Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aleksandra

Förvirrad nybörjare som ska köpa en segelbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt ny medlem på den här sajten vilken jag tycker är väldigt trevlig. Har läst en del inlägg och fått mycket hjälp med flera frågor men det finns lite till wink. Vi är på väg att skaffa oss en segelbåt. Har aldrig seglat tidigare (inte mer än som medpassagerare). Vi kollar alla möjliga annonser och i stället för att blir klokare så känner vi oss mer och mer förvirrade sad. Båten vi tänkte oss ska vara för rena nöjessegling längst sydkusten, inga längre seglingar eller kappsegling.  Vi kollade en hel del på Maxi 77 och sedan vidare på Maxi Magic men blev lite osäkra på hur det är med fönstren på dessa båtar då enligt annonserna på Blocket byts de ut av rätt många. Albin Vega var ett annat alternativ. Men då kommer man på lite äldre båtar och vi tänkte oss snarare något som inte är äldre än från mitten av 80-talet, helst lite nyare men till ett bra pris angel. Sunwind 26 och 27, Albin 78 Cirrus, Trio 80, Facil 26, Hallberg Rassy 26, Dominant 78 och Hunter 270 var också på tapeten.... Som sagt mer vi kollar på annonserna mer förvirrade och osäkra vi blir.  Den tekniska utrustningen med plottar, autopiloter, AIS, GPS etc har jag lite koll på men det finns 111 andra frågor. Den viktigaste är vilken båt i storleken 26-28 fot kan vara lämpligt för en total nybörjare? Evigt tacksam för all hjälp två grönlingar kan få.

Med vänliga hälsningar

Aleksandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dominant 78 har jag själv så där kan jag ge positiv input. En mycket kul båt att segla, pigg och svarar direkt på trim. Mycket snabb för sin storlek. Jag har 3 år gamla segel på min och når kryssfarter på 7,4 knop vid vindar på 6-8 m/sek. På undanvind går det att hålla 7,5-8,5 knop på samma vindar om inte båten är för tungt lastad vill säga.

 

post-10016814-1394236768,4702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en båt av ganska känt fabrikat, alltså Maxi, Albin eller ngt sådant. Compis kan vara ett alternativ. Orsaken till detta är att du/ni troligen vill sälja båten om ett tag, antingen blir du så biten av segling att du önskar något större eller också tröttnar du och vill sälja. Då är det alltid lättare med en båt som är något så när känd. 

Sedan ska man passa sig en del för självbyggen/halvfabrikat, det finns dom som är bra men också riktigt dåliga exemplar. 

När det gäller så här pass gamla båtar är skicket A och O. Sedan spelar det inte så stor roll om båten är 20 eller 30 år gammal. Är den bara välskött och uppdaterad med en bra motor, segel mm så kan en äldre båt vara ett mycket klokare val än en nyare som är misskött. Ofta får man en bra uppfattning om båtens skick genom att prata med ägaren, hur länge har han/hon haft båten, varför säljs den, hur har den skötts?

Titta inte så mycket efter en massa tekniska utrustningar, du nämner plotter, ais mm. Sådant är ganska billigt att köpa nytt eller beg. Viktigare är att dom dyra prylarna (segel, motor,rigg, dynor) är OK. Och att skrov, inredning mm ser fräscht ut. Köp inget renoveringsobjekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om Du är som jag så gillar du att ordna båten precis som Du vill ha den. och det innebär, renovera, byta ut, justera måla om et.c.

JAg har haft min båt i fyra år och nu är den i stort sett som jag vill ha den.

Jag blir svårövertalad när det gäller att byta eftersom jag inte är sugen på att gå igenom samma process en gång till.

Däremot tycker jag det är kul med de mindre renoveringar som hör till med en 30 år gammal båt. det är också ngt att fundera på.

JAg skulle aldrig ha både sommarstuga och båt samtidigt eftersom jag vil hålla fixandet på en rimlig nivå.

