Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThGr

Motoroljan är blygrå = Katastrof??

Rekommendera Poster

Köpte en Saga 20 från '74 i fjol med en Volvo Penta MB10. Det har bara varit elände med motorn. Nu trodde jag att alla el- och bränslesystemfel var fixade (och jag är ingen motorfixare). Senaste turen betedde sig motorn lite konstigt och det var inte förrän i dag jag kollade oljan. Till min förvåning var oljan på stickan blygrå och nivån alldeles för hög. Jag bytte olja vid sjösättningen för en månad sedan och gamla oljan var i alla fall inte grå. Min tolkning är att det kommit vatten i oljan. Rätt? Och enda sättet det kan komma dit som jag förstår är via kylsystemet. Och läcker det vatten från kylsystemet till motorn... Gudars vad ledsen jag blir crying

Någon som kan tipsa om hur allvarlig detta är och vad man kan göra åt det? Tacksam för alla svar och kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr är det en katastrof Du råkat ut för. Hade en exakt likadan motor i min förrförra båt. Kylsystemet hade frätt så mycket att vatten kom in via den ena cylindern. Kostade mig 9.000 kr för 10 år sedan (!). Fick fatt i ett begagnat foder och bytte - bara för att konstatera att samma sak hände med nästa cylinder 2 månader senare. Ytterligare 9.000 och sedan gav jag upp. Köpte en Solé diesel för 55.000 då plus 10.000 för iläggning. Trist, trist, trist - och jävligt dyrt. Har alltså inga positiva besked till Dig. MEN - Du kan ju ha tur att det är något enklare. Kolla vattenpumpen - så att skvallerhålet på pumpens undersida inte är igensatt. Är det så läcker vatten in i motorn. Ganska enkelt att åtgärda och inte särskilt dyrt.

 

Hör av Dig och berätta om motorns vidare öde.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj, aj, aj vilket dystert svar. Ska se om jag hittar något skvallerhål.

Två förståsigpåare har annars per telefon konstaterat att det självklart är topplockspackningen som är problemet. Vad i dina ögon utesluter det? Om problemet är som du säger, ser man det om man lyfter toppen?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte behöver katastrogfen redan inträffat. Katastrof blir det ju om du fortsätter att köra, men innan du målar svarte petter på ruffskottet så kolla vattenpumpen, Byt p-boxarna som sitter på pumpaxeln (och var noga med att vända dom rätt, första ggn jag bytte så vände jag dem fel o fick oboyfärgad motorolja som tack f hjälpen). Blockpackningen kan ha blåst så det läcker kylvatten den vägen och likaså kan det på en del motorer (vet ej hur Mb:n är konstruerad) läcka in bakvägen från limpan. Man ska givetvis inte utesluta att motorn helt enkelt rostat sönder, men man behöver ju inte utgå från att så är fallet.Ett par packboxar kostar ju inte mycket o är värt att byta innan du river ut motorn o köper en ny....

Räcker inte det så lyft toppen o se hur blockpackningen ser ut.

 

Lycka till, inte kul när sånt händer och än värre när det händer mitt i säsongen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Carl_Axel:

Jag hittar inget skvallerhål... Kylvattnet kommer ju in under det lilla huset där pumphjulet sitter och fortsätter ut på ovansidan...

Fick ut oljan - eller det var mer som grå majonnäs. Det tog 1 tim med den lilla handpump jag har. Volymen var 2-3 dl för mycket, dvs så mycket vatten har läckt in. Verkar enormt mycket. Fyllde på ny olja och körde motorn ca 1 min med stängd kylvattenkran. Fick ungefär samma majonnäs igen... Ska byta olja en gång till får vi se...

KillerBoo:

Tack för uppmuntran! Bifogar sprängskiss på vattenpumpen. Kan du förklara var packboxarna sitter?

Nästa amatörfråga: Limpan, är det det vattenkylda avgasröret?

 

/Thomas

 

 

 

post-10015558-1394236771,6475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxarna har nr 11 i din sprängskiss, Skvallerhålet syns på samma skiss på halsen innan flänsen som du bultar mot blocket, om du förstår hur jag menar...? Du kan få in vatten i oljan den vägen även om inte skvallerhålet verkar vara igensatt. Brukar f.ö, finnas 2 såna hål, på motsatt sida om halsen

Och ja, limpan, kyllimpan eller vad man nu vill kalla den är motsvarigheten till bilars grenrör, fast på båtmotorer är dom alltså vattenkylda :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av pump där man måste ta ut axeln för att byta impeller blir packboxarna ofta förstörda av dom vassa kanterna på axeln, runda till alla kanter vid spåret i bakkant på axeln..

