Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
eskil21

Dubbla batterier

Rekommendera Poster

Håller på med mitt första båtprojekt och har kommit så långt som till elsystemet.

Tanken är att jag ska har 2st förbrukningsbatterier 1st Startbatteri.

Har helt klart för mig hur jag ska få till laddningen med hjälp av ett skiljerelä men har ändå ett litet bekymmer. Hur kopplar jag in tändspole och bränslepump?

Vill ju att detta ska fungera även om jag inte har förbrukningsbatterier eller om gud förbjude generatorn lägger av (det går ju trots allt köra en liten bit enbart på batterispänning).

Drar jag upp kablar till detta på tändningslåset så kopplas ju start och förbrukningskretsarna ihop där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

På tändningslåset så skall det inte finnas förbindelse med förbrukningsbatterier utan bara startbatterier så svaret är att allt som har med motorns gång att göra också hanteras av startbatteriet. Sen kan Du montera en nödbrytare mellan förbrukningens pluspol och starbatteriets pluspol som normalt står i frånläge. Behöver Du köra motorn på reservström så parallellkopplar Du batteribankarna med denna brytare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också nyligen kopplat in 2 batteribankar enl länken nedan.

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet

Sedan har jag strömen till tänningslåset sitter på generatorn på samma som går till start-batteriet och från tänningslåset till skilljerelä och pump (motorkyla för min del).

Detta resulterar i att om batteriet eller generator havererar så har jag ström på relä och pump ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat enligt

http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/elsystem/generator-laddare-2872354

där man ersätter skiljerelä med generatorladdare och får fulladdade batterier.

(en liten intressant sak är att de gummikablar som syns på övre fotot nere till vänster installerades i båten 1976. Det är en marinanpassad elkabel som efter 35 år är lika fräsch som när den var ny. Kvalité lönar sig!)



Senast ändrad av Paliswe | 17 juli 2011 | 08:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga ang detta ämne. Måste alltid startbatteriet vara inkopplat för att förbrukningsbatterierna ska fungera? Jag lyckas bara få min ström att fungera i båten om jag har startbatteriet inkopplat. Ska det vara så? Är lite orolig att jag förbrukar ström från startbatteriet och inte från förbrukningsbatteriet (eller från båda). Men det borde ju inte göra något om man kopplar bort en minuskabel från startbatteriet tycker jag.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, då är det inte kopplat som du vill att det ska fungera. Det går utmärkt att koppla så att startbatteriet är frånskiljt och förbrukningsbatteriet är inkopplat. Koppla inte in frånskiljare på minus, risken är stor att strömmen letar sig fram via wirehöljen och andra konstiga vägar till det batteriet som du vill ska vara inkopplat. Ska du koppla bort ett batteri, gör det på pluspolen.



Senast ändrad av Paliswe | 15 juli 2011 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag ska ut till båten imorrn igen och kolla hur det är kopplat. Återkommer med en eventuell ritning imorrnkväll :)

Jag funderade på om skiljerelät är trasigt? Då kan ju inte strömmen från förbrukningsbatteriet ta sig vidare över huvud taget, eller?



Senast ändrad av Carnage | 15 juli 2011 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljerelät ska koppla isär batterierna så att du inte använder startbatteriet när generatorn inte laddar. Skiljereläet ska inte användas för att koppla till eller från förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men om det är trasigt så bryts ju strömmen istället? Om man kollar på bilden som någon länkade: http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet så agerar ju skiljerelät som en brytare istället om det är trasigt. Men det märker jag imorrn om jag kopplar förbi relät. För mitt problem är just att jag inte får någon ström från förbrukningsbatteriet.

Eller så tänker jag fel. Förklara gärna hur det fungerar med utgång från ritningen ovan.



Senast ändrad av Carnage | 15 juli 2011 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här  ska det kopplas. Du har en frånskiljare för startbatteri och en för förbrukningsbatteri(erna). Skiljereläet kopplar ihop batterierna när generatorn går och lämnar mer än 13,1 volt. Då laddar generatorn alla batterierna. Stannar generatorn och laddningen upphör kopplar skiljereläet isär batterierna. Nu används enbart förbrukningsbatteriet.

Startmotor kopplas paralellt med generatorn.

Nu kan du öppna Br1 så att motorn inte kan startas men Br2 är till och du förbrukar ström från förbrukningsbatteriet. Skiljereläet är öppet så du inte använder startbatteriet till nånting mer än att starta motorn.

I Skyllermarks bild finns inga frånskiljare (Br1 och Br2).



Senast ändrad av Paliswe | 17 juli 2011 | 08:09

post-10017613-1394236771,0708_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tank ocksa att du ALDRIG under gang kopplar ifran start batteriet. Generatorn kan da ganska latt generera upp mot 60V och elda upp all elektronisk utrustning ombord.

