Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Harry

Gammalt teakdäck

Rekommendera Poster

Finns det bara den hårda vägen=omnåtning för gammalt teakdäck. Har provat på några ställen och det går knappt att få bort den gamla nåten. Tänkte mig något lättare som att slipa till snygg yta och behandla med något fantastiskt som tränger ner i de små sprickorna mellan nåt/teak. Och som dessutom inte blir halt! Finns det någon mirakelmetod? :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det hårda vägen som gäller. Det finns inga mirakelmetoder. Har det börja spricka, är det bara omnåtning som gäller. Om det är några få ställen kan du prova att bättra nåten så här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Annars är det bara att ta bort det gamla och nåta nytt som gäller, om du vill behålla däcket vill säga, ett alternativ är ju att ta bort teaken... Metoder som finns för att ta ur nåten är: - Fein Multimaster med för ändanmålet avsett verktyg, se bild http://www.feinus.com/p/newmultimaster/images/pic7cutting.jpg - Sågklinga med styrspår spikade i intilliggande nåt. Fungerar bara vid raka spår. - Handöverfräs med styrspår spikade i intilliggande nåt. Den bökiga med den här metoden är att det tar tid att göra styrspåren. - Brytbladskniv och fil. Man skär fritt nåten från träet och tar sedan en fil som bockats och vässats i bakänden och river ur nåten. Den här metoden använde jag och det tar tid, men det blir bra. Om du skall nåta om är det bra om du har en pressenning du kan jobba under utan att plocka bort den. Börja i god tid med att riva nåten, och ha med dig en radio, för det är fruktansvärt tråkigt. Jag tror det tog mellan 60-80 timmar (jag har inte vågat räkna efter...) att riva nåten på min båt, vilket är c:a 20 minuter per meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Finns ju ett annat sätt....jag kan ju ta och göra hela jobbet och då får du ett helt nytt däck.... ;-) mvh PH

post-6778-1394234330,001_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...