Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
burkslaven

Oceancool 25 L kylbox- erfarenheter

Rekommendera Poster

Någon som har köpt/testat Oceancool 25L (DC-25P) som säljs av Erlandssons?

Vet att den testades med lite märkliga resultat i Praktiskt båtägande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av om någon har testat denna.

Klarar man att driva den med en 50W solpanel? Priset just nu är ju riktigt lågt på bryggan.nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en i förra båten, under förra sommaren. Vi var mycket nöjda. Kändes som sen gav mycket kyla till låg effektförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ni någon solcell eller körde ni bara på batteri och laddning från motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde bara med motorn som laddning till två 70 Ah batterier. Låg 3-4 dygn i naturhamn med kyl, radio, bel etc. Upplevde aldrig att kylen blev någon begränsande faktor. Snarare att det blev dags att fylla färskvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har 10 L modellen av Ocean Cool och fördelen med den är priset och storleken. Nackdelen är det höga ljudet och den känsliga låsningen av locket. Man bör pressa ner låsningen på insidan samtidigt som man lyfter på på utsidan vid öppning och hålla låset uppe vid stängning tills locket är nere. Vi köpte den förra sommaren och i våras gick låset sönder så vi fick ett nytt lock av Erlandssons. Vi har även en Ezetil från SeaSea och det är av riktigt hög kvalitet med låg förbrukning och den är supertyst. Nackdelen är priset och att den tar mycket utrymme i våran lilla båt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om detta är samma box som Seasea säljer under ett annat namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Seasea säljer går också på 230 volt, annars tycks de lika. Jag köpte en från bryggan med syfte att användas som frysbox. Mina erfarenheter sträcker sig hittills till tre dagars användande. Jag har också kompletterat med den bärväska med extra isolering som säljs på Seasea. Med temperaturen inställd på -18 gick kompressorn nästan konstant, på -15 gick den drygt halva tiden. Kompressorn är ganska tyst, men den har en fläkt som bullrar desto mer. Andra intryck är att isoleringen tycks ganska klen och hela konstruktionen lite rackig. När boxen stått utan el några timmar var den märkbart varmare uppe under locket (där några laxbitar började mjukna) medan korven i botten fortfarande var djupfryst. Uppsidan är förstås priset. Det är än så länge lite tidigt att uttala sig om jag är nöjd med köpet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev inte många dagars båtsemester i år, men en vidare summering är ändå möjlig. Boxen funkar som frysbox ifall man har gott om ström (kör varje dag/mycket stora solpaneler/ligger mot landström), men kompressorn går större delen av tiden. Utan kompressorn igång tycks temperaturen stiga ganska snabbt vilket tyder på att isoleringen är i underkant. 

Slutsats; vill man ha en box som drar minimalt med ström så bör man nog överväga en annan (dyrare) kompressorbox. Om förbrukningen inte är lika kritisk, men man vill ha en box som ändå är energisnålare och framförallt klarar att kyla ner bättre än en termoelektisk box, då är den ett bra val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Oceancool 25L har slutat fungera med 12V cigarettändarurtaget i båten men fungerar när jag ansluter till 220V adaptern som ger 12V ut, (har inte provat med motorgång)

Fläkten brusar störande högt och kylan kommer efter en lång tid, den blir kall på utsidan, tyder på dålig isolering.

Ej lämplig för kortare användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Oceancool 25L har slutat fungera med 12V cigarettändarurtaget i båten men fungerar när jag ansluter till 220V adaptern som ger 12V ut, (har inte provat med motorgång)

Fläkten brusar störande högt och kylan kommer efter en lång tid, den blir kall på utsidan, tyder på dålig isolering.

Ej lämplig för kortare användning.

Fortsätter min rapport

Testade den 2år gamla kylskåpet och efter 2tim turbogång var den nere på 14°C med 220-12V adaptern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min Oceancool 25L har slutat fungera med 12V cigarettändarurtaget i båten men fungerar när jag ansluter till 220V adaptern som ger 12V ut, (har inte provat med motorgång)

Fläkten brusar störande högt och kylan kommer efter en lång tid, den blir kall på utsidan, tyder på dålig isolering.

Ej lämplig för kortare användning.

Fortsätter min rapport

Testade den 2år gamla kylskåpet och efter 2tim turbogång var den nere på 14°C vid 27°C ute temp med 220-12V adaptern

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den lilla modellen. Jag har fått locket bytt tre gånger på ett år på garantin pga att låset gått sönder. Fjärde gången lagade jag själv och ändrade konstruktionen...

 

Jag tycker sladdanslutningen sitter illa till, i varje fall i min trånga båt. Vet inte hur många gånger lagat den efter att den blivit söndertrampad.

 

Det blir stor temperaturskillnad mellan botten och toppen i kylutrymmet när den är fullpackad. Fullpackad blir den eftersom den är så liten.

 

Den är inte så strömsnål som jag väntat mig, den går ungefär en tredjedel av tiden när den används som kylskåp vilket betyder att den drar knappt en ampere i snitt.

 

Jag har ingen annan att jämföra med men nog tycker jag att den är bullrig.

 

Nästa gång blir det en Waeco eller en Isotherm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt den nyinköpta OC 25L lylboxen nu på vår semesterresa och förutom att fläkten låter lite onödigt mycket (ska pröva med ljuddämpande filter) har den fungerat som jag hoppades. Jag tycker att utförandet med två korgar gör det enklare och jag har förvarat sånt som kräver mera säker kyla i korgen längst ner och det andra i korgen överst. Jag har denna box som komplement till båtens kyl och har ställt in den på +2 grader och den har legat mellan 2 och 4 grader varje gång jag öppnat. Kompressorn går igång någon eller några gånger / natt och har inte gett något som helst problem för min 2x80Ah batteribank.

Jag körde igång turbofunktionen när vi startade resan och då hade jag lastat i lite fryst mat och kylklampar för att snabbt få ner temperaturen, så jag vet inte hur snabbt den kyler ner varm mat.

 

Om den fortsätter så här är den värd varenda krona, enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt 25 liters i 4 år.2 år med segling runt Östersjön, Kattegatoch Skagerak  med 2 år segling i Skottland och Hebriderna i 6 månader varje sommar. Långa överseglingar och mycket naturhamnar gör glass, is samt kött mm välkommet med många dagar utanför hamn. Aldrig ett problem. Håller strömförbrukningen.Sålde båten nu med frysen...tyvärr-den som säljes nu går bara på 12 volt istället för kompletterande landströmsalternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...