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt olja igen, dvs vattensuspension. Jag fyllde ju på 1,5 l ny olja tidigare. Det är rekommenderad oljevolym. Därefter varmkörde jag motorn 5 min. Den hackade lite. När jag pumpade ur olja vart volymen plötsligt 4 l, så visst läcker det in vatten, 2,5 l på 5 min! Eftersom motorn gick ojämt tog jag ur tändstiften och hittade vatten både på bakre tändstiftet och i cylindern.

Har Carl_Axel rätt, eller, kan det i alla fall vara topplockspackningen???

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering:

Om det är hål mellan kylsystemet och ena cylindern, borde det inte läcka massor av olja med kylvattnet ut med avgaserna? Det har jag i så fall inte sett några tecken på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore tacksam om jag finge någon kommentar till de senaste inläggen.  Jag åker ner till båten nu och börjar riva både toppen och vattenpumpen så får vi se var det leder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyft toppen och det ser ut som bilden visar. Bakre cylinern var fylld med rostvatten och det ser ut som att den cylinern inte varit i bruk på görlänge. Vid en snabbtitt i dåligt ljus hittar jag inget hål i topplocket eller i cylinderväggen så jag förstår inte hur vattnet tagit sig in. Ska göra rent och kolla vidare.

Carl_Axel, i ditt inlägg ovan, hur menar du att vattnet kom in i cylindern?

Min tolkning är att motorn gått på en cylinder sedan jag köpte den för ett år sedan. Skulle det verkligen kunna stämma? Utan att vara motorproffs borde jag väl ha lagt märke till om motorn tidigare gått på två cylindrar och nu senast bara på en - tycker jag. Den kan ju ha gått på en cylinder redan i fjol, men att vatten inte läckt in till oljan förrän nu. Eller, är det verkligen möjligt att cyliner, ventiler och topp kan se så bedrövliga ut efter bara några dagar (se nästa post för bild på toppen)?

 

post-10015558-1394236771,9934_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och topplocket ser ut såhär:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag börjar med vattenpumpen: Visst låter det mycket med 2 liter på 5 minuter men absolut inte omöjligt att få in den mängden om packboxarna är riktigt dåliga. Det pumpar ju in hela tiden. Men som sagt, det låter mycket varför jag hellre tippar på antingen blockpackning eller att någon kylvattenkanal rostat sönder. Tyvärr, om det nu verkligen kom in så mycket vatten så lutar åtminstone jag åt det dyrar (icka reparerbara) alternativet med sönderrostad motor. Det skulle vara intressant att veta hur blockpackningen såg ut: Var den hel mellan kylkanal/oljekanal/cylinder? Isf kan du nog glömma den motorn du har, Hade den blåst mellan kylkanal och oljedito så har du säkerligen felet där. Men som sagt, över 2 liter på 5 minuter känns mycket för att krypa den vägen..

Att du ska ha kört på en cylinder hela tiden känns... inte helt troligt, å andra sidan borde vem som helst märka när en 2-cylindrig motor tappar halva sin kraft när en cylinder lägger av. Det märker man ju om inte annat på tomgång och minskad ork.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men var sitter blockpackningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering till tidigare inlägg.

Har verkligen MB10:an foder?

Verkar vara cylindrar bearbetade direkt i blocket eller?

 

Sedan så toppen. Där finns väll inga oljekanaler utan endast kylkanaler så om det skulle vara topplockspackning som gått så är vägen så fall från kylkanal - topplockspackning och ned i cylinder och därifrän ned till vevhus. Låter osannolikt.

Alternativ är att avgaslimpan läcker och kylvatten kommer via avgaskanalen förbi avgasventilen och in i cylindern.

 

Jag hade kollat mer på vattenpumpen precis som KillerBo är inne på. Verkar vara en tänkbar väg. Men kolla givetvis upp så att det inte är sönderfruset/sönderrostat eller på annat sätt trasigt.

Nu är ju motorn riven men annars hade ett kompressionsprov avslöjat en del om motorns status och borde ha gjorts före köp av motorn. Även att kolla hur tändstiften ser ut säger en hel del om hur motorn mår.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja avgaslimpa, den sitter ju lägre än ventilerna sidventilare att det står vatten i cylindern betyder ju inte per automatik att det läcker där, är inte motorn dränerad innan man lossar toppen så rinner kylvattnet från toppen och okontrolerat ut.

Jag tycker att folk har alldeles för bråttom att riva ner sina motorer!

Impellerpumpen ÄR utan tvekan den största orsaken till vatten i oljan, speciellt denna typ av pump som bland annat fins på denna motorn, som äter stefatätningar,simmerringar eller manchetter eller vad ni nu kallar dom.

