyran borde du kanske reagerat snabbare på det inträffade, inte vänta tills efter uthyrningen. Men betala hans nya segel borde du slippa. Tråkigt att höra att du råkat ut för en sån praktidiot. Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lusläst tråden.  Den började trevande med inlägg till både fördel och nackdel för TS och slutar med att Dynan är den som ska ha pengar tillbaka, allt utan att motparten fått knysta ett endaste ord.  Jag säger absolut inte att det är du som har fel Dynan, men kan du inte uppmana uthyraren att skaffa ett konto på MG, logga in och avge sin ståndpunkt/åsikt?



Senast ändrad av Terrafobica | 22 juli 2011 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska Janken få pengar tillbaka när det är signaturen Dynan som har startat tråden och hyrt båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju betalat hans självrisk så då är det ju klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa metoden när det gäller skadeståndskrav är att ställa motkrav som tvingar fram en förhandling där båda parter har lika tunga argument. Ställ krav att du ska ha tillbaka pengar på hyran av båten eftersom hyresobjektet inte var i fullgott skick. Ett storsegel i gott skick ska hålla för vindar på minst 10 m/sek utan att sköra, även om man bär sig klantigt åt. Kräv av uthyraren att du ska ha pengar tillbaka och låt sedan udda vara jämnt. DU ska inte betala en spänn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag är att låta en segelmakare som båda parter godkänner besiktiga det trasiga seglet och låta honom sy om ett likvärdigt segel av minst 12 år gammal segelduk,det går nog att hitta ett gammalt segel billigt/gratis.Hyraren betalar minus självrisken som han erlagt samt avdrag på båthyran för att han inte kunna nyttja båten till fullo pga icke sjövärdiga segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon i forumet som har eller känner någon som har ett gammalt segel till en Forgus31 som överlåtes till marknadspris-nästan gratis så har vi lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, och hej på dig uthyraren om/när du läser detta inlägg.

Först vill jag ge ett stort tack till alla som varit med och delat sina kunskaper och åsikter i den här tråden.

Jag ringde upp uthyraren igår och det blev en ganska lång diskussion, men han hade väldigt svårt att överge tanken på att jag skall vara med och betala för ett nytt segel, han anser att man inte kan värdera seglet efter ålder (enligt t.ex trygg hansas modell) då han menar att han brukar gå mycket för motor och att seglet därför inte har använts/slitits så mycket och att dom beräkningsmodellerna inte tar hänsyn till det.

Han menade också på att en värdering hos en segelmakare är irrelevant, då dom är partiska, att det är som att fråga en bilhandlare hur gammal bil är värd, när man skall köpa en bil så säger dom andrahandsvärdet är högre än det verkligen kommer vara, när man skall lämna en bil som inbyte så värderar dom att andrahandsvärdet är lägre än vad det är.

Han tyckte därför det var helt meningslöst att lämna in seglet för värdering. Och han var heller inte intresserad av att jag skulle gå och leta upp ett begagnat segel som han kunde få som ersättning. Han menade på att de segel som finns på begagnatmarknaden är slut då seglare aldrig köper ett nytt segel förrän det gamla är slutseglat och att om jag då hittade ett segel som kunde ersätta hans segel så skulle det vara slutseglat och därmed mycket sämre än hans enligt honom 13 år gamla segel som inte har seglats så mycket. Jag menade på att det nog är så att hans segel helt enkelt var slutseglat också med tanke på vad som hände men det ville han inte gå med på.

Jag visste inte riktigt hur jag skulle bemöta hans argument så det slutade med att jag suckade och förklarade igen att jag aldrig kommer gå med på att betala en stor del på hans nya segel. Han insåg väl också att vi inte kommer så mycket längre så han tyckte att för att få saken ur världen så kunde vi mötas halvvägs, och att vi gör det enkelt för oss och betalar hälften var av ett nytt segel. Då tänkte jag istället att varför inte göra det enkelt och låta han läsa den här tråden, så jag sade åt honom att jag ska maila honom ett förslag så lade vi på.

I mailet så skickade jag en länk till den här tråden, och bad honom att läsa igenom den noga. Och så skrev jag att mitt erbjudande är att han får behålla depositionen på 3000kr men att jag inte kommer betala ett öre till och att han skall vara glad att jag inte kräver tillbaka en del av hyran.

På kvällen sen fick jag ett sms från honom där han skrev Erbjundandet OK.

(Och till dig, uthyraren om/när du läser detta inlägg, så får du accepetera att jag skrev hela historien här plus det här sista inlägget, dels har jag inte sagt ditt namn samt att alla de som varit så hjälpsamma och lagt ner tid på _vår_ konflikt förtjänar att höra hur det slutade, och du har all rätt att svara här själv om du vill ge din version på historien, om den skiljer sig från min)
 



Senast ändrad av dynan | 23 juli 2011 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sign. dynan: Mycket just! Tack för att vi fick ta del av hur det slutade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Tack för en utmärkt kunskapsgivande tråd som verkligen visar hur mycket forum av den här typen är värda.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var en mycket bra tråd och ett perfekt syfte för ett forum. Skönt att allt löste sig till sist på ett godtagbart sätt för båda parter.

Själv hade jag nog också blivit förbenad initiellt om jag fått tilbaka båten med trasigt segel. När humöret är surt, så resonerar man ofta inte helt rationellt, speciellt när det gäller privata ägodelar som man har kanske mycket investerat i, både ekonomiskt och tidsmässigt.

Därför kommer jag alldrig hyra ut min på öppna marknaden

Dynan har ju rätten på sin sida, då seglet inte hanterades på fel sätt. Seglet hade skörat för vem som hellst, inkl ägaren. Fick sämre möjlighet att utnyttja båten fullt ut under den tid han betalat för båten. Mao, bör han ha ekonomisk kompensation för detta.

Men igen, toppen att ett sånt här forum kan hjälpa vi sådana här tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...