De batterifranskiljare, typ Guest som kan anvandas i sadana fall har en extra krets som kopplas mot generatorns laddregulator sa den slutar ladda, skulle batteriet (av misstag) kopplas bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbaste och bästa svaret... jag har ju tänkt helt bakvänt, det är ju i princip förbrukningsbatterierna som är en backup inte tvärtom!

Tackar för tipset, drar om lite kablar i början av nästa vecka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Är du säker på det? I så fall har jag också tänkt bakvänt. Jag undersökte mitt elsystem idag och de flesta sakerna fungerar bara om jag har startbatteriet inkopplat (så som stereo, lampor, länspumpar). Men dock fungerar endast kylen och drevtilten om jag har slagit till förbrukningselen. Det jag dock funderar på att göra är att skaffa ett tredje batteri som jag alltid kopplar ifrån när jag lägger till någonstans. Om all el mot förmodan skulle ta slut så kan jag bara använda det batteriet att starta med. Alternativt att jag köper en starthjälp.

Paliswe: Mitt elsystem var kopplat precis som på bilden du länkade senast, dock med en viss konstig modifikation som jag inte förstår riktigt. Det jag dock kan göra är att bara dra om den el jag vill endast ska fungera med förbrukningsbatterierna, framför allt stereon som man vill kunna köra en hel del med när man lägger till.



Senast ändrad av Carnage | 16 juli 2011 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det utan gör en krets med startbatteriet som bara servar motorn och alla dess funktioner. Bryt denna kretsen med en huvudbrytare1 på . Gör en motsvarande krets med förbrukarbatteriet som bara servar alla förbrukare. Bryt denna kretsen med en huvudbrytare2 på . Ordna laddningen från starbatteriet med ett relä på sidan mellan startbatteriet och förbrukningsbatterierna. Jag skulle välja det spänningsavkännandet reläet för 149:- som Biltema säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Precis, gör det enkelt: Men sätt dit säkringar före respektive huvudbrytare på plusledaren så nära batteriet som möjligt, brytarna skyddar inte mot kortslutning och ev brand.

Tänk också på att ett spänningskännande skiljerelä drar en liten ström så änvänder man båten sällan och har få Ah i sina batterier så kan det ladda ur och just Biltemas relä är det väl ingen som har kunnat fastslå hur mycket den drar.

Till Carnage: Ditt elsystem är felkopplat när så månag saker går på startbatteriet.

Tyvärr är det allt för många glada amatörer och kopplar och båtar är särskilt utsatta verkar det som.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man rädd för självurladdning i det spänningsavkännande reläet kopplar man ihop batterierna via reläet på huvudbrytarna så att ingen ström går genom reläet när brytarna är frånslagna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Va? Vad är det för relä på huvudbrytaren? Och måste man koppla själv så är väl vitsen med automatik borta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem för så snart du kopplar på de två huvudbrytarna, vilket man alltid gör, fungera reläet med automatik. Dvs när motorbatteriet laddas över 13.2 V sluter relät och båda batteierna laddas.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den skiss jag ritat ovan är skiljereläet kopplat så att det bara fungerar när startbatteriet är inkopplat. Och med fungera menar jag att det drar ingen ström när allt är frånskiljt. När motorn går och lämnar tillräcklig spänning kopplas batterierna ihop och förbrukningsbatteriet laddas. Om motorn går på tomgång eller står stilla och inte lämnar tillräcklig spänning separeras batterigrupperna.

Sen håller jag fullt med robert99 att man inte ska krångla till det utan göra raka enkla anslutningar.

Anslut inte en massa små ledningar direkt på batteriet utan dra upp en kabel från vardera batteri till vardera frånskiljare och vidare till en plint med säkringar som servar varje batterigrupp (OBS! Startmotorn ska alltid anslutas direkt från frånsklijaren). Sätt en säkringsplint i motorrummet till alla dess förbrukare och en säkringsplint på lämpligt ställe för alla förbrukare i båten (stereo, kylskål, värmare, belysning osv).

Finns utmärkta böcker i ämnet att läsa om man inte tycker att man behärskar ämnet. Kostar några hundra kr men man sover mycket bättre i båten om man vet att allting fungerar.



Senast ändrad av Paliswe | 17 juli 2011 | 09:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

OK då förstår jag, det var gramatiken som lurade mig! Men då finns det ju ingen vits att ha ett spänningskännande relä! Bäst här är ett vanligt skiljerelä styrt av generatorn.

Spänningskännande relä har man ju för att ev andra källor för laddning skall komma bägge batteribankarna tillgodo även när motorn inte används, en finess som ett vanligt skiljerelä inte har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fråga är,där skiljereläet är inritat mellan brytarna enligt bild, hur grov kabel behövs,brytarna är nu (Innan) kopplade med en 25 kvadrat,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...