Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Code24

Transportstyrelsen........

Rekommendera Poster

Hörde på nyheterna att tr.styrelsen ska utreda om en lag för obligatorisk flytväst på sjön.

Ett utmärkt förslag, men det räcker inte. Båtägarna har alldeles för länge fått använda sitt eget omdöme och sunda förnuft det måste få ett slut! Inför också att alla ombord måste ha överlevnadsdräkt om vattentemeperaturen är under 17 grader.Vidare så ska det finnas en livflotte på alla båtar större än 6 meter. Inför också roterande gult varningsljus som ska aktiveras när man angör hamn. Båtar som är större än 21 fot ska ha backsignal så att folk verkligen uppmärksammar att man backar in till bryggan. Efter första oktober ska det vara lag på att alla båtar förses med is-skrov. Varför inte körriktningsvisare så att girar och kursändringar verkligen uppmärksamas.

Det är farligt att leva man kan ju dö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkolås! Du glömde alkolås! Ett speciellt nyutvecklat för roddbåtar där man måste låsa fast årorna och inte kan få loss dem utan ett godkänt utandningsprov. De flesta drunkningar är från små roddbåtar i små sjöar!  Egentligen borde man inte få ro ut utan eskort i form av större räddningsbåt heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle faktiskt förespråka en lag om flytväst, så länge den menar att det måste FINNAS flytväst ombord för alla, sedan är det upp till var och en / skepparen att med omdömet ta på sig den när det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Politikernas främsta ambition är att rädda alla idioter från deras egen dumhet, och sen förse dem med bidrag nog för att kunna föröka sig. På det sättet kan man långsiktigt försäkra sig om en stendum röstflock som tillförsäkrar politikerskrået makten.

Annars skulle ju de stendumma oförsiktiga dö ut, och då kommer politikerna att sitta risigt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är underbart med byråkrater. Vi är snart på väg upp till Frankrike från Spanien och har kollat på vilka krav franska myndigheter ställer. Ett krav för båtar över 12 meter är en skeppsklocka, altså en så'n man kan plinga med. VHF däremot är valfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt ett gylflås i kombination med låsbart fyrpunktsbälte som hindrar äldre män att resa sig upp och kissa över relingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara lll

Speciellt den här killen, visst kan man bli arg  när hissen åker mitt framför näsan. Men....?

 



Senast ändrad av Anders_St | 21 juli 2011 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bär emot att ens kommentera, men jag tycker inte att det skall få passera oemotsagt. Detta sätt att se på sina medmäninskor var aktuell senast under 30-talet, men blev som tur var aldrig någon riktig hit.

Man må tycka illa om politikers beslut, men denna typ av konspirationsteorier som uttrycker ringaktning av, ja rent av önskar livet  ur t.ex. mentalt handikappade betackar jag mig för.

Detta är ett båtforum, så jag tänker inte delta i någon ev. fortsatt diskussion.

 



Senast ändrad av guestsson | 21 juli 2011 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ASG smiley, dagens bästa. Höll på att trilla i sjön som jag garva cool. Tur man har flytväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förespråkar även hjälmtvång för seglare. Bommen är farlig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan ju det där med 0,2 lagen. Där var det ju så att kravet gäller stora eller snabba båtar då kollisioner var det farliga och därmed grund till utformningen.

Då borde säkerhetsbälten ligga bra till att införa lag på.yes

 

Men det finns mer på smörgåsbordet för att ordna upp slappa båtfolket.

Årlig kontrollbesiktning, ett måste bara.yes

Båtkörkortet, var katten tog det vägen? Det skulle ju garantera gott omdöme.yes

Allt givetvis finnansierat med god mariginal av avgifter samt på toppen en ny båtskatt.yes

 

För böveln glömde ju det vikitigaste, hastighetsbegränsning till 25 knop på öppet vatten. och 35 knop 10 sjömil ut från land. Elelr kanske som med nya gränserna på land, 5, 10, 15, 20, 25, 30 och 35 knop.

 

Båtar har ju däck, undrar om det går införa något krav typ vinter-däck ?no

 

Nu till det allvarliga. Dessa gubbar som sitter och hittar på massa skit gör det med lön betalda av oss. Borde de inte göra något vettigare?