M.a.o välj rätt båt med en gång, köp med kvalite och njut av att få båten precis så som det passar dig och din familj.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar jag fick! Det är verkligen mycket att tänka på och ta ställning till. Det är nog också viktigt att ransöka sig själva och göra en vettig bedömnig av hur mycket tid kan vi lägga på egen fix och trix där det krävs mycket kunskap och händighet. Att underhålla båten kontinuerligt klarar vi nog av men att renovera osv känns det som något större projekt då vi inte ha den kunskapen som behövs men det hoppas jag att vi får med tiden smiley. Särskilt viktigt är nog de rätta frågorna man ska ställa till säljaren som Mambo skrev om. Nu till helgen ska vi ta en weekend i Göteborg och tanken är att titta på en del båtar. Vi får se om vi faller pladask för något då wink. Än en gång tack så jättemycket för alla tipsen och vänligheten. Hoppas att snart ska jag kunna lägga upp en bild på vår båt :).

En lite klokare Aleksandra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på ditt uttryck;  Vi får se om vi faller pladask för något då.

Det är lite farligt. Man säger ju att Kärleken är blind.

Ett varningens or är väl ingen ide att ge. surprise Båtar är inget intresse - det är en sjukdom. Vissa blirinte drabbade alls. För andra blir den kronisk och obotlig. Det senare gäller för mig. Fast jag har haft mycket roligt under snart 50 år.

Själv har jag fastnat för kostrar och andra långkölade båtar, som tål att gå på grund med. wink

Men de är ju inte lika häftiga att segla med som vissa andra båtar, men de är trygga när det piper i.

Lycka till med båtvalet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland de båtar du räknat upp har väl inte Hunter gjort sig känt för att göra så bra segelbåtar tidigare. De har mest liknat flytande husvagnar. Kan ju vara en bättre modell men kolla upp det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att ha en båt och segla har varit min mans stora dröm sedan barndomen, nästan lika länge som du har seglat smiley, så jag hoppas att vi verkligen fastnar för seglingen nu när vi får den möjligheten. Det kanske blir en obotlig sjukdom som du säger. Om inte för båda så alla fall för en av oss. Jag själv tycker om lugnet som man blir omgiven av när man är ute. En underbar avkoppling från stressen och allt man har runt omkring sig. Och småpyssel som följer medsmiley.  Nu är det inte direkt någon skärgård vi har här nere men att segla de korta sträckor mellan hamnar tycker jag att blir mysig. Jag hoppas att vi hittar vår båt snart och kan njuta av den redan under denna säsong. Tack för lyckoönskningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att du inte blev avskräckt av det jag skrev. Det var skrivet i positiv anda och med glimten i ögat.

Jag funderade, när jag var i Ystad för några år sen var folk seglar hän, eller seglar man bara. Så mycket båt och ingen skärgård.

Den båten jag hade då var en storfidra, en koster på 25 fot. En aldeles lagom båt för mig som i stort sett seglar själv. sjövärdig.

Sen kan den typen av båtar va ganska tröga och den typ av segling som det kanske blir för er del - på öppet hav - kanske behöver lite bättre prestanda när det gäller fart.

Det är ju viktigt att de dyra delarna , som tex segel är ok och inte  25 år gamla  och utsegalde.

Dåliga segel kan ganska snart ta död på seglingsglädjen.

 

post-945-1394236770,3649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, absolut inte! Jag blev inte avskräckt alls smiley. Det känns bara så osäkert med allt då man är ny på helt nya mark (eller vatten rätt sagt wink). Det är så mycket man ska tänka på och som du skriver kolla de viktigaste sakerna som segelm, skrovet etc. Jag är lite teknik freak så jag tror att det kommer att falla på min lott smiley, men det är en senare fråga. Båtens huvuddelar är så klart det viktigaste.

