Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MackeNo1

Strulande Mariner 60hk, HJÄLP!

Rekommendera Poster

Har en Mariner 60hk -84 som ger mig grått hår.... Tycker jag har testat allt, men det kanske finns någon här som kan hjälpa mig?

Köpte båt inkl motor förra sommaren, den var svårstartad när den var kall och man fick choka samt pumpa på soppablåsan samtidigt för att få igång den. När den väl var igång gick den bra ända tills man skulle lägga till, när man drog av gasen o la i friläge så dog motorn nio gånger av tio. Gick iaf att köra så jag gjorde inget åt det då.

När jag la i båten i förra veckan (hade ingen båtplats innan) så gick motorn knappt att starta, full choke och nästan full gas för att den skulle gå igång. Upptäckte att OMC kopplingen mellan soppaslang och motor läckte rejält,blev en sväng till biltema för att köpa en ny koppling, soppaslang och pump.

När kopplingen var bytt så startade motorn mycket lättare än den någonsin gjort tidigare, den gick klockrent på tomgång i 5-10 min så glad i hågen la jag ut från bryggan och körde en testrepa. Gav full gas och motorn svarade bra, kändes som att den gick mycket bättre än förra året till o med. Va väll uppe i strax över 20 knop när motorn dog, döööööööööhhhhh lät den och sedan la den av.

Fick igång den med hjälp av choke och nästan full gas, lyckades komma 50-100m med full gas. Båten gjorde då 2-3 knop och motorn orkade knappt varva nånting. Sedan dog den igen och jag fick ringa en kompis som kom och bogserade mig sista biten.

Misstänkte att det var bensinen som blivit gammal och förvandlats till gelé eller att nån annan skit satt igen förgasaren så jag lånade en trailer, drog upp båten och gick igenom följande:

Soppaslangar, filter samt soppapump är rengjorda och kontrollerade.
Förgasarna (2st) är isärplockade och rengjorda.
Samtliga packningar kontrollerade, alla synliga kontakter och ledningar kollade. Tändstiften är nya och av rätt sort.

Hittade irriterande nog inga fel, inget skit i förgasarna och inget annat att anmärka på heller. Satte ihop den igen och höll tummarna...

Motorn går enbart att starta med startgas, full choke och i stort sett full gas på reglaget. Men den startar iaf direkt med startgasen. Har man fått igång den så går den skitdåligt, slutar man spreja startgas så vill den dö, stänger man choken så dör den på en gång oavsett om man ger full gas på reglaget.

Går att hålla den vid liv i drygt en minut utan startgas fast med choke och nästan full gas på reglaget, men sedan dör den.

Har satt soppaslangen direkt till bränslefiltret för att utesluta fel i OMC kontakterna, har även provat med en annan trycktank med ny fräsch bensin i utan resultat. Hjälper inte att pumpa på blåsan för att hålla bensintrycket uppe samtidigt som motorn går.

Känns inte som att inställningarna på förgasarna har med saken att göra eftersom den gick jättebra och sedan tvärdog, har iaf testat att skruva på den enda justerskruven som finns utan resultat. Spelar ingen roll om man skruvar in eller ut, gör inte att motorn går bättre.


Vad tror ni? Har motorn rasat för mig eller är det nått konstigt elfel? Den tänder och startar som sagt direkt med startgasen, så gnista finns det. Det känns som att den får för lite soppa och/eller fel soppa/luft-blandning, men tycker jag har uteslutit alla tänkbara fel vad det gäller soppatillförseln?

Mitt i båtsäsongen och jag har 1 1/2 vecka kvar på semestern, grymt frustrerande! Snart sänker jag motorn o köper nått nytt som fungerar, man ska inte hålla på med sånt här gammalt skit....

Är grymt tacksam för all eventuell hjälp och tips jag kan få!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen  dum ide.

Stäng av tändningen med säkerhetsbrytaren. Ta ur alla stift. Anslut kompmätaren i ett av hålen. Ge fullgas. Dra runt startmotorn ca 5 sek. Notera värdet och mär sedan. nästa cyl. Har du avvikande värden så mät om tills du är övertygad om  att mätvärdena är korrekta.

Nedan är specen för Merc V6 2T. Du bör ha liknade värden. Värdena gäller vid varmt block, vilket du kanske har svårt att åstadkomma.

