Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patnas

Jag behöver lite hjälp med Glen-L "Squirt"

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har beställt ritnigar och beskrivningar till en båtmodell som heter Squirt från www.glen-l.com  Jag är amatör när det gäller båtar och termer inom marina livet. Jag har alltid velat bygga en båt, visserligen en lite större som man kan sova i över helg och någon vecka, men har bestämmt mig att börja med Squirt, som är drygt 3 meter lång(10 fot tror jag). 

På denna länk https://www.boatdesigns.com/10-Squirt-runabout/products/360/ så kommer man till listan av material som behövs till båten. I texten till bill of materials så står det att annat virke kan användas om det har varit framgångsrikt i ert område.(eller något liknande)

Kan någon hjälpa mig med att ge exempel på vilket material som jag ska använda för var del, jag vill inte att priserna spårar ur allt för mycket.

Jag hade tänkt att använda merantiply, men har läst både enormt bra och enormt dåligt om detta. Jag kommer att använda epoxy och väv till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket du sparar på det.
Idag är ju en teakplywood en skiva av annat material med de yttre lagren av teak osv. Ska du spara pengar är det furuplywood som gäller, sedan kanske man kan måla i en snygg färg? Viktigt är bara att plywooden är limmad med vattenfast lim, och de är de flesta idag. Många tunna lager är bra kvalitet på plywooden kan vara bra att veta också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snåla inte på plywooden. Att folk snålat där är en, eller enda anledningen till att plywoodbåtar har dåligt rykte. Du kan lätt få tag i Lloydscertifierad plywood från bl.a. Malmö list. Det vore tråkigt om du la ner en massa arbetstimmar för att se båten delaminera efter ett par säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har du rätt i men jag har inte så nära till marinklassad plyfa, skrovet kommer med all sanolikhet målas som denna kille gjorde http://drewsboatsquirt.zoomshare.com/1.shtml/Squirt.

När jag ska leta efter virke till spant och övriga detaljer, vad ska jag då tänka på? 



Senast ändrad av patnas | 20 juli 2011 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstruktören ska ha specificerat alla material i ritningarna. Jag antar att det är listan du länkade till, men länken fungerade inte för mig. Jag hade gått på den listan helt oh hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vet inte vad som hände med länken, men här kommer en ny http://www.glen-l.com/designs/outboard/squirt-bom.html

 

 Oak refers to white oak (red oak being more subject to rot). Mahogany refers to African, Honduras, or Phillipine-dark red varieties. Spruce refers to Sitka spruce and is used when minimum weight is desired. Plywood must be either marine or exterior grades, interior grade is not acceptable.
CHECK ALL SIZES TO THE WORK PRIOR TO CUTTING.
Abbreviations used are: Mahog = mahogany; SP = spruce: DF = Douglas-fir, PW = plywood, MAR = marine, Ext = exterior.
 

Senast ändrad av patnas | 21 juli 2011 | 16:24



Senast ändrad av patnas | 21 juli 2011 | 18:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod inför en liknade situation för några år sedan. Kontaktade då UPM-kymmene som tillverkar plywood här i Finland. Där var man av åsikten att man i princip kan använda vilken plywood som helst om man förseglar den helt och hållet med epoxy. Vill man ha synliga träytor kanske björkplyfa inte är det trevligaste, men om man målar så slipper man ju det problemet. Enda kravet från UPM´ s sida var att man skall se till att plyfan åtminstone är avsed för utomhusbruk. De nämnde också att konkurrenternas bygg/konstruktionsplyfa kanske inte är gjord med vattenfast lim...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

Jag har bygget båten Flugan  i vanlig vannfast plywood og ellers tre har jeg brukt furu fra den lokale byggshoppen. Kledd med glassfiber og epoxy fungerer det supert. Tror det skal holde min levetid..

Marin plywood er vanskelig å få tak i her jeg bor, og bare frakt prisen ville øket kostnadene med 100%.

Hilsen Jan Fredrik(norsk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...