Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
erikda

bayliner planar inte

Rekommendera Poster

 

har precis köpt en bayliner 2255. det sitter en mercruiser 5.0 lx i den. nu till problemet. drar jag på max så ställer den sig i 45 grader, 2800 varv och ligger där, han orkar liksom inte över till att plana. det satt en ny propeller på den när jag köpte den och för övrigt går den jättebra. någon som kan ha ett förslag på vad det kan vara. har fått upp den i plan en gång när det satt flera personer fram, men ska inte den orka plana om man inte sitter fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En V8:a ska klara av den båten utan problem.

 Du skriver ny propeller, är den verkligen rätt, för stor stigning ger dom problemen.

Är motorn frisk? Den kan gå problemfritt obelastat men orkar inte när man belaster den. Komp. prov, tändning, soppa tillförsel är väl några saker som bör kollas upp.

En sak som är enkel att kolla om kreti o pleti varit i motorn o skruvat, tänsföjden, sitter tänkablarna rätt? Om det är 2-3 kablar som är växlade så märks det knappt på en v8:a förutom att den blir orkeslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är powertrimmet inkört helt? För mycket trim kan ge problemet att man inte kommer upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

propellern var precis ny när jag köpte båten så jag tänkte inte mycket på stigningen. vet någon vad den ska vara? de få gånger jag fått upp den i plan så går den riktigt bra, men då har det ju suttit person långt fram i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara tillägga att motortempraturen inte går upp till mer än 50 grader så jag ska byta termostat

men det har väl knappast något att göra med att den inte orkar plana

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...