Vad gäller seglingen runt Skåne så bor vi så lyckligt nästan mitt i söder så vi tänker oss ha en båtplats i lilla Abbekås hamnen vilken ger möjligheterna till dags/weekendsegling till Ystad, Skillinge, Simrishamn eller åt andra hållet mot Smygehamn, Gisslövsläge och Trelleborg. Med tiden får vi kanske mot att ge oss vidare till Höllviken/Skanör men det är nog rätt mycker erfarenhet vi får skaffa oss först.

Mitt finaste seglingsupplevelse har jag från Mälaren. Det var helt fantastisk att segla mellan små öar och beundra naturen, det blir så klart inte samma sak här men vi får uppleva den fina havsfriheten.

Jag är så glad att höra alla de fina tipsen och kommentare jag får här. Man lär sig så mycket nytt hela tiden. Och avskräckt blir jag nog inte, snarare ännu mer nyfiken och intresserad smiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag känner igen mej i erat funderande, har ganska nyligen själv skaffat båt efter en lång tids funderande. Många kloka ord har ju skrivits om hur man ska resonera: bra motor o segel, känd modell (om man vill sälja ), bra segelegenskaper då blir det fort roligt mm.

Jag läste också på sailguide.com där ägarna kan skriva sina intryck av sina båtar, det var ganska givande läsning.

Själv fastnade jag för en Maxi Fenix som jag tyckte fyller mina behov. Har ännu inte seglat så mycket då båten ligger i Blekinge och jag bor i Halmstad, men bara att småfixa och sitta o fika i båten en sommarkväll är helt underbart.

Så lycka till med val av båt.

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan ni ju göra två flugor på smällen 

Aleksandra & co kan ju följa med dig och segla hem båten så får de dessutom se hur de tycker om den modellen. En liten fin tur på ca 200 distansminuter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Toaen och givetvis Aleksandra, bra förslag, klart det vore kul och lärorikt med sällskap.

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då kan ni ju göra två flugor på smällen 

Aleksandra & co kan ju följa med dig och segla hem båten så får de dessutom se hur de tycker om den modellen. En liten fin tur på ca 200 distansminuter

 

Till Toaen och Björn:

Skulle vi inte känna oss så oerfarna som vi är så skulle det vara verkligen ett trevligt sätt att känna  båten och uppleva en härlig segling. Hoppas Björn att du får snart hem din båt. Seglar du förbi vår hemmahamn i Abbekås så bjuder vi på en fika/eller lunch/eller middag smiley. Då får vi kanske kika snabbt på båten wink.

Vi var förresten i Göteborg i helgen. Maxi Magic blev avskriven från listan. Tyckte däremot rätt mycket om  Johnson 26 men vi vill kolla flera båtar i verkligheten.  Jakten fortsätter....wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar är kompromiss mellan segelefenskaper, hamn egenskaper, pris och bo komfort. Vad anser du är viktigt?

Vegor ger till exempel en svårslagen bo komfort till sitt pris. Lätt att komma in med i vikar eftersom den kort köl och den tål att gå på grund med i maxfart. Den är dock inge vidare seglare.

Titta på vad du vill ha med i paketet och vad du har för budget.

När jag köpte min första båt så var innomborare ett måste. Då kan man gå per motor i hård motvind med sjö och man kan ladda batteriet vid behov. Toa med septitank eftersom jag inte är tillräkligt fin för att klara mig utan att bajsa. Rullfock eftersom det bara är dumt att ha något annat (Går dock att installera i efterhand). Autopilot, plotter, sjökort, radio, kylskåp etc... är plus men lätt att köpa när man känner att man har behovet.

Det finns en bok med 400 båtar i test. Jag föreslår att du skaffar den då blir det enklare att slå upp en modell som ni hittar och ser om det är något för er.

En viktig sak när det gäller ålder på båten är motorn. En sjövattenkyld lever i 15 år (kortare på västkusten) och en sötvattenkyld runt dubbla tiden. Så det är bättre med en 75a med sötvatten än en 85a med sjövatten. Kostar rund 100k att byta motor. Vilket är lagom kul om båten bara är värd 70k. Hittar du en 60 talare med ny motor så kan det vara en bra deal.