110 – 135 psi
(753.3 – 924.5 kPa)
Variance between cylinders should not
exceed 15 psi (102.7 kPa)



Senast ändrad av guestsson | 21 juli 2011 | 09:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, blir en sväng till Biltema idag. Återkommer när jag testat kompressionen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tills nyligen en Mariner 60hk, en 86:a som betedde sig i princip likadant. Trecylindrig motor med två förgasare. Det visade sig att översta cylindern var slut. Kompressionen där var endast dryga 5 kilo en bra dag. Jag fick besked från en marinverkstad att reparationen skulle gå på allt mellan 9 och 15 tusen beroende på hur mycket som behövde bytas, men det riktigt trista var att de inte ville ge någon garanti på jobbet. Enligt marinverkstan var det där en av de minst lyckade motorerna, rent konstruktionsmässigt, och de hade för vana att rasa/skära helt utan egentlig anledning. Visst fanns det exemplar som bara gick och gick, men att den modellen var helt klart överrepresenterad med alla sina problem.

Jag sålde motorn som reservdelsmotor och köpte, idag faktiskt, en 60hk Yamaha istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken finns väl att jag råkat ut för samma sak... Kommer du ihåg vad kompressionen låg på i dom friska cylindrarna?

Hur mycket fick du för motorn som reservdelsmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9,7 och 9.8 låg det på de andra tvåan och trean. Tydligen är det oftast den översta cylidern som ryker på dessa maskiner.

 

Jag fick 7000 för motor i det skicket den var. Köparen visste exakt vad han köpte då jag noga upplyste honom om felet. Motorn var i övrigt i mycket fint skick. Den såg nästan oanvänd ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag bytte nyss kolv på min 60hk det gick på tusen spänn en begad kolv och nya kolvringar packningar .det var lite knepigt men gick bra ..går som ett skott nu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var symptomen dom samma för dig som jag har nu? Hur vet man om det räcker med o byta kolv eller om foder o sånt också måste bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis komptestat motorn...  Prick 12kg i båda cylindrarna med kall motor, det måste väll vara ett bra värde?

Glatt överraskad bestämmer jag mig för att korta av soppaslangen så det blir knappt 70cm mellan tank o motor samt ställa den ovanför motorn. Provar att starta motorn med halv gas och full choke, händer ingenting.. Sprayar med startgas, men den tänder inte ens.

Vafaaaaan??! Det enda positiva är ju att den alltid startat med startgas, nu gör den inte ens det. Fattar inte vad som hänt, startade ju igår.

Så här gjorde jag komptestet:

Ur med båda tändstiften, drog fast dom mot motorblocket med ståltråd. Gängade i slangen till komptestaren, drog endast fast den med fingrarna som det stod i beskrivningen.

Satte reglaget på full gas och drog runt startmotorn i 5-10 sek, läste av värdet och upprepade proceduren med den andra cylindern.

Skruvade tillbaks tändstiften och försökte som sagt starta den utan en tillstymmelse till tändning.

Börjar känna mig som den stackars saten i SOS som står o rycker sin j-a snurra i flera dygn och blir upphämtad av män i vita rockar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm varför stängde du inte av tändningen med säkerhetsbrytaren som jag föreslog?

Eller har du kanske gjort det och glömt att slå på den igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade tyvärr dit tips om att bryta tändningen, fick tips på en annan sida om att jag skulle sätta tändstiften mot motorblocket när jag drog runt startmotorn och det gjorde jag.

Tror du att jag har haft sönder något genom att inte bryta tändingen? Går det att mäta på något sätt med multimeter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du dra fast tändstiften på motorn?

Va det för att kolla gnistan på stiftet samtidigt som du

gjorde kompprovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, för att jorda dom mot motorblocket. För att inte riskera tändingen, verkar ju ha gått sådär bra.... Men har fått tipset att ta bort jordkabeln från tändspolana och köra startmotorn för att ladda ur spolarna. Detta ska tydligen kunna avhjälpa felet.

 

Tog en paus från båten idag så det får bli till o testa detta imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett helt obegripligt råd som tyder på att rådgivaren inte har en aning om hur ett CDI-system funkar, eller ens en spole för den delen.  Skruva inte isär och koppla inte ur någonting.

Ta ur ETT stift jorda tändstiftfoten ordentligt och kolla om du har gnista. Sätt tillbaka och kolla nästa stift. Om något gått sönder så är det sannolikt tändspolarna, men då skall du ha haft lite otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vet att killen är duktig på bilstereo och crossmotorer. Men har ingen aning om hur pass (o)kunnig han är på båtmotorer... Ska kolla gnistan imorgon om det är upphåll, tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett komptest på en kall motor är inte så tillförlitligt, eftersom resultatet kan bli helt annorlunda om motorn är varm. 2,5 kg enligt egen erfarenhet.... som exempel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men eftersom det är väldigt svårt att varmköra den fick det bli så. Det viktigaste skulle ju vara att det inte skiljer för mycket mellan cylindrarna, och kompressionen var indentisk i båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en penta 40hk som strulade ett par gånger per år.