Vill vi rädda liv till  i insjöar och hav, se då till att alla ungdomar får fri simundervisning. Då använder vi skattepengarna bättre. (ge givetvis denna möjlighet till alla oavsett ålder)

Men givetvis är väll det inte häftigt då man vill sätta dit folk snarare än att hjälpa. Ävsätt sedan ett par miljarder till Kustbevakningen att jaga oss syndare.

 

Faen vad arg jag blir på dessa idioter.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och särskilda filer för kanotister i utkanten av farlederna ungefär som cykelfälten på en del gator. Kunde markeras med länsar, och övergångsställen markerade med bojar där man får passera farleden.

För att minska risken att båtar kolliderar där farleder korsar varandra kunde man ha rondeller, där den som är inne i rondellen har företräde.

Finns hur mycket sysselsättning som helst för såväl byråkrater som utförare i transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer förbannad blir man, läs

I år skulle Transportstyrelsen ha kommit med en föreskrift om att flytvästar ska finnas i alla båtar. Men beslutet dröjer – till synes på grund av byråkrati. ”Under tiden dör folk som flugor”, säger Mats Rosander från Transportstyrelsen.

källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/byrakrati-hindrar-livraddande-lag?rm=print

 

 

Men för katten, inte dör folk som flugor

Återigen fakta fakta fakta. Vad är problemet och lös problemet om det är sås stort att det behöver och kan lösas.

Hur många som omkommit och orsak borde det finnas fakta om.

 

Ska folk sova med flytväst, bada från båten med flytväst, osv. ???

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Harry

Har du slut på semestern. Har du inte det så njut av vår fina skärgård. Det är ingen ide att hetsa upp sig. Det blir inte bättre ändå - för dig.

När det gäller obligatorisk flytväst håller jag faktiskt med dig. Det kan väl va bra för barn som springer runt och fiskar krabba på bryggorna. Men för en annan som seglar själv är det helt onödigt. Tänk om jag skulle segla tex till Norge och ramlade i sjön. Flytvästen gör att jag ligger i vattnet tills jag fryser ihjäl, medans min båt seglar vidare som om ingenting hänt med hjälp av autopiloten. Då var det väl nästan lika bra att man drunknade - med en gång. Alla kan inte ha lika tur som Åke Mattson.

Nej på sjön är det inte flytväst som gäller - utan livsele och livlina med tre krokar. Jag brukar visserligen alltid köpa seglarväst med inbyggd sele och talar dämed lite emot mig själv i det jag skrev ovan.

Regel nummer ett är alltid; Håll dig alltid kvar ombord.

Det borde altså va lag på att va fastselad när man är på sjön och omständigheterna så kräver. Tex vid arbete på fördäck.

Sen har du fler förslag som jag uppskattar wink

Hastighetsbegränsning; Jag framförde tanken vid ett tillfälle här på MG  förslaget om generell hastighetsbegränsning inom det Svenska teritorialvattnet. Kommer inte ihåg om det var 10 eller 12 knop jag skrev. Att jag inte blev hudflängd. Fast det hade inte varit dumt och kunde ju sättas så att 0,2 lagen miste sitt berättigande.

Det där med vinterdäck på båtar som ligger i hela året är väl inte ovanligt - se bifogad bild.

tommy

post-945-1394236780,7372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Häpp har semester

Är i dina trakter. Idag mindre fint så båten får ligga vid bryggan. Igår låg vi i Sotenkanalen och badade. Massa fina båtar som passerade så bara att njuta.
Själv har jag oftast flytväst. Även mina barn. Dock igår åkte västen av då vi låg i 5-knopsområden. Varmt.
Givetvis har vi alltid flytvästar i båten för de som ska åka med. Blåser det eller vi ska ut på mer öppet vatten så är den obligatoriskt.

Angående hastighet. Då är det väll en njutarhelg för dig Tommy med båtrace utanför Kungshamn / Smögen.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är jag inte hemma under helgen, utan i östra delarna av landet.

Kollade på årets bana även fjolårets. http://www.vrom.nu/ Den är betydligt mer publikvänlig än det året jag fick hoppa in för Radio Sotenäs för att deras direktsändning från tävlingen skulle gå i lås.

I ärlihetens namn får jag tillstå att jag inte är ett dugg intresserad av den typen av tävlingar, men jag är inte intreserad av de lokala seglingstävlingarna heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...