Autopilot är bra om du ska hantera båten själv för du kan hissa och sänka segel ensam utan problem. Vi klarade oss utan kyl om man är ute max en vecka. Plotter bör du ha en men det går som sagt att köpa eller få många mobiler att aggera som i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla tipsen smiley. Det är nog bokomforten och hanteringen som är viktigt för oss. Ingen av oss är någon van seglare så båten bör vara lätt att hantera. Under sommaren har vi besökt flera marinor från Skåne genom Göteborg till Stockholm smiley. Att se en båt på bilden och läsa ger så klart mycket grundfakta och det måste man ha. Jag lånade faktiskt boken du nämner på vår lilla biblan och den ger verkligen mycket! En bra utgångspunkt för att välja en grupp av intressanta modeller. Men jag vill också ha känslan för båten. Hur man trivs när man stiger ombord. Nu vet jag att en Albin Cirrus är inte lik en annan men just att känna rymligheten, höjden etc. är bra att kunna uppleva för att till slut blir kär wink i en av dem. Den hetaste wink modellen just nu är för oss Granada. Men vi har gått upp en aning vad gäller storleken och ligger nu på 28-29 fot. Nu är vi tillbaka från vår semester så jakten på drömbåten kommer att fortsätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad roligt att se att Granada är intressant. Jag har en Granada 27 sedan 30 år ( 1 ägare). Det är en trevliga båt att bo i, lättmanövrerad o rolig att segla. Har p g a åldersskäl funderat på att sälja sedan en tid. Bor i Stockholm.

Mvh Leif

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Mina förslag är att kika lite på Omega 28 eller Maxi fenix

Två mycket trevliga nybörjar båtar , Omegan är något billigare styv att segla med sin blyköl lätthanterlig med sin 7/8 dels rigg som är en stor fördel, Bra pentry  och mysig salong med slinger kojer.alltid fart i båten.Fenix är liknande men lite mindre styv  men med fina utrymmen och även den lätthanterlig

 

//Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey, det var suvärent!!! Viktigt också att vi inte ska ha för bråttom. Hela hösten och våren framför oss men jag hoppas att nästa sommar kommer vi att vara nya båtägare smiley.

Hälsningar från Skåne

Aleksandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant med Omegan. Den har vi faktiskt inte kollat alls. Jag ser att det finns några annonser ute just nu, dock inget i Skåne att ta snabbt en titt men det är absolut något att lägga på minnet. Tack :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra att inte ha för bråttom, men tänk på att priserna är lägre på hösten. Eller de kanske inte är lägre, men de blir lägre ju närmare uppläggning man kommer om man förhandlar.

Vikigast är naturligtvis att hitta drömbåten, mindre viktigt om den är lite billigare på hösten. En fördel med höstköp är att man har hela vintern på sig att tänka ut hur man vill ha båten och ordnorda den som man vill ha den, nackdelen är att det blir en massa arbete...

Kanske priserna inte stiger till våren, det är ju inte så muntert på finnansmarknaden just nu.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för alla goda råd och tips. I helgen blev vi med båt!!!smiley. Efter alla turer och modellbyte blev det en Albin Cumulus. Nästa vecka väntar avmastningen tillsammans men förre ägaren som är otroligt hjälpsam! 16 januari börjar vår kurs för förarbevis. Längar redan och smyggläser en del litteratur :). Jag återkommer nog så småningom med miljoner frågor här i forumet. Det känns så härligt! Än en gång jättetack för alla hjälp.

Otrolig glad Aleksandra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!!!

Kanonfin båt typ!

Själv vart jag med båt i sommras. Köpte en Maxi Magic! Har haft en kanonkul sommar. Längtar redan till våren. Mastade av i helgen för första gångnen. Mycket nytt att lära..Bara kul!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...