I munstyckena på förgasaren satt det som ett tunt strå som fasnat.

Blåste / Pillade jag bort det fungerade den perfekt.

Mäste ha vart nått skit i tanken, men kolla noga i förgasarnas munstyckena ser ut.

Eftersom du får lite fart på amällan när du trycker i bensin med pumpen samt startgas och choke kan det ju va tätt någon stans

Men kolla gnistan på stiften först.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog nya friska tag idag. Gnista på båda tändstiften och motorn tände igen, vettefan varför den inte gjorde det senast...

Kollade soppafiltret igen och hittade en bit orange plast från trycktanken som satt igen ett litet hål. Tog bort den och testade igen, nu startade motorn lätt och gick fint på tomgång. Yes!

Ut på provkörning igen, slår på full gas motorn går kalas och jag kommer EXAKT lika långt som vid den första provkörningen. Sedan uppstår samma fel, döööööööh låter motorn o sen ligger jag där o guppar.

Plockar givetvis bort bränslefiltret men hittar inget skräp denna gång, lyckas få igång motorn som går riktigt dåligt och lyckas ta mig tillbaks till bryggan.

Ställer upp tanken högre än motorn, gör rent soppafiltret igen och startar motorn, går kalasfint på tomgång. Ut på provkörning men slår denna gång inte full gas utan puttrar bara fram, kör 10 min utan problem (tidigare har motorn dött efter 2-3min). Ökar till halv gas och det går också bra, efter ett tag slår jag på fullt och då tar det inte mer än 20-30sek så dör motorn igen.

Den får ju helt klart inte tillräckligt med soppa och felet verkar ligga i tank, för lång soppaslang eller defekt soppafilter. Ska köpa ny trycktank imorgon, korta av slangen samt byta blåsa igen för säkerhetsskull. Köper dessutom ett nytt bensinfilter för att utesluta den felkällan.

Känns som att jag kommit en bra bit närmare en lösning på problemet iaf :)

 

Tyvärr gick spaken till choken sönder idag, den är av plast och hade en del åldersprickor. I plastspaken sitter det en arm i metall som är fäst på förgasaren och reglerar choken, någon som vet vart man kan tänkas få tag på en ny sådan?



Senast ändrad av MackeNo1 | 25 juli 2011 | 00:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken går att rengöra. Skruva bort slanganslutningen och lyft upp pickupröret. Kolla silen/filtret vid intaget.

Vill minnas att jag fick limma min chokearm med epoxy, ex. Araldit. Rengör med aceton eller thinner innan limning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som guestsson säger Tanken bör gå att göra ren om du plockar i 'sär den.

Jag har hört om en som vars slang släppt innuti, det kan ju din

ha gjort, så när soppan då flödar för fullt så tätnar den.

Du kan ju ha en slang som inte är gjord för bensin. (teori bara)

Blåsorna lever ett eget liv i bland så de kan ge upp när som hellst.

Så byt hela slangen bebsinfillter samt blåsa och gör ren tankens sil eller fillter.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som att jag har fått fart på den border=0 Bytte tank, satte dit ett universal soppafilter från biltema, ny blåsa igen (även denna från biltema) samt kortade slangen 40-50cm. Va ut o körde 1h 30min utan problem och körde minst 20 min av dessa med full gas.

Soppafiltret är genomskinligt och när man kör är det nästan tomt hela tiden, men motorn verkar ju få det den behöver iaf. Går inte märkbart bättre om man pumpar med blåsan o fyller upp filtret under körning.

Tack för all hjälp och alla tips! border=0

 

Har en Terhi 520 som motorn sitter på, max antal hk är egentligen 60 hk. Sugen på en nyare motor med mer hk, nån som har en aning om vad man kan hänga på för motor utan att båten sjunker eller man riskerar att få akterspegeln i ryggen? Antar att 150hk V6 är lite för saftigt, har en fin sån på gång annars...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjunker inte nämnvärt när jag ställer mig på akterspegeln, så klarar den 100 kilo muskler (yeah right...) så borde den orka med en större motor. Frågan är ju dock om akterspegeln klarar av kraften eller om den spricker o går sönder.

Ingen som har en uppfattning om hur mycket man törs hänga på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...