 

Vid närmare eftertanke; den mängden vatten kan inte komma in genom cylindern det skulle låst motorn vatten går inte att komprimera, stärker min misstanke om pumpen!

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 19 juli 2011 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax skrev:  Jag tycker att folk har alldeles för bråttom att riva ner sina motorer!

Dilemmat som motoramatör är alla OLIKA förslag till diagnos man får. Tillexempel, som jag nämnde ovan, är det två oberoende personer utanför detta forum som med tvärsäkerhet påstått att problemet var topplockspackningen. Det, tillsammans med de dystra diagnoserna ovan gjorde att jag började med att lyfta toppen. De två senaste inläggen gör nu att jag inte vet hur jag ska fortsätta. Hade tänkt riva limpan mm i dag för att se om vatten läckt in den vägen och ut via avgasventilen (jag hittade ju vatten i cylindern INNAN jag rev toppen och framförallt avgasventilen är rostig på ett sätt som visar att den varit i kontakt med vatten en längre tid - se bild). Med informationen ovan borde jag ge mig på vattenpumpen. Problemet är att om jag river den vet jag inte hur man ser att det är där det läcker in...

Det är faen att va' amatör!

post-10015558-1394236772,42_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser limpan precis till vänster om ventilerna på bilden ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag rivit vattenpumpen. Jag kan inte hitta något fel på gummipackboxen - den ser hel och tät ut tycker jag (se bild). Axeln är aningens sliten känns det med nageln, men inte tusan kan det flöda uppemot 1 l/min den vägen - tror jag. Dessutom var skvallerhålen inte igensatta.

Är det dax att ge sig på limpan nu då?

post-10015558-1394236772,6459_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett enkelt trycktest av limpan så kommer du snabbt se om den är tät. Jag trycktestade en limpa till en B18/B20 genom att plugga alla utgångar och sedan kopplade jag på vattenslangen på en av ingångarna. Se bara till så att du kan lufta limpan så du får vatten överallt i limpan. Limpan jag testade n såg hel ut vid en snabb kontroll men med vattentrycket på så började det sippra både här och där. 

 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Good thinking - jag börjar så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver gummipackboxEN och DEN.(singularis) menar du att du bara har en packbox? Där ska nämligen finnas 2 st, vända mot varandra.... Om skvallerhålen är igensatt eller inte har nog ingen större betydelse, de är till för att du ska se ett droppande där ifall den yttre p-boxen inte tätar ordentligt, för att du skall byta boxarna i tid och alltså slippa såna där tråkiga saker som... vatten i oljan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av oss här är amatörer. Ju mer man mekar ju mer lär man sig (förhoppningsvis)

Bra att du dokumneterar mad bilder mm det gör det lättare att flera här kan hjäpa till för att du ska få igång motorn igen.

 

Hittade lite på blocket om packningar och reservdelar. Sök på MD10A så hittar du.

 

EN fundering jag har. Då ena cylinderns ventiler mm ser lite illa ut. Hur ser den cylindern ut?

Visst kan det vara så att du fått ned vatten där när du lufte toppen men precis som du är inne på så verkar det kommit in vatten där ett tag.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blockpackning är detsamma som topplockspackning om du inte redan klurat ut det :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den/de såg hela ut har jag inte pillat isär och kollat att det är två - som det borde vara en spränskissen.

Ang. min kommentar om skvallerhålen, se något av svaren i början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cylindern ser OK ut vad jag kan bedöma - inga repor eller hål. Se bild. Däremot lite rost närmast toppen.

post-10015558-1394236772,6974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, klurade ut det ;-) Vart lite brydd vad du menade först eftersom det inte är någon oljekanal i toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser heller inget onormalt på den bilden. Kolla även vändkanter, en skillnad i diamter i cylinderns övre del. En sådan avslöjar förslitning av cylindern. (har egentligen inget med vattnet i oljan att göra men en sliten motor är oftast rätt så omständigt att få i bra skick igen.

 

Har du tur så är det enklare problem som vattenpump eller limpan.

 

Vad tror ni andra? Tryckprova limpan och skaffa nya tätningar till vattenpump?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vihadeenkylvattenläckaienslangsomsattmonteradprecisovanförluftinsuge.Läc .Motornsögisejaltalltläckandevavattwnocjskapadedenmajonässomdubeskriver.Vattenläckankundejubaranoterasnärmotorngick.dvssvårlokaliserad.Alltvattensögsin,rättstoramängderpåkorttid,precissomdubeskriver.Lyckatillmedfelsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ochjagsombrukarklagapåfolksomsärskriver ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...